Η πανέμορφη, Ελβετική Γενεύη υπήρξε και σπουδαίο κέντρο της Θρησκευτικής Μεταρρύθμισης.
Ο πρωτεστάντης επίσκοπος, Ιωάννης Καλβίνος, υπήρξε ο πνευματικός ηγέτης της πόλης από το 1536 ως το θάνατό του σαν σήμερα, 27 Μαΐου 1564.
Ο καθεδρικός ναός του Αγίου Πέτρου της πόλης -που χρονολογείται από τον 12ο αιώνα- είναι γνωστός ως "Ναός του Καλβίνου", καθώς είναι εδώ που ο μεγάλος μεταρρυθμιστής κήρυττε καθημερινά.
Στο εσωτερικό της εκτίθεται η καρέκλα του, απ' όπου και η φωτογραφία.
Η θεοκρατία που επέβαλε ο Καλβίνος περιόρισε τις θεατρικές παραστάσεις σε θρησκευτικά δράματα και απαγόρευσε τα μη θρησκευτικά άσματα, που θεωρούντο άσεμνα.
Genevan Psalter, από την πρώτη έκδοση το 1539 |
Οι 150 βιβλικοί ψαλμοί, που πρωτοδημοσιεύτηκαν το 1539 και μεταφράστηκαν στα γαλλικά από τον Clément Marot είναι γνωστοί και ως: "Ψαλτήριο των Ουγενότων".
Πριν από την Προτεσταντική Μεταρρύθμιση, κατά τη διάρκεια της εκκλησιαστικής λειτουργίας, τους ψαλμούς τραγουδούσε μόνο μια επιλεγμένη ομάδα ερμηνευτών και όχι όλο το ποίμνιο.
Ο Καλβίνος πίστευε στη σημασία της ψαλμωδίας και μέσω αυτής πρέσβευε τη συμμετοχή όλων των πιστών στη δοξολογία του Κυρίου.
Γράφει σχετικά:
"Για την οικοδόμηση της Εκκλησίας θα πρέπει να ψάλλονται δημόσια οι προσευχές και τα εγκώμια στη Δόξα του Κυρίου, ώστε να ανατάσσονται οι καρδιές όλων".
Έτσι, δημιούργησε αυτό το υμνολόγιο βασισμένο στους ψαλμούς στοχεύοντας τα βιβλικά κείμενα να γίνουν ευκολότερα προσβάσιμα στους πιστούς.
Αρκετοί ψαλμοί από το Ψαλτήρι της Γενεύης μπήκαν σε συνθέσεις των Ορλάντο ντι Λάσσο, Γ.Σ.Μπαχ, Κοντάι, Ονεγκέρ κ.α...
Οι "Ψαλμοί της Γενεύης" βασίζονται στους εκκλησιαστικούς τρόπους, το μελωδικό εύρος των συνθέσεων είναι εντός μιας οκτάβας και οι αξίες των νοτών περιορίζονται σε μισά και τέταρτα, ενώ δεν βρίσκουμε, παρά πολύ λίγα, μελίσματα.
Οι αντίστοιχες συνθέσεις των Loys Bourgeois και Claude Goudimel είναι χαρακτηριστικές του μέσου αντιστικτικού ύφους, που τείνει να είναι ομοφωνικό, με ενδιαφέρουσα χρήση του ρυθμού.
"Genevan Psalter-Psalm 100:
"Genevan Psalter-Psalm 42":
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου