Πορτρέτο του Arcangelo Corelli από τον Ιρλανδό ζωγράφο Hugh Howard (1697) |
Οι άγγελοι είναι δημιουργήματα του Θεού, ανώτεροι στη γνώση, απαλλαγμένοι απο πάθη, άυλοι και ασώματοι.
Επικεφαλής των αγγελικών δυνάμεων είναι οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ.
Ο Γαβριήλ φέρνει την καλή είδηση, ο Μιχαήλ έχει σχέση με τον θάνατο.
Με αφορμή την γιορταστική μέρα θα σας καλημερίσω με έναν μουσικό Αρχάγγελο, που...
"Ο Κορέλι με το βιολί του", Jan Frans van Douven |
Ο Κορέλλι αρχικά μαθήτευσε κοντά σε έναν ιερέα στην πόλη Faenza και στη συνέχεια στην περίφημη σχολή της Μπολόνια. Καθιέρωσε την οργανική μουσική, ιδιαίτερα τη μορφή του "κοντσέρτο γκρόσο", κατά το οποίο μια μικρή ομάδα οργάνων βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με την ορχήστρα. Διαφορετικά δηλαδή απ'ότι στο σόλο κονσέρτο, όπου ο διάλογος γίνεται ανάμεσα στην ορχήστρα και ένα μόνο όργανο.
Ο Κορέλλι θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μουσικές προσωπικότητες της εποχής του μπαρόκ, άσκησε ανυπολόγιστη επιρροή στην επόμενη γενιά συνθετών και μην ξεχνάμε πως ακόμα και ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μελέτησε και επηρεάστηκε από τα έργα του.
Συχνά αναφέρεται ότι "τα μονοπάτια όλων των διάσημων βιολιστών-συνθετών του 18ου αιώνα οδηγούν στον Arcangelo Corelli, ο οποίος ήταν το "εμβληματικό σημείο αναφοράς" τους."
"Αναμφίβολα άλλοι πριν από αυτόν ίσως επέδειξαν περισσότερη πρωτοτυπία, αλλά κανένας στην εποχή του δεν έδειξε πιο ευγενές ενδιαφέρον για την ισορροπία και την τάξη. Παρά την εκπαίδευσή του στη Μπολόνια, ενσαρκώνει την κλασική εποχή της ιταλικής μουσικής. Επίσης, αν και δεν επινόησε τις φόρμες, που χρησιμοποίησε, ο Κορέλι τους έδωσε τέτοια αρχοντιά και τελειότητα που τον καθιστούν έναν από τους μεγαλύτερους κλασικιστές."
Η συλλογή του "12 Concerti Grossi op.6" δημοσιεύτηκε μεταθανάτια, το 1714 στο Άμστερνταμ και είναι από τα ωραιότερα παραδείγματα αυτού του τύπου μπαρόκ μουσικής.Από το εξώφυλλο της συλλογής: "12 Concerti Grossi"
Τα οκτώ πρώτα κονσέρτα είναι στη μορφή της σονάτας "da chiesa", ενώ ακολουθούν τα υπόλοιπα τέσσερα σε μορφή "da camera".
Περισσότερο γνωστό όλων είναι το Ν.8, το επονομαζόμενο "των Χριστουγέννων".
Όμως αξιοσημείωτο επίσης είναι και το Ν.4, με χαρακτηριστικό το cantabile ύφος με το οποίο εδραιώθηκε η φήμη του ιταλού συνθέτη.
Σύνθεση μελωδική με προεξάρχον όργανο το βιολί, που σημάδεψε την ιστορία της μουσικής δωματίου.
Από το κορυφαίο σύνολο παλαιάς μουσικής "Voices of Music", και σε όργανα εποχής, ακούμε το Concerto Ν.4 σε Ρε μείζονα, που αναπτύσσεται σε 4 μέρη, όμοια με τα μέρη της τυπικής Συμφωνίας της ρομαντικής περιόδου, αποδεικνύοντας πως στον Κορέλλι βασίστηκαν οι μεταγενέστεροι συνθέτες για τη δομή και την ανάπτυξη των Συμφωνιών τους:
I. Adagio - Allegro
II. Adagio
III. Vivace
IV. Allegro - Allegro(coda)
Βούλα Λίβα8 November 2018 at 05:48
Υπέροχη ανάρτηση !! Υπέροχη μουσική !! Υπό την σκέπην των Αρχαγγέλων και όλων των Αγγέλων η ζωή σου και η οικογένειά σου , Ελπίδα μου !
ReplyDelete
ELPIDA NOUSA8 November 2018 at 06:14
Ευχαριστώ από καρδιάς, Βούλα μου!
Προστάτες οι Αρχάγγελοί μας, είθε να προλαβαίνουν πάντα όλα τα άσχημα!!!Delete
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου