Πριν λίγες μέρες το χάζευε στη βιτρίνα του βιβλιοπωλείου...Είχε κόκκινο χοντρό εξώφυλλο και κλειδαριά. Ενθουσιάστηκε όταν τής δόθηκε ως δώρο γενεθλίων στις 12 του Ιούνη εκείνης της χρονιάς που θα έκλεινε τα δεκατρία...
Στις 12 Ιουνίου 1942, η 13χρονη Άννα Φρανκ ξεκινά να καταγράφει τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της.
"Κυριακή, 14/6/1942
Την Παρασκευή 12 Ιουνίου ξύπνησα στις έξι το πρωί. Δεν είχα καμμιά αμφιβολία. Είχα τα γενέθλιά μου. Μόνο που δεν μου επιτρέπουν να σηκώνομαι τόσο πρωί. Έπρεπε λοιπόν, να συγκρατήσω την περιέργειά μου μέχρι τις επτά παρά τέταρτο. Ύστερα, δεν άντεξα άλλο. Πήγα στην τραπεζαρία, όπου ο Μούρτι - ο γάτος μου- με υποδέχτηκε όλο χαρά. Στις επτά πήγα να δω τη μαμά και το μπαμπά κι ύστερα στο σαλόνι ν' ανοίξω τα δώρα μου.
Το πρώτο που με καλωσόρισε, ήσουν εσύ, το πιο ωραίο απ' όλα!
Πάνω στο τραπέζι βρήκα ένα μπουκέτο τριαντάφυλλα, ένα φυτό και άλλα πολλά ήρθαν όλη τη μέρα. Ο μπαμπάς και η μαμά με γέμισαν δώρα κι οι φίλοι μου με περιποιήθηκαν πολύ. Ανάμεσα στ'άλλα μού χάρισαν και το "σκοτεινό θάλαμο", ένα παιχνίδι για πάρτι, γλυκά, σοκολάτες, μια καρφίτσα, τις Ιστορίες και Εικόνες της Ολλανδίας του Ζοζέφ Κοέν... [...]...και χρήματα. Τώρα μπορώ ν'αγοράσω τους Ελληνικούς και Ρωμαϊκούς Μύθους! Υπέροχα!
Αργότερα η Λιζ ήρθε να με πάρει να πάμε σχολείο. Στο διάλειμμα μοίρασα σε όλους γλυκά κι ύστερα ξαναρχίσαμε το μάθημα.
Τώρα πρέπει να σ'αφήσω. Γεια σου!Θα γίνουμε καλές φίλες!"
("Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ, εκδ. Μίνωας, σελ. 7-8)
Το παραπάνω είναι η πρώτη καταγραφή της Αννας στο Ημερολόγιό της. Επινόησε την Κίττυ, μια φίλη της στην οποία απευθύνεται και μοιράζεται μαζί της τις σκέψεις της, αφού δεν είχε κανέναν άλλο στην κρυψώνα που ζούσε με την οικογενειά της...
Πάνω στο πρωτότυπο κείμενο βασίστηκε το λιμπρέτο της μονόπρακτης όπερας "Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ", που συνετέθη το 1968 από τον Grigory Frid, ρώσο καλλιτέχνη του αποκαλούμενου "σοσιαλιστικού ρεαλισμού".
Μια σύνθεση για υψίφωνο και ορχήστρα δωματίου, όπου ξετυλίγεται το πορτρέτο του κοριτσιού σε 21 σύντομες σκηνές, απ' όπου θα ακούσουμε την Εισαγωγή και τη σκηνή των "Γενεθλίων".
Μια σύνθεση για υψίφωνο και ορχήστρα δωματίου, όπου ξετυλίγεται το πορτρέτο του κοριτσιού σε 21 σύντομες σκηνές, απ' όπου θα ακούσουμε την Εισαγωγή και τη σκηνή των "Γενεθλίων".
Με έντονα, ταραγμένα μοτίβα και ελεγειακά ηχοχρώματα ο ρώσος συνθέτης εκφράζει τον φόβο, την ελπίδα, το θυμό και την απόγνωση που ο αναγνώστης αφουγκράζεται διαβάζοντας το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ, που πρωτίστως συγκινεί κι αποτελεί παγκόσμιο μήνυμα ειρηνης για την ανθρωπότητα. Μια βαθιά εντυπωσιακή σύνθεση για ένα θέμα που μέχρι σήμερα δεν έχασε ποτέ την απήχησή του και μέσω τη μουσικής παίρνει άλλη διάσταση.
Να αναφέρουμε πως ο Grigory Fried καταγόταν από οικογένεια Εβραίων διανοουμένων. Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο υπηρέτησε στο δυτικό μέτωπο και βίωσε τη φρίκη του πολέμου, τον σωματικό και ψυχικό τρόμο της βίας, του εκφοβισμού και της καταπίεσης, οπότε αυτή η δημιουργία του αποτελεί μια προσωπική βιωματική έκφραση.
Να αναφέρουμε πως ο Grigory Fried καταγόταν από οικογένεια Εβραίων διανοουμένων. Στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο υπηρέτησε στο δυτικό μέτωπο και βίωσε τη φρίκη του πολέμου, τον σωματικό και ψυχικό τρόμο της βίας, του εκφοβισμού και της καταπίεσης, οπότε αυτή η δημιουργία του αποτελεί μια προσωπική βιωματική έκφραση.
Grigori Frid: "The Diary of Anne Frank" - Overture:
Grigori Frid: "The Diary of Anne Frank" - Scene 1: The Birthday
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου