Ο γαλαζοαίματος Κάρολος ο ΣΤ΄, για την ονομαστική γιορτή του οποίου γράφτηκε η όπερα του Καλντάρα |
Όπως και να το κάνουμε έχει κάτι το βασιλικό…
Ηχεί, και εμφανίζεται πομπή αριστοκρατίας…
Κάρολος και Καρολίνα
Ονόματα, αίματος γαλάζιου από το μεσαιωνικό λατινικό «Carolus» κι αυτό με τη σειρά του απ’ το αρχαίο γερμανικό «charal », που σημαίνει άνθρωπος δυνατός και γενναίος…
Το όνομα Κάρολος είναι ευρύτατα διαδεδομένο στην Ευρώπη, κι όχι μόνο στους γαλαζοαίματους.
4 Νοέμβρη σήμερα και γιορτή του επισκόπου Αγίου Καρόλου Βορρομαίου…
Γιορτάζει ο Κάρολος κι η Καρολίνα…
Κάρολος ονομαζόταν και ο πατέρας της Μαρίας Θηρεσίας…Συγκεκριμένα Κάρολος ΣΤ΄ της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Στις 4 Νοέμβρη του 1733, και για την ημέρα της ονομαστικής του γιορτής ο ιταλός Αντόνιο Καλντάρα, ένας συνθέτης με λαμπρό και πολύ γόνιμο μουσικό ταλέντο πρωτοπαρουσίασε την όπερα-σέρια «Δημοφών» σε λιμπρέτο του Μεταστάσιο.
Ένα πολύ δημοφιλές λιμπρέτο γι αυτό και μελοποιηθηκε περί τις 70 φορές και μάλιστα από γνωστούς συνθέτες (Βιβάλντι, Γκαλούπι, Παϊζιέλο, Γκλουκ, Πιτσίνι, Σούμπερτ, ακόμα και τον 14χρονο Μότσαρτ).
Απολαμβάνουμε την άρια «Misero pargoletto» από την όπερα του Καλντάρα σε ερμηνεία του αγαπημένου κοντρατενόρου Φιλίπ Ζαρουσκί:
Σε κείμενο του Μεταστάσιο το ρετσιτατίβο και η άρια που ακολουθούν για σοπράνο και ορχήστρα από τον 14χρονο Αμαντέους Μότσαρτ. Ερμηνεύει εκπληκτικά η Τερέζα Μπεργκάντσα:
"Εγκαίνια" την ημέρα της ονομαστικής γιορτής του βασιλιά Καρόλου...
Επίσης σαν σήμερα 4 Νοεμβρίου εγκαινιάστηκε και η Όπερα της Νάπολης.
Αρχιτεκτονικά είναι ένα αριστoύργημα! Είναι παλαιότερη της Λα Φενίτσε και της Σκάλας και άνοιξε τις πύλες της το 1737, ημέρα αφιερωμένη στον Άγιο της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας Κάρολο, μια και η κατασκευή της ανατέθηκε από τον βασιλιά Κάρολο τον ΙΙΙ της Νάπολης.
Ετσι για να τιμηθεί ο γαλαζοαίματος πάτρονας των τεχνών η Όπερα Σαν Κάρλο της Νάπολης εγκαινιάστηκε την "Ημέρα του Βασιλιά" με την όπερα του Domenico Sarro: "Aχιλλέας στη Σκύρο"
Το λιμπρέτο βασίστηκε στο γνωστό μύθο…
Απολαμβάνουμε την Ουβερτούρα:
Τι ωραίο αφιέρωμα στην γιορτή του Καρόλου και της Καρολίνας, Ελπίδα μου. Εξαιρετικά τα εικαστικά αλλά και όλες οι πληροφορίες που συνέλεξες και μας παρουσιάζεις. Εντυπωσιάστηκα ότι το λιμπρέτο του Καλντάρα μελοποιήθηκε 70 φορές! Όταν πρόκειται για γαλαζοαίματους που ήταν τότε και χορηγοί των συνθετών είναι φυσικό να υπάρχει παραγωγή. 🙂 Αν και 14χρονος ο Μότσαρτ η σύνθεσή του υπερέχει των άλλων (κατά την προσωπική μου άποψη).
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα κι ευχαριστούμε πολύ, αγαπημένη μου! ❤
υχαριστω σε, αγαπημενη μου Αζη!Βασιλικο το ονομα, οπότε οι κάτοχοί του, ως μαικήνες συχνα δεχονταν μουσικά δωρακια απο τους συνθετες-προστατευόμενους τους, οπως στην προκειμενη περιπτωση.
ΔιαγραφήΝαι, εντυπωσιάζει η μελοποιηση του λιμπρετου τόσες φορές, ομως ειναι φαινομενο που το συναντουσαμε συχνα, ιδιαιτερα σε γραπτές δημιουργίες του Μεταστάσιο.
Η μουσικη ιδιοφυια του Μοτσαρτ ορατη για μια ακομη φορά με τη μελωδικη και αρμονικη του ευρηματικοτητα να εκπλήσσει και να αφηνει εμβροντητους τους ακροατες του!
Ευχαριστω θερμά για τα επαινετικά λογια σου, γλυκια μου φιλη, ειναι ευχαρίστηση μου να ερευνω και να καταγράφω όσα θαυμαστα ανακαλύπτω και χαίρομαι πολύ που σου αρεσει ο τρόπος παρουσίασης τους.
Καλο βραδακι με αγαπη, Αζη μου! 💗🎵🌺🎵💗