Translate

fb

Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2019

Ένα κουαρτέτο εγχόρδων για τα γενέθλια της Βιρτζίνια...




Το πνεύμα της υψηλό, εκλεπτυσμένο, ιδιαίτερα οξυδερκές και πρωτοποριακό!


Τι θα λέγατε να ακούσουμε ένα κουαρτέτο εγχόρδων για τη γενέθλια επέτειο της ΒΙΡΤΖΙΝΙΑ ΓΟΥΛΦ;

Γεννήθηκε σαν σήμερα 25 Ιανουαρίου 1882...

Όσο ζούσε η Βιρτζίνια Γουλφ είχε δημοσιεύσει μόνο μια συλλογή διηγημάτων. Λίγο πριν πεθάνει, σχεδίαζε να συγκεντρώσει σε έναν τόμο όλα της τα διηγήματα, δημοσιευμένα και ανέκδοτα.
Την επιθυμία αυτή εκπλήρωσε μετά το θάνατό της ο σύζυγός της, Λέοναρντ στη συλλογή «Στοιχειωμένο σπίτι», απ’όπου το απόσπασμα από το διήγημά της με τίτλο: «Κουαρτέτο Εγχόρδων».

Όπως θα δείτε, οι μουσικοί ήχοι είναι εμφανείς στο λόγο της Γουλφ.Τούς ενσωματώνει στον τρόπο καταγραφής της εικόνας, της στιγμής, της εντύπωσης, δίνοντάς τους ρόλο υποβλητικής ανάκρουσης…



«Ο ήχος από το κούρδισμα του δεύτερου βιολιού στον προθάλαμο ήταν; 
Να, έρχονται: 
Τέσσερις μαύρες φιγούρες που κουβαλάνε όργανα και κάθονται απέναντι στους προβολείς, 
που τους λούζουν με άσπρο φως…
ακουμπούν τις άκρες των δοξαριών τους στο αναλόγιο… 
τα σηκώνουν με μια συντονισμένη κίνηση… τα ζυγιάζουν ελαφρά στον αέρα και, 
κοιτάζοντας πέρα, το μουσικό που κάθεται απέναντι, το πρώτο βιολί μετράει ένα, δύο, τρία 
[…] 
…Αυτό, βέβαια, είναι απ' τα πρώτα έργα του Μότσαρτ…
Αλλά η μελωδία, όπως όλες οι μελωδίες του, σου φέρνει απελπισία - ελπίδα, εννοώ…» 

(Βιρτζίνια Γουλφ: "Κουαρτέτο εγχόρδων"από «Στοιχειωμένο σπίτι και άλλα διηγήματα, 
μτφ. Αλ. Παναγή, εκδ. Πατάκη, σ. 48)


 Christiaan Tonnis: Virginia Woolf's portrait
Μια εξέχουσα προσωπικότητα η βρετανή συγγραφέας, υπήρξε η "μούσα του Μπλούμσμπερι", του σημαντικότερου κύκλου διανοουμένων της εποχής. Ξεχώρισε αμέσως γιατί στο μυθιστόρημά της βρίσκει κανείς πέρα από το λυρισμό και τη γοητεία της νοσταλγίας και των αναμνήσεων που περιγράφει, την ένταση και τη λεπτότητα των αποχρώσεων της γλώσσας. Μιλάει με γρίφους, στιβάζει τις λέξεις στα κείμενά της βασίζοντας στην απλότητά τους την περιγραφή του ψυχικού τοπίου των χαρακτήρων της. Όμως έχει την ξεχωριστή ικανότητα μέσω του ευφυούς χειρισμού των λέξεων να αγγίζει τα απώτατα στρώματα της ύπαρξής τους.
Και σ' αυτό το γλωσσικό σκελετό της απηχείται κι η αγάπη της Γουλφ για την τέχνη της μουσικής.

"Η μουσική εγείρει συνειρμούς στο μυαλό που δεν ταιριάζουν με τους συνειρμούς που δημιουργεί μια άλλη τέχνη. Η προσπάθεια επίλυσής τους σε μια ξεκάθαρη σύλληψη είναι επώδυνη και ο νους ξυπνά... συχνά, απογοητεύεται κιόλας", σημειώνει η ίδια..


Η μουσική είναι μέρος της καθημερινής ζωής της Γουλφ και η σημασία της αντηχεί μέσα από τις επιστολές, τα δοκίμια και τα ημερολόγιά της. Έγραφε συχνά για τον Μπαχ, τον Μπετόβεν και τον Μότσαρτ, όπως διαβάσαμε παραπάνω σχετικά με το πρώτο Κουαρτέτο του Μότσαρτ...


ΜΟΤΣΑΡΤ: "Κουαρτέτο Ν.1, KV 80"

"Mozart aged 14 in Ιtaly",
Saverio Dalla Rosa
Το απαιτητικό είδος του κουαρτέτου εγχόρδων απασχόλησε τον Μότσαρτ  από την εφηβεία του.

Η πρώτη απόπειρα σύνθεσης κουαρτέτου γίνεται στην μικρή κωμόπολη του Λόντι στη Λομβαρδία, κατά τη διάρκεια της περιοδείας του παιδιού-θαύματος στη Ιταλία.
Όπως ο πατέρας Λεοπόλδος γράφει, ήταν κάποιο Μαρτιάτικο βράδυ του 1770 σε ένα από τα καπηλειά του Lodi κι έτρωγαν, όταν συνέλαβε την ιδέα, γι'αυτό και από πολλούς αυτό το κουαρτέτο συνηθίζεται να τιτλοφορείται "Lodi Quartet".

Είναι ιστορικής σημασίας, καθώς αποτελεί το πρώτο έργο του Αμαντέους για ένα σπουδαίο μουσικό είδος, όπως το κουαρτέτο εγχόρδων.
Παρότι ελάχιστα γνωστό, ως έργο της Μοτσάρτιας νεότητος, η ακρόασή του επιδεικνύει τον εντυπωσιακά χαρισματικό και με έντονη αυτοπεποίθηση μικρό δημιουργό, που φαίνεται να κυριαρχεί και στην μουσική δωματίου.
Εμφανείς οι επιρροές της Ιταλικής μουσικής δωματίου , ο Μότσαρτ διανθίζει την απέριττη μελωδία του κυρίου θέματος, με συνοδευτικές, επίσης λιτές και διαυγείς μιμητικές φιγούρες.

Το Κουαρτέτο αρ. 1 είναι στη Σολ μείζονα και η αρχική μορφή του  περιλαμβάνει τρία μέρη:

Adagio, Allegro, Menuetto, ενώ ένα Rondeau ως τέταρτο, προστέθηκε αργότερα...


Mozart: "String Quartet No. 1  in G":


AmadeusQuartet1.gifΑπολαύστε το με το θρυλικό Amadeus Quartet, ειδικευμένο σε έργα κλασικής περιόδου και φημισμένο για  τον απόλυτο συγχρονισμό των μελών του, την ομοιόμορφη τεχνική, την διαύγεια και τον γεμάτο όγκο, ήχο τους!

Επίσης το  Amadeus Quartet κατέστη διάσημο στην ιστορία της μουσικής διότι διατήρησε τα ιδρυτικά του μέλη για 40 συνεχή χρόνια, από την ίδρυσή του μέχρι την διάλυσή του (1947-1987).


Τα εβραϊκής καταγωγής, μέλη του γνωρίστηκαν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Mozart: "String Quartet No. 1  in G - Adagio":


Μπορεί να είναι έργο της εφηβείας του Μότσαρτ, όμως μάς θυμίζει πως ο κόσμος των συναισθημάτων είναι υπαρκτός, φίλοι μου ...
Ο αγαπητός του Θεού Aμαντέους, ανακαλεί στη μνήμη μας το πώς είναι να αισθανόμαστε βαθιά, να αγαπάμε, να ελπίζουμε...
Η μουσική του, ένα κράμα παιδικής αφέλειας και ωριμότητας, ένα παιχνίδι αντιθέσεων, όπου η απελπισία και το επίμονο παράπονο μεταπλάθονται σε ευθυμία και ελπίδα…
Κι όλα δοσμένα με μια αδιανόητα ευφρόσυνη αρμονία, όπως  αδιανόητα είναι -πολλές φορές- τα αισθήματα και οι σκέψεις, που "ρέουν", χωρίς καμιά προφανή λογική σύνδεση στα γραπτά της Βιρτζίνια Γουλφ...

Mozart: "String Quartet No. 1  in G -Allegro":


Mozart: "String Quartet No. 1  in G -Menuetto":


Mozart: "String Quartet No. 1  in G - Rondo":



Υπάρχουν κι άλλα κείμενα στο μπλογκ για τη Βιρτζίνια Γουλφ. Περιηγηθείτε!




2 σχόλια:

  1. Καλημέρα Ελπίδα μου. Μόνο ο Μότσαρτ ταιριάζει στην Βιρτζίνια Γουλφ με το υπέροχο και φίνο τρόπο της γραφής της. Επηρέασε δεκάδες συγγραφείς του 20ού αιώνα. Τι κρίμα που η διπολική της διαταραχή την οδήγησε στην αυτοκτονία. Εξαιρετική η επιλογή σου, γλυκιά μου φίλη να ντύσεις μουσικά το κείμενό σου με το εφηβικό κουαρτέτο του Μότσαρτ και την λεπτεπίλεπτη ερμηνεία του από το διακεκριμένο κουαρτέτο Αμαντέους. Σε ευχαριστούμε για την τιμητική αφιέρωση στην γέννηση της σπουδαίας αυτής Αγγλίδας λογοτέχνιδας. Καλή και όμορφη συνέχεια στην μέρα σου αγαπημένη μου Ελπίδα! 🌷💗🌷

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άζη μου, ομορφη Τεταρτη ευχομαι, χωρις να μάς πτοει η βροχή της...
      Ευτυχως εχουμε τον νεαρό Βολφγκαγκ να μοιράζει απλόχερα ουρανια τοξα και ηλιαχτιδες με την νεανική του φρεσκαδα!
      Αφορμη δινει η επετειος της Γουλφ που στα δοκιμια και τις σημειωσεις της συχνα περιλαμβανει στοιχεια σχετικά με την τεχνη των ηχων, την οποια τοποθετούσε σε πολύ υψηλα επίπεδα αναμεσα στις υπόλοιπες τεχνες.. Η αναφορα της σε αυτο το πρωτόλειο κουαρτετο του Μοτσαρτ ειναι ασυνηθιστη σε χαρακτηρισμους, ομως ευστοχοτατη, καθως μιλάει για εκφραση "ελπίδας-απελπισίας"...
      Η επιλογη του Amadeus Quartet εγινε συνειδητα για την ιστορικότητα του συνολου που διέπρεψε για την καθαρότητα του ηχου του και την εκφραστικοτητα του..
      Ευχαριστω παρα πολύ για την ουσιαστικη προσοχη σου στη δημοσιευση μου και τον επαινετικο σου λόγο, αγαπημενη μου φιλη!
      Καλη συνέχεια ημερας με ομορφη διάθεση! 💗🎶💗

      Διαγραφή