Καλημερίζω με άρωμα Ανατολής σε ύφος κλασικό
και με τη γαλλική φινέτσα του Σαιν Σανς!
και με τη γαλλική φινέτσα του Σαιν Σανς!
Γεννημένος στις 9 Οκτωβρίου του 1835 στο Παρίσι, ο Καμίγ Σαιν-Σανς θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους γάλλους συνθέτες.
Ανατράφηκε από τη μητέρα και τη θεία του, αφού ο πατέρας του πέθανε λίγο πριν ο Καμίγ έρθει στη ζωή.
Η θεία του, καλλιεργημένη γυναίκα, τον πρωτοδίδαξε πιάνο.
Σύντομα φάνηκε η ιδιοφυία του.
Λέγεται πως στα δυόμισι του χρόνια έπαιζε μελωδίες στο πιάνο και στα τρία του είχε ήδη συνθέσει το πρώτο του έργο.
Το 1856 κατέπληξε το ακροατήριο, προσφερόμενος να παίξει οποιαδήποτε από τις 32 σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν από μνήμης.
Συνέβαλλε στη διάδοση της γαλλικής μουσικής και ενθάρρυνε τη σύνθεση και την παρουσίαση έργων Γάλλων συνθετών.
Ο 40χρονος Σαιν-Σανς το 1875 παντρεύτηκε την 19χρονη Μαρί Τριφό και απέκτησαν 2 γιους.
Η μοίρα όμως χτύπησε άδικα το συνθέτη, ο οποίος σε διάστημα έξι εβδομάδων έχασε και τα δυο του παιδιά, γεγονός για το οποίο έριξε ευθύνες στη γυναίκα του, λόγος, που την εγκατέλειψε.
Από τότε έζησε μόνος με παρηγοριά τη μουσική, τα σκυλιά και τα ταξίδια του.
Στο ταξίδι του στη νότια Αμερική εμπνεύστηκε τον εθνικό ύμνο της Ουρουγουάης.
Ο Καμίγ Σαιν-Σανς ήταν ένας εσωστρεφής και συχνά μοναχικός άνθρωπος, με βαθιά αγάπη για τη φύση, την ηρεμία και τα ταξίδια. Δεν ήταν κοινωνικός με τον συμβατικό τρόπο και προτιμούσε να αποσύρεται, περνώντας μεγάλα διαστήματα μακριά από το Παρίσι. Οι φίλοι του τον αποκαλούσαν "πουλάκι του χιονιού", ένα παρατσούκλι που αποτύπωνε τον περιπλανώμενο και ανεξάρτητο χαρακτήρα του, έναν άνθρωπο δύσκολο να καταταχθεί, που αναζητούσε διαρκώς τόπους μακρινούς και εσωτερικούς ρυθμούς. Τους χειμώνες του άρεσε να φεύγει από το Παρίσι για πιο ζεστά κλίματα. Αγαπημένοι του προορισμοί ήταν η Αίγυπτος και η Αλγερία.
Το χρώμα και η αρχαία μουσική τους, ενέπνευσαν στον Σαιν-Σανς αρκετά έργα όπως η Αλγερινή Σουίτα και το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.5 "Αιγυπτιακό".
Λάτρης της επιστήμης της Αρχαιολογίας χαιρόταν να επισκέπτεται τα αρχαία μνημεία της χώρας και να εμπνέεται απ'αυτά. Ο ενθουσιασμός του ήταν απερίγραπτος ιδιαίτερα μετά την επίσκεψη στο ναό του Καρνάκ του Λούξορ.
![]() |
| Ο συνθέτης με τον αιγυπτιολόγο, Georges Legrain, στο Καρνάκ (πηγή: egyptophile) |
Στο μεγαλειώδες Κοντσέρτο για πιάνο αρ.5 , το επονομαζόμενο "Αιγυπτιακό", ο συνθέτης μιμείται το κόασμα των βατράχων και τον ήχο των γρύλλων, που άκουσε στο Νείλο, ένα ερωτικό τραγούδι της φυλής Νουμπιάν, που αποδίδει με τρέμολο στα έγχορδα και στο φινάλε τη στροφή των ελίκων του πλοίου.
Οι κριτικοί χαιρέτισαν το έργο ως "ένα έργο φαντασίας διακοσμημένο και χρωματισμένο με πορφυρό Ανατολής".
Σε μορφή σονάτας, με πιο ελεύθερη δομή.
Με μέρη, που λέγεται πως αντανακλούν την ευτυχία του συνθέτη που βρίσκεται στην Ανατολή, αν και ο ίδιος δήλωνε πως αντανακλούσε ένα ταξίδι στη θάλασσα.
Στην πρεμιέρα, που είχε ενθουσιώδη υποδοχή, στο πιάνο ως σολίστ εμφανίστηκε ο ίδιος ο συνθέτης.
Το πρώτο θέμα allegro, απλό με ζωντανό ύφος, σε χορευτικό ρυθμό, γεμάτο ενέργεια και παιγνιώδη διάθεση, σχεδόν κωμική. Η μελωδία τρέχει πάνω και κάτω στο πληκτρολόγιο του πιάνου με ακρίβεια και σπιρτάδα, διαμορφώνοντας ένα άμεσο και φωτεινό άνοιγμα.
Στο δεύτερo θέμα andante η διάθεση αλλάζει. Η μουσική κινείται σε πιο λυρικές και μελαγχολικές γραμμές, αγγίζοντας εσωτερικότερους τόνους. Η ενορχήστρωση γίνεται ιδιαίτερα ευρηματική και εξωτική, με τον συνδυασμό κεράτων και πιάνου να δημιουργεί ένα ιδιαίτερο χρώμα. Η άρπα αποδίδει τους απαλούς κυματισμούς του νερού, φέρνοντας στο νου εικόνες ηρεμίας και ανατολίτικης γαλήνης.
Το τρίτο μέρος molto allegro είναι ιλιγγιώδες και θριαμβευτικό. Τα πνευστά και τα έγχορδα εναλλάσσονται και αλληλοεπικαλύπτονται με ενέργεια, ανεβάζοντας σταδιακά την ένταση. Η δεξιοτεχνία του πιάνου κορυφώνεται και η μουσική οδηγείται σε ένα εντυπωσιακό και επιβλητικό τέλος.
Απολαύστε το σαν έργο ιδιαίτερης μουσικής δεξιοτεχνίας, αλλά και ως ένα ηχητικό ταξίδι στην Ανατολή, μέσα από τα μάτια και τ' αυτιά ενός από τους πιο κοσμοπολίτες και ποιητικούς συνθέτες του 19ου αιώνα.
Saint-Saëns: Piano Concerto no. 5 (Egyptian):

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου