Maurice Ravel - Maurice Bejart
Σαν σήμερα, 22 Νοεμβρίου 2007, πέρασε στην αιωνιότητα ο Μωρίς Μπεζάρ, ο σπουδαίος αναμορφωτής του σύγχρονου χορού, που ξεκίνησε να ασχολείται με το χορό, καθώς έπρεπε να ασκείται μετά από συμβουλή γιατρών επειδή ήταν καχεκτικός και μικρόσωμος.
Διακρίθηκε για την πρωτοτυπία των χορογραφιών του, οι οποίες συνδύαζαν τον κλασικό με το μοντέρνο χορό, ακροβατικά και φολκλορικά στοιχεία.
Παράλληλα όμως αναμόρφωσε και την αισθητική της σκηνογραφίας και των κοστουμιών...
Η πρώτη του χορογραφία ήταν για το "Πουλί της φωτιάς", όμως εμείς σήμερα θα απολαύσουμε την προσέγγισή του στο θαυμάσιο "Μπολερό" του Μωρίς Ραβέλ, μια και η αγαπημένη σύνθεση έκανε πρεμιέρα στην Παρισινή Όπερα σαν σήμερα, 22 Νοεμβρίου 1928.
"Ravel's Bolero" της Andrea Ellis (Saatchi Art) |
Το "Bolero" θεωρείται ένα από τα πιο συχνά παιζόμενα κομμάτια κλασικής μουσικής και υπολογίζεται ότι εκτελείται κάθε 15 λεπτά, κάπου στον κόσμο!
Είναι η πιο δημοφιλής σύνθεση του Μωρίς Ραβέλ και παραγγέλθηκε από την Ίντα Ρουμπινστάιν...
Το "Μπολερό" δεν έχει φόρμα, ούτε θεματική ανάπτυξη, ούτε καν μετατροπίες -μόνο ρυθμό και ενορχήστρωση...
Ο Ραβέλ σκέφτεται συνεχώς τη φράση... Ηχεί τόσο επίμονα...Την αξιοποιεί επαναλαμβάνοντάς τη πολλές φορές, αφήνοντας την ορχήστρα να ανεβαίνει, κλιμαμώνοντάς τη.
Το ταμπούρο εισάγει το μοτίβο σε ρυθμό μπολέρο, που ενισχύεται από τις βιόλες και τα βιολοντσέλα. Η μουσική ατμόσφαιρα σκιαγραφείται αισθησιακή και το ήρεμο, απαλά λικνιστικό θέμα αναδεικνύεται άκρως ερωτικό. Ακούγεται ξανά και ξανά, ιδρώνει αισθήσεις, καθώς η ηχοχρωματική μεταβολή του οδηγεί σε μια σχεδόν οργασμική κορύφωση.
Κατά δήλωση του Ραβέλ, εμπνεύστηκε τους ρυθμούς του Μπολέρο από το ρυθμικό βόμβο των μηχανών στο μηχανοστάσιο του πατέρα του και ο μελωδικός πυρήνας προέρχεται από νανούρισμα που τού τραγουδούσε η μητέρα του...
Aξίζει να θυμηθούμε πως το "Μπολέρο" -όπως και ο δημιουργός της- ήταν πολύ αγαπημένη σύνθεση του ποιητή μας, Γιώργου Σεφέρη, που υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της γαλλικής μουσικής.
Είχε δει και απολαύσει αρκετές φορές τον Ραβέλ να διευθύνει, ενώ στο ημερολόγιό του σημειώνει: "... επηρεάζομαι από τις μουσικές γιατί βαρέθηκα να επηρεάζομαι από τους λογοτέχνες. Αύριο θα πάω να αγοράσω το Valse ή καλύτερα το Bolero του Ραβέλ..."
Επίσης, γνωστή είναι και η διαμάχη για το tempo με τον Αρτούρο Τοσκανίνι:
Ο Ραβέλ ήθελε ένα συγκεκριμένο τέμπο για το έργο του, το οποίο δεν ακολούθησε ο Αρτούρο Τοσκανίνι όταν κλήθηκε να το διευθύνει με την NBC.
Ο μέγας ιταλός μαέστρος σχεδόν το διπλασίασε σε ταχύτητα, κάτι που εκνεύρισε τον Ραβέλ τόσο, που αρνήθηκε να σφίξει το χέρι του Τοσκανίνι.
Ο δεύτερος του απάντησε πως η μουσική θα ήταν ανούσια αν δεν την εκτελούσε με τον τρόπο του..., με τον Ραβέλ να απαντά: "Τότε μην την ξαναπαίξετε!"
Θα απολαύσουμε τη χορογραφική προσέγγιση του έργου από τον Μωρίς Μπεζάρ, που θεωρείται η "απόλυτη" χορογραφία.
Ο Μπεζάρ τη δημιούργησε στις Βρυξέλλες το 1961 δίνοντας τον κεντρικό ρόλο της "Μελωδίας" σε μια χορεύτρια και στη συνέχεια σ’ έναν χορευτή. Ο "Ρυθμός" ερμηνεύεται από μια ομάδα χορευτών. (news247)
Στον κεντρικό ρόλο η Mάγια Πλισέτσκαγια.
Maurice Ravel - Maurice Béjart: "Bolero" / Maya Plisetskaya:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου