Ο "Ναμπούκο" υπήρξε η όπερα η οποία άλλαξε την τύχη του Βέρντι σηματοδοτώντας την πρώτη μεγάλη επιτυχία του. Κι έκανε πρεμιέρα σαν σήμερα, 9 Μαρτίου 1842 στη Σκάλα του Μιλάνου.Το τετράπρακτο λυρικό δράμα είναι βασισμένο στο έργο "Ναβουχοδονόσορ" των Α. Ανισέ-Μπουρζουά και Φ. Κορνύ.
Είναι η εποχή που ο Βέρντι έχει χάσει τη γυναίκα του και τα δυο του παιδιά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κι επί πλέον το μελόδραμά του "Μιας μέρας βασιλιάς" είχε παταγώδη αποτυχία. Έτσι, δεν έχει και πολλή όρεξη να συνθέσει, παρότι μόλις πήρε στα χέρια του το νέο λιμπρέτο του Σολέρα.
Ο ίδιος γράφει:
"Ήταν φθινόπωρο του 1841. Επιστρέφοντας ένιωθα μια απροσδιόριστη δυσφορία, μια βαθιά θλίψη, έναν πόνο στην καρδιά μου!..
Έφτασα σπίτι, πέταξα το χειρόγραφο με μια βίαιη κίνηση στο τραπέζι και στάθηκα μπροστά του. Όπως έπεσε στο τραπέζι, το λιμπρέτο άνοιξε τυχαία σε κάποια σελίδα και τα μάτια μου καρφώθηκαν στη φράση "Πέτα σκέψη σε χρυσά φτερά".
Εξακολούθησα να διαβάζω με συγκίνηση, πολύ περισσότερο που το κείμενο αποτελούσε παράφραση της Βίβλου που με συντρόφευε συχνά. Διάβασα ένα πρώτο απόσπασμα και αμέσως ένα δεύτερο. Ωστόσο, σταθερός στην απόφασή μου να μη συνθέσω άλλη όπερα, έκλεισα το λιμπρέτο και έπεσα για ύπνο!.. Ωστόσο, ναι, ο Ναμπούκο γύριζε μες στο κεφάλι μου!
Δεν μπορούσα να κοιμηθώ. Σηκώθηκα και διάβασα το λιμπρέτο όχι μία αλλά δύο ή τρεις φορές, έτσι ώστε το πρωί ήξερα σχεδόν απ’ έξω το κείμενο του Σολέρα". (Το Βήμα)
O Bέρντι την εποχή σύνθεσης του "Ναμπούκο" |
Ο "Ναμπούκο" είναι η τρίτη όπερα του Βέρντι, αλλά εκείνος συνήθιζε να λέει πως: "ήταν εκείνη που τον επέβαλλε ως συνθέτη".
Ειναι ένα αριστούργημα για την ύβρη και τον αιώνιο αγώνα για ελευθερία.
Στην πρεμιέρα, το ρόλο της "Αμπιγκαΐλε" υποδύθηκε η Τζουζεπίνα Στρεπόνι , από τις δημοφιλέστερες σοπράνο της εποχής, που αργότερα θα γινόταν η δεύτερη σύζυγoς του Βέρντι.
Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε με τον τίτλο "Ναβουχοδονόσορας". Το "Ναμπούκο" καθιερώθηκε μετά από μία παράσταση στην Κέρκυρα τον Σεπτέμβριο 1844 στο θέατρό της Σαν Τζάκομο.
Πολύ γλαφυρά σε ένα μικρό στιγμιότυπο αναφέρεται σχετικά η Πηνελόπη Κουρτζή στο μυθιστόρημά της: "Το Πριγκιπότο", εκδ. Ψυχογιός, σελ 24:
"Το Σαν Τζάκομο άλλαξε μέχρι και το όνομα της όπερας του Βέρντι σε "Ναμπούκο", ακούστηκε να λέει ο Ντε Τζόρτζο -γνωστός ευγενής της Ζακύνθου που είχε πάει στην Κέρκυρα ειδικά γι’ αυτή την παράσταση- στην προσπάθειά του να εντυπωσιάσει τους παριστάμενους.
Οι δύο κοπέλες γύρισαν το κεφάλι τους.
-"Ναι, δεσποσύνες μου, έτσι είναι!" συνέχισε ο Ντε Τζόρτζο εστιάζοντας την προσοχή του στις νεαρές, ενθουσιασμένος που βρήκε όμορφο ακροατήριο.
"Είστε μικρές, αλλά πρέπει να ξέρετε πως, το 1844, στο Σαν Τζάκομο ανέβηκε η περίφημη όπερα του Βέρντι Ναβουχοδονόσωρ.Κι επειδή ο λαός εδώ δεν μπορούσε να προφέρει όλο αυτό το όνομα, απλώς το συντόμευσε σε Ναμπούκο.
Και, φυσικά, αφού η Ελλάδα κινεί τις πολιτιστικές εξελίξεις παντού -ξερόβηξε δυνατά, γελώντας συγχρόνως αυτάρεσκα- η όπερα έγινε γνωστή με το όνομα Ναμπούκο.
Επίσης, όμορφες δεσποσύνες μου, θα έπρεπε να γνωρίζετε πως αυτό καθόλου δε δυσαρέστησε τον Βέρντι! Αντίθετα, μάλιστα, τον ικανοποίησε, καθώς ήταν μεγάλος θαυμαστής του νησιού και της κουλτούρας μας κι ερχόταν τακτικά ινκόγκνιτο για διακοπές εδώ..."
Η όπερα φημίζεται για τα υπέροχα χορωδιακά της. Μάλιστα πολλοί ειδικοί λένε πως αυτά δεσπόζουν και κλέβουν την παράσταση από τα σολιστικά μέρη...
H περίοδος σύνθεσης του "Ναμπούκο" ήταν περίοδος μεγάλης καταπίεσης. Έτσι, ο Βέρντι ένιωσε ότι ο λαός του έθνους του χρειαζόταν μια φωνή!Toύ την έδωσε με τα χορωδιακά, που αντιπροσωπεύουν τις απελπισμένες ψυχές κάθε καταπιεσμένης εποχής...
Έτσι, προτείνω να ακούσουμε τα αγαπημένα μου:
Οι δύο κοπέλες γύρισαν το κεφάλι τους.
-"Ναι, δεσποσύνες μου, έτσι είναι!" συνέχισε ο Ντε Τζόρτζο εστιάζοντας την προσοχή του στις νεαρές, ενθουσιασμένος που βρήκε όμορφο ακροατήριο.
"Είστε μικρές, αλλά πρέπει να ξέρετε πως, το 1844, στο Σαν Τζάκομο ανέβηκε η περίφημη όπερα του Βέρντι Ναβουχοδονόσωρ.Κι επειδή ο λαός εδώ δεν μπορούσε να προφέρει όλο αυτό το όνομα, απλώς το συντόμευσε σε Ναμπούκο.
Και, φυσικά, αφού η Ελλάδα κινεί τις πολιτιστικές εξελίξεις παντού -ξερόβηξε δυνατά, γελώντας συγχρόνως αυτάρεσκα- η όπερα έγινε γνωστή με το όνομα Ναμπούκο.
Επίσης, όμορφες δεσποσύνες μου, θα έπρεπε να γνωρίζετε πως αυτό καθόλου δε δυσαρέστησε τον Βέρντι! Αντίθετα, μάλιστα, τον ικανοποίησε, καθώς ήταν μεγάλος θαυμαστής του νησιού και της κουλτούρας μας κι ερχόταν τακτικά ινκόγκνιτο για διακοπές εδώ..."
Η όπερα φημίζεται για τα υπέροχα χορωδιακά της. Μάλιστα πολλοί ειδικοί λένε πως αυτά δεσπόζουν και κλέβουν την παράσταση από τα σολιστικά μέρη...
H περίοδος σύνθεσης του "Ναμπούκο" ήταν περίοδος μεγάλης καταπίεσης. Έτσι, ο Βέρντι ένιωσε ότι ο λαός του έθνους του χρειαζόταν μια φωνή!Toύ την έδωσε με τα χορωδιακά, που αντιπροσωπεύουν τις απελπισμένες ψυχές κάθε καταπιεσμένης εποχής...
1. Verdi: Nabucco - ΠΡΑΞΗ Α΄/ Giuseppe Sinopoli:
2. Verdi: Nabucco - ΠΡΑΞΗ Γ', "È l'Assiria una regina" / Giuseppe Sinopoli:
3. Verdi: Nabucco / ΠΡΑΞΗ Γ΄ "Va, pensiero" / Giuseppe Sinopoli:
Με τον "Ναμπούκο" ο Βέρντι ανέδειξε το ταλέντο του, θέτοντας τέλος στις συνθετικές αποτυχίες του, φίλοι μου.
Άφησε πίσω του μια περίοδο μεγάλης θλίψης στην προσωπική του ζωή κι αναδείχθηκε σε εθνικό σύμβολο της Ιταλίας.
Άφησε πίσω του μια περίοδο μεγάλης θλίψης στην προσωπική του ζωή κι αναδείχθηκε σε εθνικό σύμβολο της Ιταλίας.
"Πέτα σκέψη σε χρυσά φτερά"!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπίστευτη φράση, που βοήθησε τον Βέρντι να σταθεί στα πόδια του μετά απ' τα απανωτά χτυπήματα της μοίρας που δέχτηκε στον επαγγελματικό αλλά και οικογενειακό του τομέα, Ελπίδα μου! Κι ήλθε ο Ναμπούκο να τον "ελευθερώσει" απ' τα δεσμά, να απαλύνει τον πόνο έτσι όπως μόνο η τέχνη ξέρει και μπορεί!
Έξοχες οι μουσικές επιλογές σου απ' την όπερα, αλλά έτσι κι αλλιώς ολόκληρη η όπερα είναι ένα κόσμημα, όπως και όλα τα επόμενα έργα του Ιταλού σπουδαίου συνθέτη. Εύγε για όλη την ανάρτηση και τα ιδεώδη της που τα αναδεικνύεις μοναδικά, καλή μου φίλη! Σ' ευχαριστούμε πολύ! ❤
Η ζωη του, πραγματικά τραγική!Ουτε Φωσκολικό σεναριο..Κι όμως, αντεξε..Ήταν η μουσική που του σταθηκε γερό στηριγμα...Το "Ναμπούκο" ερχεται μετα τη συμπαντικη καταστροφη, την περιοδο της απελπισιας και της απόγνωσης, εμφανιζεται ο ήλιος και το εκτυφλωτικο φως του!Το άξιζε, όμως Αζη μου!!
ΔιαγραφήΟλα τα μελοδραματα του, ειναι αριστουργηματα, ομως εκεινα της "πατριωτικης περιόδου" , ξεχωριζουν! Μαστορας του είδους ο Βερντι και με πολιτικές-κοινωνικές ευαισθησιες δινει αποσμετρητης συγκινησης οπερες συμβολιστικου χαρακτηρα!Μην ξεχναμε και πόσες φορές ηρθε αντιμέτωπος με τη λογοκρισια γι'αυτό, όμως τον στοχο του τον πετυχαινε παντα , να εμπνεει και τονωνει το ηθικο των Ιταλων στους αγωνες κατα των Αυστριακων.
Υπεροχο το σχόλιό σου, αγαπημενη μου Αζη, πραγματικά!Σ'ευχαριστω θερμά για την ανταπόκριση, τον έπαινο και την αναταλλαγή!Καληνυχτα και καλό ξημέρωμα!! ❤
Υπέροχη ιστορία της γέννησης του Ναμπουκο..έτσι εξηγείται το ότι ο πατέρας μου όντας κερκυραιος λάτρευε τον Βέρντι και με κοιμίζε με την εισαγωγή της Τραβιατα όταν ήμουν μικρούλα.. ευχαριστώ Ελπίδα μου❤⚘
ΔιαγραφήΕυχαριστω, Λινα μου!Οι Κερκυραίοι, οντως τρεφουν μια ιδιαίτερη αγάπη στον Βερντι και είσαι τυχερή που νανουρίστηκες με τις μελωδίες του! Σε φιλω!
ΔιαγραφήΚαταπληκτικη αναρτηση.η μουσικηωτου verdiεξαγνιζει
ΑπάντησηΔιαγραφή