Θεόδωρος ο 1ος της Κορσικής, κατά κόσμον: Theodor Stephan von Neuhoff |
Εγκατέλειψε τη σύζυγό του για να περιπλανηθεί στην Ευρώπη. Στη Γένοβα συνάντησε μια ομάδα εξεγερμένων από την Κορσική, που πολεμούσαν τους Γενουάτες.
Παρά το γεγονός ότι δεν είχε δικό του στρατό, ο Θεόδωρος υποσχέθηκε να τους βοηθήσει με την προϋπόθεση να τον έχριζαν βασιλιά.
Δανείστηκε χρήματα για να τούς εξοπλίσει με όπλα και πυρομαχικά και κάπως έτσι βρέθηκε στο θρόνο του Κορσικανικού βασιλείου.
Δεν πέρασε όμως πολύς καιρός, που οι πιστωτές άρχισαν να ζητούν την εξόφλησή τους.
Ο Θεόδωρος κρυβόταν από πόλη σε πόλη προκειμένου να αποφύγει τη σύλληψη και τη φυλακή.
Τελικά, αναγκάστηκε να παραχωρήσει τα δικαιώματα και το βασίλειό του στους πιστωτές του. Άλλα χρέη του, τον οδήγησαν κρατούμενο στο Λονδίνο, όπου παρέμεινε μέχρι το 1755.
Πέθανε την επόμενη χρονιά…
Έμπνευση από την προσωπικότητα του Theodor Stephan von Neuhoff και τη σύντομη θητεία του ως μονάρχη της Κορσικής παίρνει το 1784 ο Giovanni Paisiello και πάνω του στηρίζει την όπερα του: "Il re Teodoro in Venezia".
Στηριζόμενος σε μια φήμη κι επεισόδιο που αναφέρει ο Βολταίρος στο σατιρικό μυθιστόρημα του: "Candide" πως ο Θεόδωρος είχε φτάσει στη Βενετία με ψεύτικο όνομα όταν κρυβόταν από τους πιστωτές του, στήνει μια ιστορική-κωμική όπερα η οποία ευτύχησε σε τεράστια επιτυχία (στη Βιέννη έκανε 60 παραστάσεις) κι έγινε γνωστή σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο Παϊζιέλο κινούμενος σε ύφος απλό, άμεσο και πνευματώδες, με ζεστές μελωδίες και πολύχρωμη ενορχήστρωση διαμορφώνει μια όπερα που θεωρείται από τις πιο χαριτωμένες του συνθέτη, δείγμα ευγενικής, αν και με κάποια ελαφρότητα, δημιουργίας του 18ου αι.
Μην ξεχνάμε πως η μουσική του επαινέθηκε από τον Χάιντν και τον Μπετόβεν και είχε καταλυτική επιρροή στον Μότσαρτ και τον Ροσίνι.
Η συγκεκριμένη όπερα δε, λέγεται ότι ήταν μια από τις αγαπημένες του Γκαίτε.
Θα ακούσουμε:
1. Την ουβερτούρα της όπερας:
Paisiello: "Il re Teodoro in Venezia":
2. Ένα θαυμάσιο τρίο αναμεσα στο Θεόδωρο, τον υπασπιστή του και τον ιδιοκτήτη του πανδοχείου στη Βενετία, όπου διαμένουν από την πρώτη Πραξη.
Ο Θεόδωρος συνηδειτοποιώντας την κατάσταση υπογραμμίζει :
"Senza soldi e senza regno
brutta cosa è l'esser re
δυστυχώς είμαι βασιλιάς
δίχως βασίλειο και δίχως χρήμα!"
(το μέρος αυτό είναι ίδιο όπως παρουσιάζεται και στο βιβλίο του Βολταίρου):
Paisiello: "Il re Teodoro in Venezia: Act I: Scaccia il duol, mio re"
GAFFORIO
Scaccia il duol, mio re, che degno
quel tuo duol di te non è.
TEODORO
Senza soldi e senza regno
brutta cosa è l'esser re
GAFFORIO
Deh sovvengati di Dario,
di Temistocle, di Mario,
e il destin di quegli eroi grandi anch'essi,
e pari tuoi, ti dovrebbe consolar.
TEODORO
Figliuol mio, coteste istorie
io le so, le ho lette anch'io,
ma vorrei nel caso mio
non istorie ma danar….
Ενδιαφέρουσα η ιστορία του αυτόκλητου πρώτου βασιλιά της Κορσικής, του τυχοδιώκτη Θεόδωρου. Διάβασα λίγα περισσότερα στην wikipedia γι' αυτόν Ελπίδα μου. Μα αυτός δεν άφησε τόπο για τόπο εξαπατώντας αλλά και κρυπτόμενος. Φυσικό ήταν ο Παϊζιέλο να εμπνευσθεί από μια τέτοια "υπόκοσμη" προσωπικότητα και να συνθέσει την όπερά του. Εξαιρετικά τα μουσικά δείγματα που προτείνεις (Εισαγωγή και Τρίο). Τώρα ολόκληρη η όπερα συντροφεύει το απόγευμά μου. Ευχαριστούμε πολύ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καθυστερημενη η απαντηση, αγαπημενη μου Αζη, καθως μόλις τωρα είδα το σχόλιό σου.. Πραγματι, μεσα στη δολοπλοκία και την ίντριγκα η ζωη του Θεοδωρου, που απαρτίζεται από γεγονότα και καταστασεις που εδωσαν εμπνευση στους καλλιτεχνες και κυριως στον σπουδαιο Παιζιελο να αναπαραστησει μουσικά το επεισοδιο με τον τυχοδιωκτη αριστοκρατη...
ΔιαγραφήΕγω ευχαριστω για την προσοχη σου, εκλεκτη μου φιλη!Σε φιλώ! ❤❤