"Σαγράδα Φαμίλα, η Πρόσοψη της Γέννησης", Αντόνι Γκαουντί |
Antoni Gaudi |
Με διάθεση ανανέωσης και επεξεργαζόμενος νέες φόρμες διαμόρφωσε το ύφος του στο οποίο διακρίνονται επιρροές από την ισλαμική και τη γοτθική αρχιτεκτονική.
Ένα από τα χαρακτηριστικά έργα του, που στο μεγαλύτερο ποσοστό τους ειναι εμπνευσμένα από τη φύση και το Θεό είναι η εκκλησία Σαγράδα Φαμίλια, γνωστή ως "της Αγίας Οικογένειας".
Η τεραστίων διαστάσεων ρωμαιοκαθολική εκκλησία που βρίσκεται στη Βαρκελώνη δεν ολοκληρώθηκε λόγω του θανάτου του αρχιτέκτονα. Ωστόσο, αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ουνέσκο.
"Πρόσοψη των Παθών" |
Όλα τα στοιχεία έχουν συμβολικό χαρακτήρα, όπως οι 12 πύργοι που συμβολίζουν τους 12 Αποστόλους.
Εντυπωσιακές είναι οι τρεις μεγάλες προσόψεις της Σαγράδα Φαμίλια:
η "πρόσοψη της Γέννησης" ανατολικά
η "πρόσοψη των Παθών" δυτικά και
η "πρόσοψη της Δόξας" νότια.
Την πιο άμεση επιρροή του Γκαουντί φέρει η πρόσοψη της Γέννησης, καθώς χτίστηκε πριν τον τραγικό θάνατο του αρχιτέκτονα.
Εντυπωσιακές όμως είναι και οι άλλες δυο με την πρόσοψη των Παθών που χαρακτηρίζεται από το ψηλό της κωδωνοστάσιο και φιγούρες του Εσταυρωμένου και άλλων βασανισμένων προσώπων, όπως και η πρόσοψη της Δόξας με σκηνές από την Κόλαση, το Καθαρτήριο, τα Επτά Θανάσιμα Αμαρτήματα και τις Επτά Ουράνιες Αρετές...
- Από την εντυπωσιακή αρχοτεκτονική κατασκευή της Σαγράδα Φαμίλια εμπνεύστηκε ο Άγγλος συνθέτης Richard Blackford τη δεύτερη συμφωνία του, που αποτελεί φόρο τιμής στον Αντόνι Γκαουντί και το καινοτόμο έργο του.
Αναπτύσσεται σε τρεις κινήσεις, που αντιστοιχούν στις τρεις προσόψεις:
Ι. Nativity(Γέννηση)
II. Passion(Πάθος) και
III. Gloria(Δόξα)
Πρόκειται για σύνθεση αναπαραστατική αλλά με ελεύθερη δομή ώστε μπορεί να σταθεί και ανεξάρτητα ως φόρος τιμής στον Γκαουντί χωρίς την περιοριστική αναφορά στην μνημειώδη Σαγράδα Φαμίλια.
Στην έναρξη της συμφωνίας κυριαρχούν χάλκινα πνευστά. Το γεγονός της Γέννησης αφήνει έκθαμβο το σύμπαν κι ακριβώς αυτή την αίσθηση δημιουργεί η ακρόαση. Αίσθηση που ενισχύεται με τους καμπανισμούς, που ακούγονται μεν διακριτικοί όμως παραπέμπουν στο τιτάνιο αρχιτεκτονικό έργο....
Συνεχείς δοξαριές από τα τοξοτά που στρώνουν τη μελωδική βάση για να πατήσουν μοτίβα απο φλάουτα και όμποε, χρωματίζουν την απόκοσμη, μυστηριακή ατμόσφαιρα που ο χώρος που περιγράφει η μουσική, απαιτεί...Η συνέχεια ηχεί δραματική, μυστηριώδης, αλλά και λυρική συνάμα στην έκφρασή της. Ήρεμα μοτίβα μετατρέπονται ενίοτε σε περισσότερο ενεργητικά, πλούσια σε ηχοχρωματικούς συνδυασμούς που διαταράσσουν τη νηφαλιότητα που κυριαρχεί ως ακροαματική αίσθηση.Μια εντυπωσιακή κλιμάκωση οδηγεί στην τελική αποθέωση. Το μέρος ολοκληρώνεται ήσυχα με την επαναφορά στο αγαλλιαστικό μοτίβο της εισαγωγής.
Richard Blackford: "Symphony Ν.2, La Sagrada Familia, Μοv I. Nativity"
- Τη γενέτειρα του Αντόνι Γκαουντί, Βαρκελώνη επισκέφτηκε το 1994 o αμερικανός σύγχρονος-κλασικός συνθέτης, Carter Pann.
To μεγαλείο, η εμπνευσμένη, καινοτόμα αρχιτεκτονική της κατασκευής, όπως και τα συμβολικά της στοιχεία συγκλόνισαν το συνθέτη.
Όταν επέστρεψε στην Αμερική συνέθεσε τις "Two Portraits of Barcelona". Το πρώτο μουσικό πορτρέτο της Καταλονικής πρωτεύουσας αναφέρεται στη Σαγράδα Φαμίλια, ύψιστο αρχιτεκτονικό όραμα του Γκαουντί και το δεύτερο αποτελεί μουσική περιγραφή-αναπαράσταση μιας ταυρομαχίας.
Carter Pann: "Two Portraits of Barcelona, Μοv. I: Sagrada Familia"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου