Translate

fb

Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2019

Άννα Πάβλοβα: η νύχτα που γράφτηκε το πεπρωμένο της...

 

(από: pinterest)

"Θυμάμαι αχνά το μικρό μας σπίτι στην Αγία Πετρούπολη. Ζούσαμε φτωχά, πάμφτωχα ...
Η εννιάχρονη Άννα στην Αγ.Πετρούπολη
(από: pavlovaproject)
Παρόλη τη φτώχια μας, πάντα η μητέρα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κατάφερνε να με κάνει να χαίρομαι και να χαμογελώ...

Ήμουν -θυμάμαι- εννιά χρονών, όταν με πήγε στο μεγάλο Θέατρο...Μεγάλο, λέγαμε το θέατρο Μαριίνσκυ...

-"Εκεί, θα δεις τις νεράιδες!!!", μού είπε!

Άστραφταν τα μάτια μου, καθώς ξεδιπλωνόταν μπρος μου η μαγεία της "Ωραίας Κοιμωμένης", που εκείνη την παγερή νύχτα του 1890 έκανε πρεμιέρα...
Έμεινα έκθαμβη με τις αιθέριες κινήσεις της Carlotta Brianza στο ρόλο της πριγκίπισσας...Ήταν γοητευτικά εύθραυστη! Έπαιρνε όμως, δύναμη απ' την αγάπη του πρίγκιπα που την κρατούσε στα στιβαρά του μπράτσα και την στροβίλιζε στο ρυθμό εκείνου του χορού, που καθώς δεν γνώριζα το όνομα του, τον βάφτισα "της ευτυχίας".

Μ' αρέσει να θυμάμαι εκείνο το πρώτο βράδυ στο θέατρο, που το πεπρωμένο έγραψε με καλλιγραφικά γράμματα, το μέλλον μου...
Εκείνη τη χειμωνιάτικη νύχτα ο μικρός εαυτός μου έδωσε την υπόσχεση πως κάποτε θα χόρευε το ρόλο της Aurora..."

(Ε.Ν)

***

Η υπόσχεση της εννιάχρονης Άννας Πάβλοβα πραγματοποιήθηκε το 1916, όταν παρουσίασε στην Σκηνή της Νέας Υόρκης την "Ωραία Κοιμωμένη" σε μουσική του Τσαϊκόφσκυ, χορογραφία Μαριούς Πετιπά και κοστούμια του Λεόν Μπανσκτ...

(Eπειδή δεν υπάρχει βίντεο με την Πάβλοβα στο ρόλο, απολαμβάνουμε μουσικά το μέρος του χορού της Αουρόρα με τον πρίγκιπά της...)

Αφεθείτε, φίλοι μου, στο ρυθμό του, στην τρυφερότητά του και το ονειροπόλημα της ηχητικής εικόνας!

Tchaikovsky - The Sleeping Beauty- The Garland Waltz:



Η Άννα Πάβλοβα γεννήθηκε σαν σήμερα, 12 Φλεβάρη 1881.
Υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες μπαλαρίνες! Μια φιγούρα αέρινη, ξεχώριζε για την ιδιαίτερη τεχνική της, την οποία πάσχισε να αποκτήσει με πολλή πειθαρχία και σκληρή δουλειά καθώς την θεωρούσαν κατώτερη, λόγω των μικρών της αστραγάλων και των ευκίνητων ποδιών της. Διέθετε φυσικό ταλέντο, απαράμιλλη χάρη και πλαστικότητα κινήσεων, τόσο που να τής αποδοθεί το προσωνύμιο: "ασύγκριτη Άννα".
Αnna Pavlova: "The Dragonfly"
(pinterest)
H Πάβλοβα είναι εκείνη που έκανε το μπαλέτο παγκόσμιο, προσιτό και ελκυστικό σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και κουλτούρες τάξεων. Συνέβαλε καθοριστικά στον προσδιορισμό και τη διάδοση ενός περισσότερο εκφραστικού και συναισθηματικού χορευτικού στυλ. Έχαιρε θαυμασμού από τους φανατικούς μπαλετόφιλους της τσαρικής Αγίας Πετρούπολης και οι λεγεώνες των οπαδών της αυτοαποκαλούνταν "Παβλοβάτσι".

Συχνά η Πάβλοβα χορογραφούσε η ίδια διάφορα σόλι για τον εαυτό της. Ανάμεσά τους είναι και το "The Dragonfly", ένα σύντομο μπαλέτο πάνω σε μουσική του Φριτς Κράισλερ. Η Πάβλοβα χόρεψε φορώντας ένα αραχνοΰφαντο φόρεμα και κολλημένα στην πλάτη ένα μεγάλο ζευγάρι φτερά. Οι κινήσεις της "τρεμάμενες" και συγχρόνως δυναμικές, προσπάθησαν να μιμηθούν αυτές μιας λιβελούλας. Το ντεμπούτο στο ρόλο αυτό της Dragonfly έγινε κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας στην Αμερική τη διετία 1914-1915, και από τότε έγινε ένα από τα χαρακτηριστικά της κομμάτια. Η μουσική πάνω στην οποία πάτησε η χορογραφία είναι ο τρίτο από τους "3 Old Viennese Dances" του  Fritz Kreisler με τίτλο:"Schön Rosemarin - Ωραίο δεντρολίβανο"


Pavlova: The Dragonfly /  Fritz Kreisler:



"Dragonfly", Γλυπτό σμιλευμένο από την Πάβλοβα
V & A, (vam.ac.uk)
Εκτός όμως από ταλαντούχα, κορυφαία μπαλαρίνα στην ιστορία του κλασικού χορού, η Άννα Πάβλοβα είχε κι άλλο καλλιτεχνικό χάρισμα, εκείνο της γλύπτριας.

Σμίλευσε αρκετά αγαλματίδια σε πόζες από τα μπαλέτα και τους ρόλους τους οποίους ενσάρκωσε και μέσω αυτών απέκτησε φήμη και δόξα.
Ένα από αυτά τα γλυπτά απεικονίζει και μια πόζα από το σύντομο μπαλέτο "Dragonfly". 
Είναι από λευκή πορσελάνη και αντίγραφό του εκτίθεται στο Μουσείο V&A του Λονδίνου.


Στο ρόλο της Dragonfly την παριστά και το γλυπτό που κοσμεί τον κήπο στο σπίτι της στο Βόρειο Λονδίνο.




Για την Πάβλοβα μπορείτε να διαβάσετε κι εδώ.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου