Translate

fb

Κυριακή 4 Ιουλίου 2021

Ο Άστορ Πιατσόλα και οι εικαστικοί που προτιμούσε...

 



Σαν σήμερα, 4 Ιουλίου 1992 στο Μπουένος Άιρες  πεθαίνει ο "Μέγας Άστορ", ο πιο σημαντικός συνθέτης του τάνγκο κατά το δεύτερο μισό του 20ού αι.
Οι συνθέσεις του έφεραν επανάσταση στο παραδοσιακό τάνγκο, ενσωματώνοντας σ' αυτό στοιχεία τζαζ και κλασικής μουσικής,  δημιουργώντας το nuevo tango .
Θυμόμαστε πως ήταν η Νάντια Μπουλανζέ εκείνη που τον προέτρεψε να αναζητήσει νέους δρόμους σε αυτό το μουσικό είδος, καθως είχε εντοπίσει ακούγοντάς τον τον προσωπικό του παλμό και φλόγα παίζοντας τάνγκο στο μπαντονεόν.

Έτσι, άλλαξε η ζωή του, καθώς εκείνη  τον ενθάρρυνε να συνεχίσει την καριέρα του στο τάνγκο, αναγνωρίζοντας ότι αυτό ήταν το αληθινό μουσικό του ταλέντο. Αυτή ήταν μια ιστορική συνάντηση και ένα σταυροδρόμι στην καριέρα του Πιατσόλα.…


Στο Παρίσι υπέγραψε συμβόλαιο για σύνθεση τάνγκο με διάφορες εταιρίες...
Ο Πιατσόλα θαύμαζε κάθε νέα καλλιτεχνική κίνηση. Από τους εικαστικούς είχε μια αδυναμία στους Ζωρζ Μπρακ και 
Πάμπλο Πικάσο, εισηγητές από κοινού του πρωτοποριακού κινήματος του κυβισμού… Και οι δυο προκάλεσαν επανάσταση στη ζωγραφική του 20ου αι. και η συνάντησή τους αποτελεί σημείο αναφοράς.


Δύο από τα τάνγκο του Πιατσόλα είναι εμπνευσμένα από τους συγκεκριμένους εικαστικούς καλλιτέχνες.

Zωρζ Μπρακ
1. Το πρώτο έχει τίτλο "Καφετί και μπλε" και είναι εμπνευσμένος από τα κατεξοχήν χρώματα στην παλέτα του γάλλου ζωγράφου.

Tα χρώματα που κυριαρχούν στα έργα του Μπρακ είναι κυρίως τα γήινα, καφετιά με πινελιές από κοβαλτί, εκείνο το έντονο μπλε, που μαγνητίζει τα βλέμματα…
Θυμίζουμε ότι ο Ζωρζ Μπράκ, εκτός από τα χρώματα και τα πινέλα του, αγαπούσε πολύ τη μουσική, είχε μουσική εκπαίδευση, καθώς έπαιζε φλάουτο, βιολί και ακορντεόν, ενώ από συνθέτες παλαιοτέρων εποχών είχε αδυναμία στους Μπαχ και Μότσαρτ.
Οπότε, τα κοινά ενδιαφέροντα τον έφεραν κοντά στον Πιατσόλα με ατέρμονες συζητήσεις περί τέχνης και μουσικής δημιουργίας.

Τα καφέ και κοβαλτί που ο Ζωρζ Μπρακ προτιμούσε, έδωσαν την έμπνευση στη μουσική δημιουργία του Πιατσόλα: "Maron y azul - Καφετί και μπλε".


Piazzola: "Maron y azul":




Φυσικά, υπάρχει και μια διαφορετική εκδοχή σχετικά με τον τίτλο της έμπνευσης, που έχει ενδιαφέρον να την αναφέρουμε…Λέγεται ότι κάποια μέρα που ο Άστορ τοιμάστηκε να βγει
Πάμπλο Πικάσο
απ΄το σπίτι, η Ντεντέ(Dedé Wolff, η πρώτη σύζυγος του Πιατσόλα) παρατήρησε την έντονη χρωματική αντίθεση ανάμεσα στο καφετί σακάκι και την μπλε γραβάτα του συζύγου της.
Αυθόρμητα τον ρώτησε:
-"Τι συνδυασμός είν’αυτός; Καφέ με μπλε;" για να πάρει ευθύς την απάντηση από τον Πιατσόλα: -"Μόλις τιτλοφόρησες το επόμενο τάνγκο μου".


2. Όσο για τον Πάμπλο Πικάσο, ο Άστορ είχε από καιρό κατά νου μία σύνθεση που επιθυμούσε να τής δώσει το όνομά του. Χρειαζόταν όμως την συγκατάθεσή του για κάτι τέτοιο. Λέγεται πως η απάντηση του Πικάσο ήταν αρνητική, όμως η σύνθεση τελικά συνοδεύτηκε με το επώνυμο του κυβιστή δημιουργού, έστω και ανεπίσημα, κι έτσι ειναι γνωστή μέχρι σήμερα.

Picasso - Astor Piazzolla:






2 σχόλια:

  1. Θα δώσω την δική μου εκδοχή για το τάνγκο "Καφέ και Μπλε" του αγαπημένου Άστορ, Ελπίδα μου. Είχε γράψει το κομμάτι ο συνθέτης και σκεφτόταν τι τίτλο να δώσει. Η ατάκα της Ντεντέ του έδωσε την λύση 😁
    Υπέροχα και τα δύο τάνγκο. Αναρωτιέμαι γιατί άραγε να αρνήθηκε ο Πικάσο! Μια υποψία, μήπως δεν ήθελε να χρησιμοποιούν το όνομα του άλλοι καλλιτέχνες με το σκεπτικό ότι έτσι τους έδινε κάποιο "σκαλί" για διασημότητα; Λέω τώρα... Όλοι οι άνθρωποι έχουμε τις αναστολές μας και τις δεύτερες σκέψεις μας, καλή μου Ελπίδα.
    Εξαιρετικό το αφιέρωμα σου στην μνήμη του Πιατσόλα. Καλό μεσημέρι αγαπημένη μου! ♥️🙏♥️

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μεσημέρι αγαπημένη μου, Αζη! Ευχαριστω για τον επαινο για το άρθρο μου με αφορμη την επέτειο του μεγάλου Αργεντίνου μουσικού, που η τεχνη και οι μελωδίες του παντα προσφερουν αγαλλιαση στην ψυχη καθε φιλόμουσου...Με τα ευστοχα πατηματα του στο χορό και το ρυθμό του τάνγκο "στηνει" γρήγορες, κοφτες μελωδικές φράσεις, με απότομα και δυναμικά σταματηματα κι άλλοτε απαλά ή ανάλαφρα, μη δίνοντάς σου επιλογή: αφήνεσαι, παραδίνεσαι ολοκληρωτικά!
      Ευχαριστω για την ευθυβολη τοποθετηση σου, που έχει σιγουρα τη βάση της. Ειναι σύνηθες κάποιος να μην επιθυμει τη χρήση του ονοματός του οταν πιστευει πως κάτι τετοιο θα δωσει προβαδισμα και φήμη στο χρηστη... Βεβαια, αυτο δειχνει -αν εγινε από μεριας Πικάσο- μικροψυχία, εγωισμό, φθόνο, φιλοτομαρισμό, χαρακτηρα που σκέφτεται και πράττει προσέχοντας μόνο το προσωπικό του συμφέρον και επιδιώξεις... Ειναι ομως πιθανο, καθως όλοι μας -ακομη και οι αγαπημενοι μας καλλιτεχνες- εχουμε αδυναμίες...
      Πάντως, η εμπνευση του Πιατσολα κι απο τους δυο κυβιστες, τους οποίους θαυμαζε απεριόριστα ειναι μοναδική, καθως μετουσιωνει σε νοτες τη χρωματική τους αποτυπωση με δυο συνθεσεις που σηματοδοτουν την απελευθερωσή του από το κλασικό τανγκο και την μεταβαση στο nuevo, στοιχείο για το οποίο καθιερωθηκε ο τιμωμενος σημερα συνθετης.
      Σε φιλω γλυκά κι ευχομαι να περνάς υπέροχα με τη μουσική πάντα πρωταγωνιστρια των θερινων στιγμων σου, καλή μου φίλη!
      Εγκάρδιες ευχαριστιες για την επίσκεψη! ❤ 🎵🌺🎵 ❤

      Διαγραφή