Τάσσος: "17 Νοέμβρη 1973" |
Μια τέτοια εξέγερση αποτέλεσε κι εκείνη των φοιτητών στο Πολυτεχνείο το Νοέμβρη του 1973.
Η παραπάνω εικαστική σύνθεση είναι του χαράκτη Τάσσου. Άρχισε να δουλεύεται στις 20 Νοεμβρίου 1973 και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 1975.
Πρόκειται για μνημειακών διαστάσεων χαρακτικό που ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από την αντίσταση των φοιτητών εναντίον της Χούντας στο Πολυτεχνείο τον Νοέμβριο του '73.
Η πολυπρόσωπη σύνθεση απεικονίζει γυναίκες που κρατούν το σώμα μια νεκρής κοπέλας, θρηνώντας τη. Την εικόνα είχε δει ο χαράκτης μας στην εφημερίδα όταν αναφερόταν σε μια νεαρή φοιτήτρια από τον Άγιο Δομίνικο που σκοτώθηκε σε συμπλοκή από αστυνομικούς.
(Βασίλης Βασιλικός: "Λάκα-Σούλι, ποιήματα της εξορίας")
Ηχογραφημένα ντοκουμέντα εκείνης της εποχής, συνθήματα κατά της δικτατορίας, αποσπάσματα από το ραδιοφωνικό σταθμό του Πολυτεχνείου, ήχοι των τανκς, ενσωματώνοται στο έργο του Έλληνα συνθέτη Χρήστου Πήττα "1973" για συμφωνική ορχήστρα, χορωδία και υψίφωνο.
Η σύνθεση βασίστηκε σε τραγούδια που είχε γράψει ο δημιουργός κατά τη διάρκεια της Χούντας τα οποία πήραν συμφωνική μορφή και συμπληρώθηκαν με ποιητικά κείμενα του Βασίλη Βασιλικού, που ο συνθέτης γνώρισε στην Ιταλία όπου ο συγγραφέας είχε αυτοεξοριστεί.
(Βασίλης Βασιλικός, Λάκα-Σούλι)
Δαιμονικές κι επίμονες οι "κραυγές" από τα έγχορδα, στροβιλίζονται στη δίνη των ηχητικών αναμνήσεων από τις φωνές του Πολυτεχνείου:
"Κάτω η χούντα…Κάτω η χούντα...
Εδώ Πολυτεχνείο, Εδώ Πολυτεχνείο...
Αδέλφια μας στρατιώτες....Σε γνωρίζω από την κόψη...
Είμαστε άοπλοι...Είμαστε άοπλοι..."
Είναι η φωνή της εξέγερσης. Ήχος αιχμηρός, εκφράζει αγωνία, πλάθει εικόνα με συρματοπλέγματα και καρφιά...
Ενα συνονθύλευμα που ανατριχιάζει, φορτίζει συναισθηματικά, όταν η φωνή της σοπράνο μπλέκεται με τις στριγκλιές των περιπολικών και των ασθενοφόρων, όταν οι δαιμονισμένες δοξαριές των τοξοτών, οι συριγμοί των χάλκινων, το κλάμα του κλαρινέτου και τα τύμπανα που χτυπούν σε πένθιμο ρυθμό ενώνονται με τους πυροβολισμούς και την επική φωνή της Φαραντούρη, ηχογραφημένη από την πρώτη συναυλία στο Λονδίνο...Ήχοι απόμακροι σαν θρηνητικά εμβατήρια, αίσθηση πένθιμη.
Ο συνθέτης δεν παραλείπει να μελοποιήσει και συμπεριλάβει και κείμενο όπου πρωτοστατεί ο σαρκασμός και η ειρωνία υπαινισσόμενο τη βάλτωση των εποχών, το βόλεμα στον καναπέ του σύγχρονου πολίτη, την ανούσια φωνή του δήθεν αγωνιστή εξεγερμένου...
(Βασίλης Βασιλικός)
Χρήστος Πήττας: "1973":
Το κείμενο αποτελεί απότιση τιμής στους αγωνιστές του Πολυτεχνείου. Σε όλους εκείνους που θυσιάζονται στις εκάστοτε δικτατορίες που καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι αγώνες τους, πενήντα χρόνια τώρα, αποτελούν φάρο που η λάμψη του φωτίζει υψηλούς στόχους για ιδανικά με πίστη, όραμα και αποφασιστικότητα.Ζούμε σ'ενα περιβάλλον ζοφερό όπου κοινωνικές κατακτήσεις, ακόμα και στοιχειώδη δικαιώματα ελευθερίας, ξεθεμελιώνονται. Παίρνοντας παράδειγμα απ΄ τα παιδιά εκείνου του Νοέμβρη ας υψώσουμε ανάστημα...
Δυνατό το αφιέρωμά σου σήμερα, Ελπίδα μου για το Πολυτεχνείο που αποτελεί σύμβολο κατά της οποιαδήποτε καταπίεσης των λαών από δικτατορίες ή/και άλλες μορφές συγκαλυμμένης δημοκρατίας. Με
ΑπάντησηΔιαγραφήμεγάλη επιμέλεια και φροντίδα συγκέντερωσες σπουδαία έργα της Τέχνης και με τον δικό σου λογοτεχνικό τρόπο μας τα παρουσιάζεις. Ευχαριστούμε πολύ, αγαπημένη μου φίλη κι ας ευχηθούμε να σταματήσει η κάθε καταπίεση του αδύναμου από τον ισχυρό. Χρόνια Πολλά και καλή Κυριακή! ♥️🎼♥️
Azy μου, γλυκια μου φιλη σε ευχαριστω από καρδιας για την απόκριση και τον έπαινο για το αφιερωμα μου... Οι καιροί ειναι υπουλοι!Ακρως οξυμωρο, πως όλα αυτα τα αισχρα συνεβησαν στον τόπο όπου γεννήθηκε η δημοκρατία, κι ομως, γιαυτο και σημερα οι λαοί θα πρεπει να προσεχουμε για να μην επαναληφθουν οι μερες τρομοκρατιας .Χαιρομαι πολύ που σου αρεσε η μιξη σχετικών στοιχειων απο καθε μορφη τεχνης. Για μια ακόμη φορά βλέπουμε πως η Τεχνη αγωνιζεται και παλεύει με το λαό μαζί ...Ετσι γραφεται η Ιστορία στα πενταγραμμα, ή στους καμβαδες... Παντα προς υπερασπιση του δίκαιου, της ισότητας και των δικαιωματων μας! Καλο απόγευμα, καλη μου φιλη! ❤
Διαγραφή