"Ακου πώς βρυχάται το λιοντάρι!...Η γη άρχισε να μουγκρίζει, να τρέμει. Σπίτια γκρεμίζονταν. Στάχτη και πέτρες σκέπασαν την πόλη όλη!Όλοι, έτρεχαν να σωθούν...[...]Η έκρηξη του Βεζούβιου έσπασε τους κοινωνικούς δεσμούς.Τώρα φαινόταν τί κοινή είναι η μοίρα των ανθρώπων.Πλούσιοι και φτωχοί, ελεύθεροι και σκλάβοι καταδιώκονται από τη στάχτη, τις πέτρες και τη λάβα, το ίδιο. Υπάρχουν ομως και οι βέβηλοι, οι αχόρταγοι, που και αυτή τη στιγμή προσπαθούν μέσα από την Κόλαση να βγούνε πλουσιότεροι.Ληστεύουν το χρυσάφι του ναού, μα καθώς είναι φορτωμένοι με βάρος, το κύμα της λάβας τούς εξοντώνει...Το πλήθος απελπισμένα τρέχει να σωθεί.[...]Προσπαθούν να ξεφύγουν από την οργή του ηφαιστείου.[...]ένα κύμα λάβας τούς αρπάζει και τους κλείνει στην καυτή του αγκαλιά.[...]Το μυαλό ποτέ δεν ξεπέρασε τον μαύρο ίσκιο από τις τελευταίες μέρες της Πομπηίας..."
("Οι τελευταίες μέρες τις Πομπηίας", Edward Bulwer-Lytton, Ανοικτή Βιβλιοθήκη)
Καρλ Μπριουλόφ: "Η τελευταία ημέρα της Πομπηίας" |
Το ανατριχιαστικό γεγονός απεικόνισε μοναδικά ο ρώσος, Καρλ Μπριουλόφ στο μεγάλων διαστάσεων εικαστικό του: "Η τελευταία ημέρα της Πομπηίας".
Ο Μπριουλόφ για να πετύχει την ρεαλιστικότερη απόδοση, μελέτησε ιστορικά βιβλία, όμως άμεση επίδραση δέχτηκε από τα σκηνογραφικά σχέδια του Alessandro Sanquirico για την ομότιτλη όπερα: "Η τελευταία ημέρα της Πομπηίας" του Τζιοβάνι Πατσίνι.
Tα σκηνικά του Sanquirico για την όπερα του Pacini, που ενέπνευσαν τον Μπριουλόφ |
Ο Μπριουλόφ ήταν φίλος του Πατσίνι και όταν είδε την πρεμιέρα της όπερας στη Νάπολη βασισμένη στο ιστορικό θέμα, δόθηκε η ευκαιρία στο ζωγράφο για προσωπικό προβληματισμό σχετικά με τη μοίρα της ανθρωπότητας και την αδυναμία της απέναντι στη δύναμη της φύσης.
Προέκυψε ένα ανυπέρβλητης συναισθηματικής έντασης, έργο, που θεωρείται μία από τις σημαντικότερες στιγμές της ρωσικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.
Αυτόπτης μάρτυρας του γεγονότος ήταν και ο Πλίνιος ο Νεότερος ο οποίος περιέγραψε το συμβάν με απίστευτη λεπτομέρεια:
Το νέφος μοιάζει με πελώριο κορμό και η κορυφή του με κλαδιά ολόγυρα, που γέρνουν πάνω από τον κορμό. Το χρώμα του είναι λευκό, αλλά με τις πνοές του ανέμου αλλάζει παίρνοντας το χρώμα που έχει ο πηλός, ή άλλοτε είναι κατάστικτο από πολλά χρώματα, καθώς μεταφέρει μαζί του, χώμα και τέφρα[…]
Άκουγες τις κραυγές των γυναικών, τα κλάματα των βρεφών, και τα ουρλιαχτά των ανδρών. Κάποιοι ζητούσαν τους γονείς τους, άλλοι τα παιδιά τους ή τις συζύγους τους, προσπαθώντας να τους αναγνωρίσουν από τις φωνές τους. Οι άνθρωποι αποδεχόμενοι τη δική τους μοίρα ή των συγγενών τους, περιμέναν τον θάνατο με προσευχές. Πολλοί εκλιπαρούσαν τη βοήθεια των θεών, αλλά ακόμα περισσότεροι πιστεύαν πως δεν υπήρχαν πια θεοί, αφού το σύμπαν είχε βυθιστεί σε αιώνιο σκοτάδι για πάντα.
(Γάϊος Πλίνιος ο νεότερος, αυτόπτης μάρτυρας από best.gr)
Η όπερα "L'ultimo giorno di Pompei" του Giovanni Pacini είχε μεγάλη επιτυχία από την πρώτη παράσταση!
Εντυπωσιακοί φωτισμοί και μηχανικά εφέ, αναπαριστούσαν τη φρικιαστική στιγμή της έκρηξης του Βεζούβιου, ενώ το όλο σκηνικό συνοδευόταν από εικονικό σεισμό και βροντές, καθώς με ειδικά τοποθετημένες μηχανές δημιουργείτο η ψευδαίσθηση πως έρρεαν υλικά που έμοιαζαν με ηφαιστειακή λάβα.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, η σκηνή ήταν τόσο ρεαλιστική, που οι θεατές τρομοκρατήθηκαν...
Ο θρίαμβος του Πατσίνι ήταν ανεπανάληπτος!
Δέχτηκε τα προσωπικά συγχαρητήρια του βασιλιά, ο οποίος τον αντάμειψε οικονομικά και τον διόρισε Δ/ντή της Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών.
Όπως η όπερα του Paccini ενέπνευσε τον πίνακα του Μπριουλόφ, έτσι με τη σειρά της η εικαστική δημιουργία ώθησε τον Bulwer-Lytton στη γραφή του μυθιστορήματός του: " The Last Day of Pompei", που απόσπασμά του διαβάσαμε παραπάνω.
Aπό τη 2η Πράξη θα ακούσουμε δυο ιδιαίτερα εντυπωσιακά μέρη.
Οι δικαστές είναι έτοιμοι να καταδικάσουν μια αθώα για μοιχεία, όταν ακούγεται η πρώτη έκρηξη του ηφαιστείου προκαλώντας αναστάτωση.
Εν μέσω βροντών ξεστομίζονται αισχρές συκοφαντίες...και τη στιγμή της ετυμηγορίας γίνεται η μεγάλη έκρηξη! Όλοι θεωρούν πως είναι σημάδι των οργισμένων θεών για την άδικη απόφαση και η σκηνή τελειώνει με τη συγκέντρωση του πλήθους, που τρομαγμένο κάνει έκκληση στο θεό Vulcan να τούς λυπηθεί...
Pacini: "L'Ultimo giorno di Pompei-Dei, qual fragore":
"Ω, θεοί! σώστε μας απ' τον κίνδυνο!
[...]
Ω , τι τρόμος! ... φυλάξου ...φύγε γρήγορα...για πού, όμως;
Ο θάνατος είναι παντού γύρω μας ...
Ω! Πομπηία! η τελευταία μέρα σου
είναι ήδη για σένα γραμμένη απ' τους θεούς!"
Pacini: "L'Ultimo giorno di Pompei-Quale scoppio":
Κάποτε πλούσια, εντυπωσιακή και μεγαλόπρεπη, η Πομπηία πεθαίνει δραματικά σε μια στιγμή...Τα παλάτια καταρρέουν, οι κολώνες λυγίζουν πέφτουν, τα μαύρα σύννεφα καταπίνουν τον ουρανό...Αυτή τη στιγμή της καταστροφής τα πρόσωπα και οι στάσεις τους παραπέμπουν σε καλειδοσκόπιο ανθρωπίνων συναισθημάτων. Η οργή της φύσης, ασταμάτητη...
Όλα μαρτυρούν πόσο ανώφελη είναι η ανθρώπινη ματαιοδοξία, πόσο αδύναμοι κι ανήμποροι είναι οι άνθρωποι και οι κατασκευές τους...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου