Translate

fb

Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2020

Jussi Björling: η συνάντηση του σουηδού Καρούζο με την Κάλλας

 

(φωτο από: pinimg)


"Το τραγούδι υπήρξε μέρος ολάκερης της ζωής μου!
Αυτό, εξηγεί το γιατί οι  αναμνήσεις μου κατακλύζονται από ήλιο!"
Jussi Björling

Συμπληρώνονται σήμερα 60 χρόνια από τον πρόωρο θάνατο, μόλις στα 49 του. Κορυφαίος ο σουηδός τενόρος με τη βελούδινη κι εξαιρετικά ελεγχόμενη φωνή, το απαράμιλλο βιμπράτο, τις αναπνοές "ακρίβειας"...

Ξεκίνησε να διδάσκεται μουσική με πρώτο δάσκαλο τον τενόρο πατέρα του, David Bjorling. Μεσαίος γιος της οικογένειας, ο Γιούσι μαζί με τα τρία αδέρφια  και τον πατέρα του συγκρότησαν το περίφημο κουαρτέτο " Bjorling", με το οποίο ο τενόρος έκανε το ντεμπούτο του στην ηλικία των πέντε χρόνων.


Ο Μπγιέρλινγκ διέπρεψε σε ερμηνείες τραγουδιών Σουηδών συνθετών, αλλά και σε οπερατικούς ρόλους, πρωταγωνιστής σε μεγάλες μουσικές σκηνές, τη ΜΕΤ και τη Σκάλα του Μιλάνου.
Ο Björling είχε πραγματικά ένα ευρύ ρεπερτόριο, αλλά οι συνθέτες που πιθανότατα καθόρισαν την καριέρα του ήταν ο Βέρντι και ο Πουτσίνι.

Eπίσης ήταν η επιλογή του Toσκανίνι για την ηχογράφηση του Βερντικού "Ρέκβιεμ", μια από τις καλύτερες στιγμές του Björling!

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο ίδιος ο Pavarotti έγραψε ότι "μοντελοποίησε" την καριέρα του με πρότυπο τον μεγάλο σουηδό τενόρο, για τον οποίο η χήρα του Καρούζο είχε πει πως "είναι ο μόνος που αξίζει να φορά το στέμμα του Ενρίκο", στοιχείο που οδήγησε στο να δοθεί στον Μπγιέρλινγκ ο τίτλος του "Σουηδού Καρούζο".

Ο Παβαρόττι επίσης είχε δηλώσει σε συνέντευξή του πως όταν μελετούσε ένα νέο ρόλο, άκουγε πρώτα την ερμηνεία του Μπγιέρλινγκ, καθώς ο δρόμος του σουηδού τενόρου ήταν ο δρόμος που και κείνος  ήθελε να χαράξει στην καριέρα του:
"Θέλω βαθειά οι άνθρωποι να με συγκρίνουν με τον Jussi", έλεγε συχνά...



Η μοναδική φορά που ο Μπγιέρλινγκ συνεργάστηκε με τη Μαρία Κάλλας ήταν το 1955 στο Σικάγο  στον "Τροβατόρε" του Βέρντι. Δυστυχώς δεν υπάρχει καταγραφή αυτής της παράστασης καθώς από λάθος η πρίζα αποσυνδέθηκε...


(φωτο από: pinimg)

Η σύζυγος του Μπγιέρλινγκ, Άννα-Λίζα γράφει στα απομνημονεύματά της στο θαυμασμό που ο Γιούσι είχε για την ελληνίδα υψίφωνο:


"Είχε μια απαράμιλλη ακτινοβολία! Η σκηνική παρουσία της μαγνητιζε, μαγευε το κοινό", λέει ο Μπγιέρλινγκ...
"Στην Κάλλας περισσότερο εκτιμούσα την προσπάθειά της να μένει πιστή στις προθέσεις του συνθέτη. Παρατηρούσε κάθε σημείο της παρτιτούρας, δεν ξέφευγε από τις σημειώσεις..."

Σχετικά με την ερμηνεία της Κάλλας στο ρόλο της  Ελεωνόρα στην όπερα "Τριοβατόρε"  που ερμήνευσαν στο Σικάγο ο Μπγιέρλινγκ τη χαρακτήρισε:
"Τελειότητα!!Μια Λεονορα που δεν συγκρίνεται με καμμιά από όσες είχα συνεργαστεί στο παρελθόν!"


O σουηδός τενόρος δίπλα στην ντίβα μας κράτησε το ρόλο του Μανρίκο.


Θα τον ακούσουμε στην μικρής διάρκειας, αλλά απαιτητικότατη  cabaletta "Di quella pira"...

Ακούγεται στο τέλος της τρίτης πράξης όπου οι δυο αγαπημένοι, Μανρίκο και Λεονόρα ανταλλάσσουν όρκους αιώνιας αγάπης, όταν εισβάλλει στη σκηνή αναστατωμένος ο σύντροφος του Μανρίκο για να τον ενημερώσει πως συνέλαβαν τη  μητέρα του και σε λίγο θα τη ρίξουν στην πυρά. Έτσι και η Λεονόρα μαθαίνει το μυστικό.

"Η φρικτή φωτιά εκείνης της πυράς
κατακαίει κάθε ίνα της ύπαρξής μου
Σβήστε την αχρείοι, ειδάλλως
θα τη σβήσω εγώ με το αίμα σας!

(προς την Λεονόρα:)
Ήμουνα γιος της πριν να σ'αγαπήσω
δεν ειναι αρκετός ο πόνος σου για να με σταματήσει
Δύστυχη μάνα τρέχω να σε σώσω
ή, τουλάχιστον, μαζί σου να πεθάνω!
Η φρικτή φωτιά εκείνης της πυράς
κατακαίει κάθε ίνα της ύπαρξής μου
(οι σύντροφοι:)
Στα όπλα, στα όπλα!
Είμαστε έτοιμοι να πολεμήσουμε μαζί σου
ή μαζί σου να πεθάνουμε!
Στα όπλα, στα όπλα!"


Il Trovatore, "Di quella pira" / Jussi Björling:



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου