Translate

fb

Τετάρτη 8 Ιουνίου 2016

"ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ, στον αστερισμό των Διδύμων"

 


Τα φιλιά της καλημέρας μου συνοδεύονται με όμορφη, μοναδικής έμπνευσης, λυρισμού, ευαισθησίας και συμβολισμών, μουσική εξ  αφορμής τη σημερινής γενέθλιας επετείου του μεγάλου ρομαντικού συνθέτη Ρόμπερτ Σούμαν.

Γεννημένος την 8η Ιουνίου του 1810, γνήσιο "Διδυμάκι" ο Σούμαν, έχει μάλλον όλα τα χαρακτηριστικά του αγαπητού, κατ'εμέ, ζωδίου...

Ενεργητικοί, παρορμητικοί, ευαίσθητοι, ευρηματικοί, πνευματώδεις, μα και άστατοι οι Δίδυμοι!
Πολλοί, λόγω των συχνών  εναλλαγών στη συμπεριφορά τους και των κυμαινόμενων διαθέσεών τους, τούς χαρακτηρίζουν ως "διχασμένες προσωπικότητες".

Γόνιμη η φαντασία του Σούμαν επινοούσε από μικρός  φανταστικούς χαρακτήρες, διαφορετικούς μεταξύ τους, με τους οποίους συνομιλούσε κιόλας!
Ο συνθέτης έβλεπε τον εαυτό του σαν δύο ξεχωριστές οντότητες, που μάλιστα στο μουσικό του κόσμο είχαν και όνομα: "Φλορεστάν"  και "Ευσέβιος"!

Ο πρώτος ήταν εξωστρεφής, εκδηλωτικός, ενθουσιώδης, ενώ ο δεύτερος ευαίσθητος, τρυφερός, στοχαστικός κι εσωστρεφής.
Τα ονόματα αυτά χρησιμοποιούσε και στα άρθρα του ως κριτικός μουσικής.
Η αντιθετική προσέγγιση στις αξιολογήσεις του αντανακλά την ιδιοσυγκρασία του.
"Ο Φλορεστάν και ο Ευσέβιος είναι η διττή φύση μου", έλεγε...

*****

Ο ήρεμος, γλαρός, ονειροπόλος,  "Ευσέβιος" κι ο παθιασμένος, φλογερός, εκρηκτικός "Φλορεστάν" παρουσιάζονται στο έργο του "Carnaval, Op. 9", δύο από τα 21 μέρη, που συνδέονται με ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο γι'αυτό και ο δεύτερος τίτλος:  "Μικρές σκηνές σε τέσσερις νότες".

[Οι 4 νότες αποτελούν ένα κρυπτογράφημα, για το οποίο έχουμε γράψει παλιότερα.
Απλά υπενθυμίζω πως ο συνθέτης μετατρέπει γράμματα σε μουσικούς τόνους...(π.χ  μέρος του ονόματός του: SCH-um-A-nn ή το όνομα της πόλης Asch, απ' όπου καταγόταν η πρώτη του μνηστή)].

Η πραότητα και η ηρεμία του Ευσέβιου εκφράζεται σε ένα "Adagio σε Μι ύφεση Μείζονα", ενώ το πάθος και η ορμή του Φλορεστάν σε ένα  "Passionato σε σολ ελάσσονα".

Μελαγχολικό, βαθιά ονειρικό το πρώτο, με μαλακή φραστική ανάπτυξη...
Το δεύτερο, σκιαγραφεί έναν αντίθετο  χαρακτήρα, ευέξαπτο, με ξεσπάσματα, κάνοντας  χρήση ταχυτήτων και δυναμικών σε μια οργιώδη δεξιοτεχνία.


Το ακούμε σε μια εκπληκτική ερμηνεία από τον Vladimir Ashkenazy.
Ακρίβεια εκτέλεσης και χρωματισμών, πλήρης απόδοση του πλούτου των αρμονιών!'
Ομορφος, λεπτός ήχος ή απότομη έκρηξη όπου χρειάζεται, με τις φράσεις να αναπνέουν, οδηγώντας στην απόλαυση της ακρόασης.
Μέσα από την ερμηνεία της η "διχασμένη προσωπικότητα" του Ρόμπερτ Σούμαν αποκτά μια ευγλωττία, αξιοθαύμαστη!

1. Eusebius: 0:00-1:43 και
2. Florestan: 1:44-2:35





Aπό τον κορυφαίο Γεβγένι Κίσιν θα ακούσουμε ένα δεύτερο έργο-έμπνευση από τη διττή φύση του Σούμαν, την Piano  "Grosse Sonate", No. 1 - Op. 11.

Άρχισε να γράφεται γύρω στα 20, όταν ο Σούμαν ήταν αρραβωνιασμένος με  την Ernestine von fricken και τελείωσε 15 χρόνια αργότερα όταν ήταν ερωτευμένος με την μετέπειτα γυναίκα του, Κλάρα.

Η πρώτη δημοσίευση της σονάτας έγινε κάτω από  τα ονόματα των Φλορεστάν και Ευσέβιου και ολοκληρώνεται σε 4 κινήσεις.

Η πρώτη κίνηση ανοίγει με μια μακρά, πολύ όμορφη εισαγωγή "Un poco adagio", με το κύριο θέμα να οδηγεί στην ευοίωνη ηχητικα δεύτερη κίνηση.
Ακολουθεί το "Allegro Vivace", πάνω σε θέμα ζωντανό και φλογερό.
Σύντομα εμφανίζεται εναλλακτικά σε αργό ρυθμό και με τρόπο αισθησιακό το κυρίως θέμα, προσφέροντας την  αντίθεση των χαρακτήρων.

Μετά την έξοχη πολύχρωμη ανάπτυξη, άλλοτε θυελλώδη, ορμητική κι άλλοτε συντετμημένη, σχεδόν μελαγχολική, ακολουθεί η "Aria".
Πολύ σύντομη, αλλά γεμάτη συναισθήματα , ρομαντισμό και  πάθος!
Έπεται το "Scherzo",  μια νευρώδης, ιδιόμορφη μελωδία αρχικά, που μεταστρέφεται σ'ένα  ήρεμο κι αρχοντικό "Intermezzo", με εμφανή την επίδραση του Σοπέν.

Το φινάλε "Allegro un poco Maestoso" είναι ένα ρόντο γεμάτο πλούσιο, μελωδικό υλικό, γρήγορα περάσματα, συνοδευτικές, επαναλαμβανόμενες και θορυβώδεις συγχορδίες, διαθέσεις που αντανακλούν τους δυο εσωτερικούς χαρακτήρες, τον ανήσυχο και διασπαστικό Φλορεστάν και τον στοχαστικό, πράο Ευσέβιο.
Η σονάτα κλείνει με μια  δεξιοτεχνικότατη coda.






Unknown9 June 2016 at 06:00

Υπέροχα,τρυφερος, ευαίσθητος και με τις μελωδίες του που σε συνεπαιρνουν!!!!ReplyDelete
Replies

ELPIDA NOUSA9 June 2016 at 13:15

Έτσι είναι Μαρία μου!λυρικά τα ακούσματά του, αφηνόμαστε στην ευαισθησία, τον ρομαντισμό του, στα χάδια της σονάτας Γκρόσο και τις αντιθετικές διαθέσεις των Φ και Ε...Το έργο του, γλυκασμα ψυχης, κι ας ειναι ο "διαταραγμένος του ρομαντισμού", πάντα συγκινεί με τα δημιουργήματα της "τρέλας" του!Ομορφη και χαρούμενη νυχτα κι ευχαριστω πολύ για την τοποθέτησή σου!Delete

2 σχόλια:

  1. Τι ωραία ανάρτηση, Ελπίδα μου! Το Καρναβάλι του Σούμαν με τις υπέροχες μεταμφιέσεις - είναι και μία που αποτυπώνει τον Σοπέν - είναι αγαπημένος κύκλος για τους πιανίστες! Πολυποίκιλες μελωδίες με βάση της τέσσερις νότες, τόσο δύσκολο μα και τόσο αξιοθαύμαστο που σε καθηλώνουν. Και φυσικά η παρουσίαση της διττής προσωπικότητας του συνθέτη μέσα στο μουσικό κείμενο αφήνει άφωνο τον ακροατή αλλά και τον εκτελεστή με τα τόσα αντιφατικά μοτίβα που εκφράζουν πότε τον Ευσέβιο και πότε τον Φλορεστάν. Η δε Σονάτα, εντελώς διαφορετική από τις συνηθισμένες συνθέσεις του Σούμαν. Αφιερωμένη στην αγαπημένη του Κλάρα απ' τους Ευσέβιο και Φλορεστάν! Πώς να μείνει η Κλάρα ασυγκίνητη, όταν όλες οι προσωπικότητες του αγαπημένου της είναι δοσμένες σ' αυτήν ολοκληρωτικά.
    Ευχαριστούμε πολύ, αγαπημένη μου για το ξεχωριστό αυτό άρθρο σου! Καλό απομεσήμερο! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λυρικά ακούσματα, ευαισθησία και ρομαντισμό απο ένα αγαπημενο διδυμάκι, Αζη μου, σημερα, που όσοι ασχολουμαστε με το πιάνο το "Καρναβαλι" του το εχουμε τιμησει πολλάκις!
      Η μερα του ανήκει δικαιωματικά και του χρωστουσαμε μια μικρή αφιέρωση για τις ξέχειλες από συναισθήματα, στιγμές που μας έχει χαρίσει!Ευχαριστω από καρδιάς για το θαυμάσιο και ευστοχοτατο σχόλιό σου, αγαπημενη μου φιλη, τις πολύτιμες συμπληρωσεις σου που πλουτίζουν την αναρτηση μου και τον έπαινο!
      Και η σονατα, και το μερος με τι ςαντιθετικές διαθεσεις από το "Carnaval" γοητευουν τον ακροατη με την ποιητικότητα τους.

      Και οσον αφορα την ερμηνεια, νομιζω ο Ασκενάζι και Κίσσιν μεταφερουν αυτο το στοιχείο της παρτιτουρας με την εκθαμβωτική εναλλαγη της δυναμικης και τις -εντονης εκφραστικοτητας- ηχηρες, αργές ή πλατιές, λυρικές φρασεις...
      Θερμες ευχαριστιες κι ευχομαι καλό, μελωδικό απόγευμα, γλυκιά μου φιλη! ❤

      Διαγραφή