Translate

fb

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

"Μέντελσον: Ένα κονσέρτο για τα όμορφια μάτια της βαρονέσσας"

 

Πορτραίτο της Delphine von Schauroth του ζωγράφου-γαμπρού του Μέντελσον, Wilhelm Hensel



Η Ιστορία της Μουσικής κάνει λόγο για μια πολυσχιδή προσωπικότητα, ένα πολυτάλαντο  συνθέτη, βιρτουόζο πιανίστα και βιολιστή, γλωσσομαθή, πολυταξιδεμένο, εκπληκτικό ζωγράφο...

Ο Μέντελσον τη χρονιά σύνθεση του κονσέρτου

Υπήρξε ένα παιδί- θαύμα, "ένας άλλος Μότσαρτ", όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο Γκαίτε!!
Ένας συνθέτης πολυαγαπημένος, που συγκεντρώνει τις χάρες όλες, ενός αληθινού καλλιτέχνη!

Ο Φέλιξ Μέντελσον γεννήθηκε σαν σήμερα, 3 Φεβρουαρίου και με αυτή την ευκαιρία θα απολαύσουμε ένα έργο του-έμπνευση  από μια γυναικεία ύπαρξη, μια πιανίστα, που τα ρομαντικά συναισθήματα αγάπης που ένοιωσε γι'αυτήν καθρεφτίζονται στην τρυφερή του σύνθεση...
'Οπως και να' χει ο έρωτας δίνει φτερά και θα εμπνέει πάντα...



 "Eίναι αριστοκράτισσα...λεπτή, ξανθιά, γαλανομάτα και με λευκά χέρια!"

Είναι τα λόγια του Μέντελσον και μ'αυτά χαρακτήρισε την πανέμορφη γερμανίδα πιανίστα Delphine von Schauroth, κόρη βαρώνου, που ζούσε στο Μόναχο και ο συνθέτης γνώρισε το 1830 σε μια περιοδεία του.
Μεταξύ τους αναπτύχθηκε βαθιά φιλία (πολλοί, μιλούν και για πλατωνικό ειδύλλιο, που ίσως να αληθεύει, αφού αντάλλαξαν μουσικές αφιερώσεις.
Πολλά από τα "Τραγούδια χωρίς λόγια" εμπνεύστηκαν από κείνην. Άλλοι πάλι κάνουν λόγο για πρόταση γάμου, που δεν ευοδώθηκε).

Ωστόσο, το σίγουρο είναι πως η ομορφιά της δε φαίνεται να άφησε ασυγκίνητο το Μέντελσον (κάτι, που το είχε εκμυστηρευτεί και στην αδερφή του, Φάννυ μέσω επιστολής), αφού την ίδια χρονιά της αφιέρωσε το γνωστό:

"Κονσέρτο του για πιάνο Νο.1 σε ΣΟΛ Μείζονα".
Το "εξώφυλλο της παρτιτούρας", όπου διαβάζουμε το όνομα της δεσποινίδος:
"Fräulein: Delphine von Schauroth"

Αξίζει να αναφέρουμε και ένα ανέκδοτο, που κυκλοφορεί γι'αυτό το κονσέρτο...
Ήταν από τα αγαπημένα του Φραντς Λιστ και το έπαιζε σε κάθε συναυλία του.

Ωστόσο, κάποτε σε μια έκθεση πιάνων Εράρ ο Μπερλιόζ αναφέρει πως με αυτό το έργο συναγωνίστηκαν 31 πιανίστες...και συνεχίζει, λέγοντας...

"Το πιάνο αρνείτο να σταματήσει να εκτελεί μέχρι ή να σπάσει σε χίλια κομμάτια ή να πάρει φωτιά!"

Το κονσέρτο απέκτησε μεγάλη δημοφιλία, καθώς οι Λιστ και Κλάρα Σούμαν το συμπεριέλαβαν στο ρεπερτόριό τους. Κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει πως γράφτηκε χωρίς ιδιαίτερη προσοχή και μέσα σε χρονικό διάστημα ολίγων ημερών, όπως διαβεβαίωνε ο Μέντελσον. 

Η σύνθεση ακολουθεί την τριμερή δομή του κονσέρτου της κλασικής περιόδου:

  • Molto allegro con fuoco in G minor
  • Andante 
  • Presto-Molto allegro e vivace 

Θα το απολαύσουμε με Rudolf Serkin, τον ούγγρο πιανίστα, που αν και ειδικευμένος στο Μπετόβεν, όταν τον ακούει κανείς και στο κονσέρτο του Μέντελσον, διακρίνει όλα εκείνα τα στοιχεία στην ερμηνεία του, που επιζητά ένας συνθέτης του ρομαντισμού, όπως ο Φέλιξ...

Πέρα από τα μέρη με λυρισμό και  ευαισθησία που ξεχειλίζουν, η ερμηνεία του Serkin αποτυπώνει την καταπληκτική ενέργεια, την καθαρότητα του ήχου και τη ρυθμική ακρίβεια!
Αβίαστη έκφραση, πληθώρα συναισθημάτων, εκστατική μεταμόρφωση με διαδοχή ζωηρών και λυρικών επεισοδίων!
Με μια μοναδική εκλέπτυνση στην απόδοση της δυναμικής, η χρήση του πεντάλ με σύνεση, πιανίσιμι και φορτίσιμι σε αξιοθαύμαστα επίπεδα, αντάξια ενός έργου, που γεννήθηκε απ' το αγνότερο συναίσθημα, αυτό της πλατωνικής αγάπης!

Μια εκτέλεση με την ιδιαίτερη ηχητική υπογραφή και του επίσης ούγγρου Eugene Ormandy από το πόντιουμ!





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου