Hendrik Frans van Lint: "San Giovanni dei Fiorentini, Rome" |
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είναι και προστάτης των Φλωρεντινών. Έτσι, όταν πολλοί και πλούσιοι Φλωρεντίνοι μετοίκησαν στη Ρώμη, βοήθησαν οικονομικά στην ανοικοδόμηση της θαυμαστής Βασιλικής του San Giovanni Battista. Μια κατασκευή που διήρκησε 2 αιώνες με εναλλαγή σχεδίων και αρχιτεκτόνων και όπου εργάστηκαν τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής, οι ίδιοι που εργάστηκαν και για τον Άγιο Πέτρο που χτιζόταν παράλληλα.
Ο Alessandro Stradella έγραψε το ορατόριο: "San Giovanni Battista" το 1675, κατόπιν παραγγελίας για τον "Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή των Φλωρεντινών" της Ρώμης.
Ένα ορατόριο απαράμιλλης ομορφιάς, με βαθιά δραματικό λιμπρέτο, εξαιρετικά δεξιοτεχνικό, καθώς απαιτεί από τους σολίστες να ερμηνεύουν φράσεις με δύσκολες φιοριτούρες ή να ακολουθούν συνεχόμενα κινούμενη μελωδική γραμμή.
Το λιμπρέτο ήταν του εφημέριου, Ansaldo Ansaldi .
|
Ο Στραντέλα υπήρξε συνθέτης με πολυτάραχη ζωή που κατέληξε να δολοφονηθεί, για λόγους ερωτικής αντιζηλίας, ωστόσο αποτελεί ξεχωριστή φυσιογνωμία στην ιστορία της μουσικής. Συνθετικά, τοποθετείται στο μεταίχμιο πολλών στυλ και περιόδων. Βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ όπερας και ιερού δράματος, καθώς η παραγωγή του, και ιδιαίτερα το ορατόριό του "San Giovanni Battista" σηματοδοτεί τη συνάντηση του μεγαλοπρεπούς ορατορίου της Ρώμης που αναπτύχθηκε με τον Καρίσιμι με τη βενετσιάνικη όπερα του Καβάλι.
Η μουσική του χαρακτηρίζεται από ζωντάνια, εκφραστικότητα και βαθιά ανθρωπιά.
Παρότι το αριστουργηματικό ορατόριο "Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής" γνώρισε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1675, στη συνέχεια πέρασε στην αφάνεια ως το 1949, που η παρτιτούρα του βγήκε από τα συρτάρια της βιβλιοθήκης που ήταν καταχωνιασμένη.
Ήταν για μια παράσταση στην εκκλησία του Αγίου Πέτρου στην Περούτζια, όπου το ρόλο της Σαλώμης ερμήνευσε η Μαρία Κάλλας, πρώτη ερμηνεία της σε ορατόριο..
Η μουσική του χαρακτηρίζεται από ζωντάνια, εκφραστικότητα και βαθιά ανθρωπιά.
Παρότι το αριστουργηματικό ορατόριο "Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής" γνώρισε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1675, στη συνέχεια πέρασε στην αφάνεια ως το 1949, που η παρτιτούρα του βγήκε από τα συρτάρια της βιβλιοθήκης που ήταν καταχωνιασμένη.
Ήταν για μια παράσταση στην εκκλησία του Αγίου Πέτρου στην Περούτζια, όπου το ρόλο της Σαλώμης ερμήνευσε η Μαρία Κάλλας, πρώτη ερμηνεία της σε ορατόριο..
Ακούμε τη λαμπρή εισαγωγή:
Stradella : San Giovanni Battista - Sinfonia:
H πρώτη άρια του Ιωάννη του Βαπτιστή:
Amiche selve, addio,
graditi alberghi di tranquilla quiete,
ove del giorno mio l’ore trassi più liete,
e disgiunto da me non che dal mondo
sol per unirmi al Ciel vissi giocondo...
Φίλοι αγαπημένοι αντίο
ευχάριστα μέρη γαλήνιας ευφορίας,
όπου πέρασα τις πιο χαρούμενες ώρες
και, αποσπασμένος από τον κόσμο και τον εαυτό μου
έζησα με μόνο σκοπό να ενωθώ με τον Παράδεισο...
Θαυμάσια η ανάρτηση. Καταπληκτικά τα δείγματα για τον Alessandro Stradella, και κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα για περαιτέρω αναζήτηση... ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ καλή μας φίλη Ελπίδα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι κάπως οξύμωρο και ειρωνικό να καταπιάνεται ο Στραντέλλα(που χαρκατηρίστηκε για τον ακόλαστο και φιλήδονο τρόπο ζωής του) με ένα έργο ιερής μουσικής, ομως θεωρώ πως ίσως μεσω όλων αυτων των συνθέσεών του στοχευσε στη μουσική ανάδειξη θεμάτων λύτρωσης...
ΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ, για τα καλά λόγια και την προσοχή, φίλε Θανάση!