![]() |
"Μάχη των Ούννων", Wilhelm von Kaulbach-Νέα Πινακοθήκη Μονάχου |
![]() |
Μάχη των Εθνών, Αλφόνς Ντε Νεβίλ |
Η μάχη στα Καταλαυνικά πεδία είναι γνωστή σαν "ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ".
Ο φιλόσοφος του 6ου αιώνα Δαμάσκιος αναφέρει ότι:
"κανείς δεν επέζησε παρά μόνο οι αρχηγοί των δυο πλευρών!Ακόμα και τα φαντάσματα εκείνων που έπεσαν στη μάχη συνέχισαν τον αγώνα για τρεις ολόκληρες μέρες και νύχτες ,με τις ψυχές των νεκρών πολεμιστών να συνεχιζουν να πολεμούν και κατά τη διάρκεια, που ανυψώνονταν στον ουρανό!"
Την ιστορική αυτή μάχη αποτύπωσε στον καμβά ο γερμανός Wilhelm von Kaulbach με τίτλο: "Unnenschlacht - Η μάχη των Ούννων"
Βλέποντας τον πίνακα το 1857 ο Φραντς Λιστ στην επίσκεψή του στο ατελιέ του ζωγράφου, συγκλονίζεται. Σε επιστολή του προ την πριγκίπισσα Βιτγκενστάιν γράφει:
"Όσο για τον Kaulbach πιστεύω ότι είναι πραγματικά σπουδαίος. Πείτε του ότι τρέφω τεράστιο σεβασμό προς το πρόσωπο και την τέχνη του και ότι εκτιμώ πολύ τη φιλία του. Όταν ολοκληρώσω τη Συμφωνία που γράφω αυτή την περίοδο, θα προσπαθήσω να μελοποιήσω έναν από τους πίνακές του, το "Hunnenschlacht", για παράδειγμα…"
Η έμπνευση δεν άργησε να έρθει. Το ομώνυμο συμφωνικό ποίημα του Λιστ είναι χωρισμένο σε 2 μέρη.
Το πρώτο μέρος allegro non troppo piu mosso αποτυπώνει την ατμόσφαιρα των οργισμένων πολεμιστών πριν τη μάχη, την έναρξη και την αγριότητά της. Ο Λιστ υποδεικνύει έναν χρωματικό τόνο σκοτεινό, ώστε όλα τα όργανα να ακούγονται σαν φαντάσματα.
Καθώς ο Φραντς Λιστ δεν αποσκοπούσε στην απλή απεικόνιση της πάλης ανάμεσα σε δυο λαούς, αλλά της αναμέτρησης μεταξύ πολιτισμού και βαρβαρότητας και κυρίως -ως θεοσεβούμενος- χριστιανισμού και ειδωλολατρίας επιλέγει για την έναρξη του δεύτερου μέρους τη γρηγοριανή μελωδία "Crux fidelis", εκθέτοντας με αυτό τον τρόπο τη νίκη των χριστιανικών δυνάμεων. Ο συνθέτης με ευφάνταστη ανάπτυξη της δυναμικής και τον πλούτο των ηχοχρωμάτων οδηγεί σιγά-σιγά στο θριαμβευτικό φινάλε!Το λαμπρό, μεταμορφωτικό, αιώνιο φως της αρετής λούζει την πλάση...
Το έργο μεταγράφηκε για πιάνο, 2 πιάνα και πιάνο με 4 χέρια.
Μια μεταγραφή του συμφωνικού ποιήματος για πιάνο από το γνωστό "φαινόμενο δεξιοτεχνίας",τον βιρτουόζο Matthew Cameron.
Το πρώτο μέρος allegro non troppo piu mosso αποτυπώνει την ατμόσφαιρα των οργισμένων πολεμιστών πριν τη μάχη, την έναρξη και την αγριότητά της. Ο Λιστ υποδεικνύει έναν χρωματικό τόνο σκοτεινό, ώστε όλα τα όργανα να ακούγονται σαν φαντάσματα.
Καθώς ο Φραντς Λιστ δεν αποσκοπούσε στην απλή απεικόνιση της πάλης ανάμεσα σε δυο λαούς, αλλά της αναμέτρησης μεταξύ πολιτισμού και βαρβαρότητας και κυρίως -ως θεοσεβούμενος- χριστιανισμού και ειδωλολατρίας επιλέγει για την έναρξη του δεύτερου μέρους τη γρηγοριανή μελωδία "Crux fidelis", εκθέτοντας με αυτό τον τρόπο τη νίκη των χριστιανικών δυνάμεων. Ο συνθέτης με ευφάνταστη ανάπτυξη της δυναμικής και τον πλούτο των ηχοχρωμάτων οδηγεί σιγά-σιγά στο θριαμβευτικό φινάλε!Το λαμπρό, μεταμορφωτικό, αιώνιο φως της αρετής λούζει την πλάση...
Η πρεμιέρα της μεγαλειώδους σύνθεσης έγινε το Δεκέμβριο του 1857 στη Βαϊμάρη με τον ίδιο τον Φραντς Λιστ να οδηγεί την ορχήστρα προκαλώντας ξέφρενο ενθουσιασμό...
Το ακούμε από την Φιλαρμονική του Βερολίνου και τον Zubin Mehta, ενώ ακολουθεί το γρηγοριανό Crux fidelis.
Το ακούμε από την Φιλαρμονική του Βερολίνου και τον Zubin Mehta, ενώ ακολουθεί το γρηγοριανό Crux fidelis.
F.Liszt – Hunnenschlacht-Part 1, Ζ.Mehta
F.Liszt – Hunnenschlacht-Part 1, Ζ.Mehta
Crux Fidelis:
Μια μεταγραφή του συμφωνικού ποιήματος για πιάνο από το γνωστό "φαινόμενο δεξιοτεχνίας",τον βιρτουόζο Matthew Cameron.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου