Translate

fb

Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017

Ντεμπισί - Ντ' Ανούντσιο: "Το Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού"

"Martyrdom of Saint Sebastian", Josse van der Baren



Τη μνήμη του Aγίου Σεβαστιανού γιορτάζουν οι Δυτικοί σήμερα, 20 Ιανουαρίου (από την Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάται στις 18 Δεκεμβρίου) ενός από τους Μάρτυρες της Εκκλησίας που έζησε στο Μεδιόλανο στα χρόνια του Διοκλητιανού και θανατώθηκε με ξεχωριστά σκληρό τρόπο, ρίχνοντας βροχή τα βέλη πάνω στο γυμνό σώμα του...
Σύμφωνα με το θρύλο, ο Σεβαστιανός ακόμα και τότε διασώθηκε και θεραπεύθηκε από την Ειρήνη της Ρώμης. Λίγο αργότερα όμως χτυπήθηκε εκ νέου με ρόπαλα μέχρι θανάτου.


"Martyrdom of Saint Sebastian", 
Andrea Mantegna
Louvre
Στην τέχνη απεικονίζεται συνήθως δεμένος σε κίονες ή δέντρο και καρφωμένος με βέλη.

Ο Άγιος Σεβαστιανός είναι το θέμα τριών πινάκων του Ιταλού εικαστικού καλλιτέχνη της πρώιμης αναγέννησης, Andrea Mantegna.
Ο καλλιτέχνης έζησε σε μια περίοδο συχνών επιδημιών. Σύμφωνα με το βίο του Αγίου κάποτε στην Παβία που είχε πέσει θανατικό από πανούκλα και οι κάτοικοί της τον επικαλούνταν με προσευχή και αληθή δάκρυα εκείνος έπαυσε αμέσως τη φονική επιδημία. Έτσι, ο Άγιος Σεβαστιανός θεωρούνταν προστάτης κατά της πανώλης, λατρεύονταν με ιδιαίτερες τιμές και οι καλλιτέχνες συχνά απεικόνιζαν το Μαρτύριό του.

Ο Μαντένια έζησε για περισσότερα από σαράντα χρόνια στη Μάντοβα και το σπίτι του βρισκόταν κοντά στην εκκλησία του Σαν Σεμπαστιάν. Στα τρία εικαστικά του με θέμα το "Μαρτύριο του Σεβαστιανού" χρησιμοποίησε την προοπτική μαεστρικά, σκηνογραφώντας μια εξαιρετικής αληθοφάνειας, αναπαράσταση. Δικαίως οι σύγχρονοί του τον αποκάλεσαν "νέο Απελλή".

Στην εκδοχή του Λούβρου, που βλέπετε στη διπλανή εικόνα, το σώμα του Αγίου Σεβαστιανού από τη μέση και πάνω εμφανίζεται αλώβητο. Κανένα από τα βέλη δεν μοιάζει να τον έχει πραγματικά πληγώσει, ένα στοιχείο που θα το δούμε ως μέρος του λιμπρέτου και στο μουσικό έργο παρακάτω.



Από το Μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού είναι εμπνευσμένο το θρησκευτικό δράμα του Κλωντ Ντεμπισί: "Le Martyre de saint Sébastien".

Πρόκειται για "μυστήριο" πέντε πράξεων που ο γάλλος συνθέτης συνέθεσε το 1911 βασισμένος σε κείμενο του ιταλού συγγραφέα Γκαμπριέλε ντ'Ανούντσιο. Θεωρείται το πλέον αμφιλεγόμενο έργο του Ντεμπισί.

Η Ρουμπινστάιν στο ρόλο του Σεβαστιανού
(σχέδιο Leon Bakst)
Το μεγάλης κλίμακας έργο σκηνικής μουσικής σχεδιάστηκε για την Ίντα Ρουμπινστάιν.
Η διάσημη ρωσίδα χορεύτρια εκείνη την εποχή είχε συγκροτήσει το δικό της θίασο και στόχευε σε παρουσιάσεις έργων που συνδύαζαν μπαλέτο, παντομίμα και όπερα. Ο ντ' Ανούντσιο που από καιρό είχε κατά νου τη συγγραφή ενός έργου με θέμα τον Μάρτυρα Σεβαστιανό, όταν είδε επί σκηνής την Ίντα, συγκλονίστηκε από την επιβλητική της παρουσία, που έμοιαζε με άυλη, πνευματική φιγούρα.
Ετσι, συνέλαβε την ιδέα του σκηνικού μυστηρίου και για τη μουσική ήρθε σε επικοινωνία με τον Ντεμπισί. Τα σκηνικά και τα κοστούμια σχεδιάστηκαν από τον Λέον Μπακστ , ενώ η χορογραφία ήταν του Mισέλ Φοκίν.



Το έργο προκάλεσε σκάνδαλο καθώς ο Αρχιεπίσκοπος του Παρισιού ζήτησε από τους πιστούς καθολικούς να μην το παρακολουθήσουν επειδή τον ομώνυμο ρόλο κρατούσε η  Ίντα Ρουμπινστάιν, που εκτός από γυναίκα ήταν και Εβραία. Aπειλησε δε με αφορισμό οποιονδήποτε παρακολουθούσε την παράσταση, επειδή το έργο ανακάτευε το ιερό με το βέβηλο και τις παγανιστικές δυνάμεις με τον Χριστιανισμό.


  • Η 1η σκηνή έχει τίτλο "Η αυλή των κρίνων" και παρουσιάζει δυο αδέρφια Χριστιανούς που βασανίζονται για την πίστη τους. Ο Σεβαστιανός παρακολουθεί και όταν οι στρατιώτες ρίχνουν ένα βέλος, αυτό εξαφανίζεται στον ουρανό. Όλοι θεωρούν θαύμα το γεγονός και υμνούν τη Δόξα του Θεού.

  • Στη 2η σκηνή ο Σεβαστιανός με το πλήθος φτάνουν έξω από το "Μαγικό θάλαμο", όπως τιτλοφορείται το μέρος κι επιχειρεί να σπάσει την πανύψηλη πύλη του με ένα σφυρί όταν ακούγεται το ιερό άσμα της Παναγίας, με το οποίο ανοίγει η πόρτα και ένα Φως θαμπώνει τους πάντες.

  • Η Ρουμπινστάιν στο ρόλο του Σεβαστιανού
    (σχέδιο Leon Bakst)
    Η 3η σκηνή("Συμβούλιο των ψευδών θεοτήτων") διαδραματίζεται μέσα στην μαγική αίθουσα όπου οι ειδωλολάτρες αποτίουν τιμές στα παγανιστικά είδωλα. Ψάλλουν ύμνους προς το θεό Απόλλωνα και τον Άδωνι, ενώ ο αυτοκράτορας προσπαθεί να πείσει τον Σεβαστιανό να επανέλθει στην ειδωλολατρική πίστη προσφέροντάς του χρυσάφια, τα οποία εκείνος αρνείται εμμένοντας στην πίστη του Χριστού.

  • Ακουλουθεί η σκηνή του Μαρτυρίου. Οι Ρωμαίοι στρατιώτες κατόπιν αυτοκρατορικής εντολής έχουν φέρει τον Σεβαστιανό στο δάσος του Απόλλωνα. Τον δένουν στον κορμό του ιερού του δέντρου, μια δάφνης και αρχίζουν να ρίχνουν τα βέλη τους, όταν ο Σεβαστιανός οραματίζεται έναν βοσκό με τον αμνό του στους ώμους να τον καλεί κοντά του. Οι γυναίκες μοιρολογούν και παρατηρούν πως όλα τα βέλη είχαν καρφωθεί πάνω στον κορμό της δάφνης. Η τελευταία αυτή εικόνα δίνει και τον τίτλο στη σκηνή: "Η πληγωμένη δάφνη".

  • Τέλος, στην 5η σκηνή που τιτλοφορείται "Παράδεισος", όλοι δοξάζουν το Θεό, ενώ παρουσία Αγγέλων η ψυχή του Μάρτυρα Σεβαστιανού ανατάσσεται στους Ουρανούς.

Σκηνικό για την Αίθουσα των ψευδών θεοτήτων της 3ης σκηνής
(Leon Bakst)

Η πρεμιέρα είχε χλιαρή υποδοχή, έως αρνητική. Όμως δεν ήταν η μουσική η αιτία της ψυχρής κριτικής, όσο η "χαοτική" εντόνων αντιθέσεων αισθητική του θρησκευτικού δράματος, αποτέλεσμα της σύμπραξης παντελώς διαφορετικών προσεγγίσεων τριών αμφιλεγόμενων καλλιτεχνών (Ντεμπισί, ντ' Ανούντσιο και Ίντα Ρουμπινστάιν).

Το όλο εγχείρημα από τους επαΐοντες χαρακτηρίστηκε ως "τέλεια συγχώνευση των τεχνών, όπου η ζωγραφική δονείται από τη χορευτική κίνηση, πάλλεται από το λόγο και τη μουσική". 
Για τα σκηνικά του Λέον Μπακστ έγινε ειδική μνεία καθώς ο καλλιτέχνης γνώριζε καλά τις ιδέες του Ρίχαρντ Βάγκνερ περί ολόπλευρης προσέγγισης της τέχνης, τις οποίες θεωρίες του εφάρμοσε στη σκηνή του "Μαρτυρίου του Αγίου Σεβαστιανού".


Από μουσικής άποψης, δεν θεωρείται "εύκολης ακρόασης" έργο και σίγουρα αποκλίνει από τις συνηθισμένες, πιο αναγνωρίσιμες συνθέσεις του Ντεμπισί, όμως το κείμενο του Ντ’ Ανούντσιο ήταν υπερβολικά εκτενές σε διάρκεια και έπνιγε τις Ντεμπισιανές μελωδίες… Έτσι, ύστερα από μερικές παραστάσεις το έργο κατέβηκε ....Όμως παρέμεινε η μουσική του Ντεμπισί με τις εκλεπτυσμένες και διακριτικές αποχρώσεις.

Γι' αυτό, το έργο σπάνια ακούγεται σε αυτή τη μορφή. Πιο συχνά εκτελείται μια ορχηστρική σουίτα τεσσάρων κινήσεων με μουσικά αποσπάσματα με τον υπότιτλο "Fragments Symphoniques".

Debussy: "Le Martyre de Saint Sébastien, Fragments Symphoniques":
(Διευθύνει ο Günter Wand)


Από την αρχική -σπάνια εκτελούμενη- εκδοχή του θρησκευτικού δράματος θα ακούσουμε την 4η Σκηνή του Μαρτυρίου με τίτλο: "Η πληγωμένη δάφνη". 

Debussy: "Le Martyre de Saint Sébastien, scene IV-Le Laurier Blessé"
(Διευθύνει ο Ernest Ansermet)




2 σχόλια:

  1. Ιδιαίτερη και διαφορετική από τα συνηθισμένα η μουσική του Ντεμπυσσί για τον Αγ. Σεβαστιανό, Ελπίδα μου. Όμως, ταιριαστή με τις πέντε κινήσεις που ανταποκρίνονται στο κείμενο του Ντ' Ανούντσιο. Επιβλητικές, μυστηριακές, απρόσμενες, ευφάνταστες και εικονοκλαστικές οι μελωδίες του συνθέτη. Φυσικά, παρόλο που αναφέρεται σε Άγιο που έκανε θαύματα κι έσωζε τον κόσμο από επιδημίες, οι κεφαλές της εκκλησίας - πάντα οπισθοδρομικές ανά τους αιώνες - γυναίκα αξιοπρόσεκτη και αθιοθαύμαστη θεωρούν μόνο την Παναγία. Μεγάλο το θέμα αυτό, φυσικά αλλά δεικνύει την απαίδευτη ψυχή τους, διότι τον κάθε άνθρωπο μια γυναίκα τον γέννησε, μια μάνα που αξίζει τον σεβασμό.
    Συγχαρητήρια για το αξιολογότατο άρθρο σου και την παράθεση όλων των πληροφοριών, μουσικών και εικαστικών, καλή μου φίλη. Φιλιά και καλό βράδυ! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kαλημερα,αγαπημενη μου Αζη!Ναι ειναι τελειως διαφορετικο απο το συνηθισμενο, το υφος του Ντεμπισι σε αυτό το θρησκευτικο δραμα, ομως μην ξεχναμε πως ειχε κι ενα λιμπρετο ασυνηθιστο, όπου το παγανιστικό πλέκεται -μην πω γινεται μερος- του χριστιανικου. Οι προσεγγισεις του ντ' Ανουτσιο για πολλούς δεν εχει συνοχη, κατι για το οποίο πηρε στο λαιμο του τον Ντεμπισι οσον αφορα την κριτικη που δεχτηκε στο συνολο της η παρασταση. Ωστοσο, ευτυχως η αναθεωρηση με το καθαρα ορχηστρικο μερος βοηθησε το συνθετη να παραμεινει στη συνειδηση κριτικων κα ακροατων στα γνωστα επιπεδα εκτιμηση για τη μουσική του ..Ευστοχοτατα , αγαημενη μου φιλη, χαρακτηριζεις τη Ντεμπισιανη μουσικη επιβλητικη και μυστηριακη, με καθαρα εικονοκλαστικα στοιχεια. Περιγραφες που υποβαλλουν τον ακροατη σε οσα το λιμπρετο υπογραμμιζει για τον Αγιο-προστατη των επιδημιων. Οσο γα το άλλο θεμα που θιγεις, σχετικά με την Εκκλησια, τη στενοκεφαλια και απαιδευσιά των κεφαλων της, με βρισκουν απολυτως συμφωνη... Δυστυχως μεχρι σημερα η απομόνωση σε ιδέες, το κλείσιμο και ο φανατισμός πρωτοστατουν στους κολπους της, γαυτο και κρατα μακρια πολλούς από τους πιστούς... Τελος σ ετχαριστω και για τον θερμό έπαιανο γα το άρθρι μου, γλυκια μου κι ευχομαι να εχεις μια όμορφη, χαρουμενη και δημιουργικη μερα! ❤

      Διαγραφή