Translate

fb

Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2018

Κορέλλι..., Αρχάγγελος το πρώτο του όνομα...

 


Πορτρέτο του Arcangelo Corelli από τον Ιρλανδό ζωγράφο Hugh Howard (1697)



Οι άγγελοι είναι δημιουργήματα του Θεού, ανώτεροι στη γνώση, απαλλαγμένοι απο πάθη, άυλοι και ασώματοι.
Επικεφαλής των αγγελικών δυνάμεων είναι οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ.
Ο Γαβριήλ φέρνει την καλή είδηση, ο Μιχαήλ έχει σχέση με τον θάνατο.

Με αφορμή την γιορταστική μέρα θα σας καλημερίσω με έναν μουσικό Αρχάγγελο, που...

"...χαρίζει τους πλούσιους καρπούς της φαντασίας…
Ο Κορέλλι, Αρχάγγελος είναι το πρώτο του όνομα,
Ισόχορδος
Μετατρέπει τις χάριτες σε μουσική
Το άγχος σε ρυθμική αναπνοή...",

Αυτά γράφει στο ποίημά του "Το τραπέζι της μνήμης" ο Νίκος Σπάνιας, αναφερόμενος φυσικά στον μεγάλο βιολονίστα και συνθέτη της μπαρόκ, Αρκάτζελο Κορέλλι.

"Ο Κορέλι με το βιολί του", Jan Frans van Douven
Ο ιταλός μουσικός στην εποχή του -εκτός από συνθέτης- υπήρξε περιζήτητος ως εκτελεστής βιολιού και κατάφερε να αναδείξει το βιολί σαν όργανο και να το καθιερώσει τόσο ως σολιστικό όσο και ως όργανο για την ορχήστρα.
Το όνομά του Αρκάτζελο, το πήρε από τον πατέρα του, ο οποίος πέθανε λίγες εβδομάδες πριν από τη γέννηση του συνθέτη.

Ο Κορέλλι αρχικά μαθήτευσε κοντά σε έναν ιερέα στην πόλη Faenza και στη συνέχεια στην περίφημη σχολή της Μπολόνια. Καθιέρωσε την οργανική μουσική, ιδιαίτερα τη μορφή του "κοντσέρτο γκρόσο", κατά το οποίο μια μικρή ομάδα οργάνων βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με την ορχήστρα. Διαφορετικά δηλαδή απ'ότι στο σόλο κονσέρτο, όπου ο διάλογος γίνεται ανάμεσα στην ορχήστρα και ένα μόνο όργανο.


Ο Κορέλλι θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μουσικές προσωπικότητες της εποχής του μπαρόκ, άσκησε ανυπολόγιστη επιρροή στην επόμενη γενιά συνθετών και μην ξεχνάμε πως ακόμα και ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μελέτησε και επηρεάστηκε από τα έργα του.


Συχνά αναφέρεται ότι "τα μονοπάτια όλων των διάσημων βιολιστών-συνθετών του 18ου αιώνα οδηγούν στον Arcangelo Corelli, ο οποίος ήταν το "εμβληματικό σημείο αναφοράς" τους."

Παρότι συνθέτης της μπαρόκ μουσικής, ο Κορέλλι υπήρξε οπαδός της κλασικής φόρμας αναδεικνύοντας τη συμμετρία, τον ορθολογισμό, την ισορροπία στην έκφραση διατυπώνοντας μια ιδιαίτερη αισθητική. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση των ερευνητών του:
"Αναμφίβολα άλλοι πριν από αυτόν ίσως επέδειξαν περισσότερη πρωτοτυπία, αλλά κανένας στην εποχή του δεν έδειξε πιο ευγενές ενδιαφέρον για την ισορροπία και την τάξη. Παρά την εκπαίδευσή του στη Μπολόνια, ενσαρκώνει την κλασική εποχή της ιταλικής μουσικής. Επίσης, αν και δεν επινόησε τις φόρμες, που χρησιμοποίησε, ο Κορέλι τους έδωσε τέτοια αρχοντιά και τελειότητα που τον καθιστούν έναν από τους μεγαλύτερους κλασικιστές."

Από το εξώφυλλο της συλλογής: "12 Concerti Grossi"
Η συλλογή του "12 Concerti Grossi op.6" δημοσιεύτηκε μεταθανάτια, το 1714 στο Άμστερνταμ και είναι από τα ωραιότερα παραδείγματα αυτού του τύπου μπαρόκ μουσικής.

Τα οκτώ πρώτα κονσέρτα είναι στη μορφή της σονάτας "da chiesa", ενώ ακολουθούν τα υπόλοιπα τέσσερα σε μορφή "da camera".

Περισσότερο γνωστό όλων είναι το Ν.8, το επονομαζόμενο "των Χριστουγέννων".
Όμως αξιοσημείωτο επίσης είναι και το Ν.4, με χαρακτηριστικό το cantabile ύφος με το οποίο εδραιώθηκε η φήμη του ιταλού συνθέτη.
Σύνθεση μελωδική με προεξάρχον όργανο το βιολί, που σημάδεψε την ιστορία της μουσικής δωματίου.


 Από το κορυφαίο σύνολο παλαιάς μουσικής "Voices of Music", και σε όργανα εποχής, ακούμε το Concerto Ν.4 σε Ρε μείζονα, που αναπτύσσεται σε 4 μέρη, όμοια με τα μέρη της τυπικής Συμφωνίας της ρομαντικής περιόδου, αποδεικνύοντας πως στον Κορέλλι βασίστηκαν οι μεταγενέστεροι συνθέτες για τη δομή και την ανάπτυξη των Συμφωνιών τους:

I. Adagio - Allegro
II. Adagio
III. Vivace
IV. Allegro - Allegro(coda)





Βούλα Λίβα8 November 2018 at 05:48

Υπέροχη ανάρτηση !! Υπέροχη μουσική !! Υπό την σκέπην των Αρχαγγέλων και όλων των Αγγέλων η ζωή σου και η οικογένειά σου , Ελπίδα μου !

ReplyDelete


ELPIDA NOUSA8 November 2018 at 06:14

Ευχαριστώ από καρδιάς, Βούλα μου!
Προστάτες οι Αρχάγγελοί μας, είθε να προλαβαίνουν πάντα όλα τα άσχημα!!!Delete







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου