gettyimages |
Η πρώτη επαφή του κινέζου ταλαντούχου πιανίστα με τη δυτική μουσική, έγινε με τη 2η Ουγγρική Ραψωδία του Λιστ, στα κινούμενα σχέδια και το γνωστό "Cat concert" με Τομ και Τζέρυ.
Έτσι, ξεκινά μαθήματα πιάνου και κοντά στα πέντε κάνει την πρώτη δημόσια εμφάνισή του εντυπωσιάζοντας τους πάντες, που μιλούν για ένα μικρό βιρτουόζο του οργάνου, ένα παιδί-θαύμα!
Κερδίζει απανωτά σε μουσικούς διαγωνισμούς...
Με πρότυπα εκτός από τον Λιστ, και τον Μότσαρτ, όπου εμφανιζονταν προκαλεί φρενίτιδα!Ας θυμίσουμε πως με τον Μότσαρτ εχει και το κοινό των effects!! Παρόμοιο με το Mozart effect είναι και το Lang Lang effect!
Σίγουρα, η εξέλιξή του δεν ειναι τυχαία... Μελετά με πρόγραμμα και οργάνωση. Πιστεύει στην εξάσκηση, που όπως λέει είναι "η μόνη που φέρνει την τελειότητα"!
Πέντε χρονών, ο Lang Lang εξασκείτο στο πιάνο μια ώρα κάθε πρωί, 45 λεπτά κάθε μεσημέρι και 4 ώρες το βράδυ.
"Αν δεν εξασκηθείς, δεν κάνεις μουσική", λέει όπου συναντήσει νέους πιανίστες.
Μεγάλος του θαυμαστής ο Ντάνιελ Μπαρενμπόιμ, με τον οποίο έχει διοργανώσει επιτυχέστατα masterclasses!
Ο Lang Lang φημίζεται για την επικοινωνιακότητα, την άνεση, αυτοπεποίθηση και το απερίγραπτο χιούμορ του! Είναι τολμηρός και εξωστρεφής, τόσο που κάποιοι τον χαρακτηρίζουν αλαζόνα, και φαμφαρόνο... Ενας showman, που εμένα, προσωπικά στο μέτρο του συγκεκριμένου δεν με ενοχλεί. Εξάλλου, κάπως ετσι πιστευω θα φέρονταν όλοι οι μεγάλοι αστερες και σε παρελθοντικές περιόδους; ... Σόουμαν ηταν και ο Λιστ, και ο Παγκανινι.Ο ίδιος ο Lang Lang έχει δώσει απάντηση σχετικά, που με καλύπτει απόλυτα, λέγοντας πως με αυτόν τον τρόπο "δροσίζει" την κλασική μουσική κι έτσι την κάνει περισσότερο εύπεπτη.
Προσωπικά, εκείνο που θαυμάζω στον Λανγκ Λανγκ πέρα από τον τρόπο που έχει βρει να παρουσιάζει την υψηλού επιπέδου και ποιότητος, κλασική μουσική, είναι οι συνεργασίες του με καλλιτέχνες από άλλα, σύγχρονα είδη και οι γέφυρες που δημιουργεί μεταξύ ανατολικής και δυτικής κουλτούρας.
Δεν είναι λίγες οι φορές που τον έχουμε δει να συμπράττει με Ασιάτες συνθέτες και εκτελεστές και να συνδυάζει τον ήχο του πιάνου με παραδοσιακά όργανα της ανατολής.
Σήμερα, επιλέγω να τον ακούσουμε σε ένα Κονσέρτο Ανατολής,που περιλαμβάνεται στο CD-DVD του: "LANG LANG-Dragon Songs" της DG.
Είναι το "Υellow River Piano Concert", βασισμένο στην ομώνυμη καντάτα του Xian Xinghai.
Τρομερά δεξιοτεχνικό το μέρος του σολίστα, αναπτύσσεταi σε 4 μέρη όπου μελωδικά και αρμονικά πατάνε σε παραδοσιακές λαϊκές μελωδίες της Κίνας. Συμβολιστικά ο κίτρινος ποταμός αντιπροσωπεύει την αντίσταση των Κινέζων απέναντι στα ιαπωνικά στρατεύματα.
Η μελωδική ροή του "Πρελούδιου" είναι ομαλή και ήσυχη, απεικονίζει το τραγούδι των ναυτών που κινούνται στον Κίτρινο ποταμό.Χαρακτηριστική είναι και η δυναμική του εισαγωγικού μέρους, αποτυπώνει τα ορμητικά κύματα μέσα από ένα ιδιαίτερα όμορφο χρωματικό κρεσέντο, με κορύφωση τις υπογραμμίσεις από τα κύμβαλα και τα rolls των τυμπάνων...
Tσέλα και κοντραμπάσα ανοίγουν την "Ωδή στον Κίτρινο ποταμό"(β' μέρος), ένα μελωδικό εγκώμιο στην ιστορία της Κίνας γι'αυτό και το βασικό θέμα είναι από τον Εθνικό ύμνο της χώρας, που επισημαίνεται στο μοτίβο των χάλκινων πνευστών κυρίως.
Συνεχόμενα αρπίσματα στο αριστερό χέρι του πιανίστα ενισχύουν την εντύπωση της ροής του ποταμού, ενώ η μελωδία του περιλαμβάνει επαναλαμβανόμενες συγχορδίες με αρμονική πορεία από την τονική προς την δεσπόζουσα, διανθισμένη από τρίλλιες και διαφόρων ειδών ποικιλματικούς φθόγγους.
Η ανυσματική πορεία ρυθμικής επιτάχυνσης οδηγεί σε ένα παραδοσιακό κινέζικο πίκολο, gudi ή dizi,που δίνει τη σκυτάλη στο πιάνο να ξετυλίξει μοτίβα σε πεντατονικές κλίμακες, συνδυαστικά με μια ελεγειακή μελωδία που το άκουσμά της δίνει την εντύπωση ερμηνείας από το κινέζικο νυκτό κιουτζίν. Ένα πιανιστικό ξέσπασμα σκιαγραφεί τον οργισμένο ποταμό-Κίνα.
Ομάδα από τρομπέτες ανοίγει το 4ο και τελευταίο μέρος με τον ύμνο της Πολιτιστικής Επανάστασης, που εξελίσσεται μιμητικά σε μορφή proposta(κανόνα) για να υπογραμμίσει την ανάγκη προστασίας του Κίτρινου ποταμού.Ενεργητικό το πιανιστικό πέρασμα, κρίνεται επιβεβλημένο, όχι μόνο για την ενίσχυση της έκφρασης, μα και την τονική επαναφορά του θέματος, που φθάνει με μεγαλοπρέπεια σε μιαν εμφαντική ορχηστρική αποπεράτωση.
"Yellow River Concert", Xian Xinghai / Lang Lang:
Παλαιότερο κείμενο για τον Lang Lang μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου