Translate

fb

Τετάρτη 10 Μαΐου 2017

Κ. Παρθένης: στους ρυθμούς της Μουσικής...

 

"Μουσική", Κ. Παρθένης /nationalgallery


"Η ζωγραφική βεβαιώνει τη δόξα του κόσμου  φανερά και περίλαμπρα" 

(Κ. Παρθένης)

 

"Μουσική των Αγγέλων", Παρθένης 
(ζωγραφική διακόσμηση πιάνου)
nationalgallery
Ο ζωγράφος αγαπούσε τη μουσική, ενώ στα χρόνια παραμονής του στη Βιέννη σπούδασε παράλληλα με τη ζωγραφική, βιολί και θεωρητικά της μουσικής. 

Στο έργο του συναντώνται συχνά αλληγορικές απεικονίσεις της μουσικής ενώ στις κρίσεις του για τη ζωγραφική, χρησιμοποιεί, συχνά μουσικό λεξιλόγιο.


Ο Παρθένης έπαιζε βιολί και η σύζυγός του, Ιουλία, υπήρξε εξαιρετική μέτζο σοπράνο.

Εκπληκτική είναι η "Μουσική των Αγγέλων" που απεικόνισε  στο ηχείο του πιάνου της γυναίκας του, που βλέπετε στη διπλανή εικόνα.


Ο Κωνσταντίνος Παρθένης γεννήθηκε στην  Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, σαν σήμερα, 10 Μαΐου 1878. 

Θεωρείται από τους θεμελιωτές της ελληνικής ζωγραφικής του 20ού αι. και τα έργα του στα οποία κυριαρχούν οι φιγούρες και τα τοπία διαπνέονται από ιδεαλισμό και αρμονία. 

Το σχέδιο και το χρώμα συμπλέουν, απαλλαγμένα από το βάρος της ύλης, αποτυπώνοντας μία σχέση καθαρά ψυχική...

Δέχτηκε ποικίλες επιδράσεις τις οποίες προσάρμοσε στο προσωπικό του μοναδικό ύφος που το χαρακτηρίζει ιδεαλισμός, πνευματικότητα, μουσική αίσθηση και ρυθμός.

Πολλά έργα του Παρθένη έχουν για θέμα  αλληγορίες της μουσικής. 

Ο καλλιτέχνης δείχνει προτίμηση στο μοτίβο του μουσικού οργάνου, επίσης, όπως λύρα ή κιθάρα...

Το παρατηρούμε σε έργα του όπως με θέμα τον Ορφέα και την Ευρυδίκη, τις Μούσες....στον Άγγελο με άρπα, την Αγία Καικιλία, προστάτιδα της Μουσικής κ.ά.


Πάθος του λοιπόν ήταν η μουσική, και όπως έχει καταγραφεί  τον συναντούσε κανείς με τη γυναίκα του στα κονσέρτα της Kυριακής και στα ρεσιτάλ μεγάλων καλλιτεχνών στο Δημοτικό Θέατρο, στα Oλύμπια και στο Kεντρικόν...

"Ορφέας νυχτερινός", Παρθένης
(i.pinimg)

Χαρακτηριστική είναι η θέση του:

"H ωραιότερη φύσις, το τελειότερο δημιούργημά της είναι ο ανθρώπινος νους. Eίναι η ψυχή του ανθρώπου. Δεν θα την υποτάξω ποτέ εις την άλλην φύσιν την κατωτέραν. Δεν θα την στερήσω της προνομιούχου θέσεώς της και να την θέσω υποζύγιον εις την αναίσθητον φύσιν. Tο καλύτερο υπόδειγμα της φύσεως, είνε ο νους μας. Aυτός θα βάλη τον ρυθμόν εις την άλλην φύσιν, και ο άνθρωπος θα περιποιηθή και θα τακτοποιήση.
Oπως εις τον λόγον, ο Aισχύλος έβαλε μέτρον και ρυθμόν, όπως ο Λ.Β.Mπετόβεν έθεσεν εις ρυθμόν τους ήχους της φύσεως, έτσι και ο ζωγράφος τακτοποιεί και ρυθμίζει..."


Ο τιμώμενος σήμερα ζωγράφος επέλεξε την αριστουργηματική "Ποιμενική"  Μπετοβενική Συμφωνία ως παράδειγμα προκειμένου να αποδείξει το αληθές του λόγου και της σκέψης του. Τον Μπετόβεν, που μεγαλούργησε στην αυστριακή πρωτεύουσα που και κείνος μαθήτευσε και γαλουχήθηκε στο ύψιστο καλλιτεχνικό ύφος και πνεύμα της...

"Νεκρή φύση με φρούτα και βιολί", Παρθένης
pinterest


 Η "Έκτη συμφωνία" του Μπετόβεν  υψώνεται ως ύμνος στη φύση και τα στοιχεία της, τον ήλιο, τον άνεμο, τα δέντρα, τη γη.

Τη συνέθεσε σε ηλικία 37 χρόνων, όταν η κώφωσή του βρισκόταν σε προχωρημένο στάδιο.. Λέγεται πως δεν μπορούσε να ακούσει τα κελαηδίσματα των πουλιών, το κελάρυσμα του ποταμού ή το θρόισμα των φύλλων. Ένοιωθε όμως έντονα μέσα του τη φωνή του ανέμου, το τραγούδι που λένε τα σύννεφα, τις μελωδίες που συγκλονίζουν ουρανό και γη.

Από τα πιο εμπνευσμένα μέρη της συμφωνίας, το δεύτερο, Andante molto mosso, που έχει και τον υπότιτλο: "Στο Ρυάκι".

Η μελωδία του υποβάλλει την ευγενική ροή του νερού, μέσω της μελωδικής γραμμής που ακολουθούν τα τσέλα και τα βιολιά, ενώ προς το τέλος του ο συνθέτης χρησιμοποιώντας ξύλινα πνευστά, εισάγει κελαϊδίσματα πουλιών...

Το αηδόνι με το φλάουτο, το ορτύκι με το όμποε ή τον κούκο με το κλαρινέτο...


Μπετόβεν:"Ποιμενική Συμφωνία", Μέρος ΙΙ:




2 σχόλια:

  1. Απίστευτης ομορφιάς η ζωγραφική στο ηχείο του πιάνου της γυναίκας του Ιουλίας από τον Κωνσταντίνο Παρθένη, Ελπίδα μου. Κι ο τίτλος του έργου "Μουσική των Αγγέλων" σε προδιαθέτει να αισθανθείς μια θεία μουσική να βγαίνει από τις διασταυρωμένες χορδές του οργάνου! Πόσο ωραία μας περιγράφεις αυτόν τον τρυφερό ζωγράφο, που είχε διδαχθεί κι αγαπούσε την μουσική και παντοιοτρόπως το απεδείκνυε μέσα από τους πίνακές του. Παρόλες τις πολλές διακρίσεις του παραιτήθηκε από την ΑΣΚΤ επειδή διαφωνούσε για τον συντηρητισμό της και απομονώθηκε έχοντας μόνο ως σύνδεσμο με τον έξω κόσμο την αγαπημένη του Ιουλία και την κόρη τους. Οι ευαίσθητοι άνθρωποι, όταν είναι και στοχαστές προτιμούν την σιωπή.
    Ταιριαστή η επιλογή του Andante molto mosso της Ποιμενικής, που αφήνει τους ήχους της φύσης να μας θωπεύουν τα αυτιά δια χειρός Τιτάνα.
    Ευχαριστούμε πολύ για το τρυφερό αυτό άρθρο με αντιπροσωπευτικούς πίνακες του Κ. Παρθένη. Καλό μεσημέρι αγαπημένη μου! 💗🌷👏🌷💗

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nαι,Αζη μου, απιστευτης ομορφιας, θυμιζει εκεινα τα πληκτροφορα της αναγέννησης, τα διακοσμημενα περιτεχνα με όμορφες παραστασεις, μοναδικα εργα τεχνης!
      Χαιρομαι πολύ, καλη μου φιλη που σου αρεσε ο τρόπος που προσπαθησα να τιμησω το μεγαλο μας ζωγραφο, την εμπνευσμενη του τεχνη, την σχεση του με την τεχνη της μουσικής, την πνευματικότητα και στοχαστική του φυση. Ενας πραγματικός, αυθεντικός μυστης της τεχνης υπηρξε ο Παρθένης, με πρωτοποριακες αναζητήσεις, που αποτελεσαν και την πετρα του σκανδαλου, το σημείο τριβής στη σχεση του με την ΑΣΚΤ και τους συναδελφους του.
      Η αναφορα μου στον Μπετοβεν και τον τρόπο που εκεινος "τακτοποιησε" ρυθμικα τη φυση(όπω αναφερει ο Παρθένης στη φράση του), μού εδωσε την ιδέα να συνταιριάξουμε με το θαυμασιο μερος από την Ποιμενικη του και χαίρομαι που σου αρεσε!
      Ευχαριστω από καρδιάς για το ευστοχοτατο σχόλιο σου, την προσοχη και τον επαινο για το αρθρο μου!
      Καλό απόγευμα, αγαπημένη μου φιλη!
      Στελνω τα φιλιά και την αγάπη μου!! 💗🌹🎹🌹💗

      Διαγραφή