"Σουλιώτισσες στη μάχη", Γ. Μηνιάτη(από: lifo) |
Ο Ζακύνθιος, Παύλος Καρρέρ είναι από τους στυλοβάτες της επτανησιακής μουσικής, ουσιαστικά ο πρώτος Έλληνας μουσουργός ο οποίος καταθέτει μία ολοκληρωμένη συλλογή από φωνητικά έργα με εθνικά θέματα, ελληνόγλωσσα λιμπρέτα και στίχους, καθώς και μελωδίες εμπνευσμένες από τη δημοτική παράδοση.
Αφορμή για τη σύνθεσή της το 1875 αποτέλεσε η έναρξη λειτουργίας του Ωδείου Αθηνών και με τη "Δέσπω" ήθελε να συνδράμει στην ανάπτυξη του νεοϊδρυθέντος ιδρύματος.
Ο Καρρέρ επιλέγει τη δραματική πράξη "Ο ηρωικός θάνατος της Δέσπως και των νυφάδων της εις τον πύργον του Δημουλά", σε λιμπρέτο από τον Κερκυραίο συλλέκτη δημοτικών τραγουδιών, πολυσχιδή λόγιο και καθηγητή υποκριτικής του Ωδείου, Αντώνιο Μανούσο.
Η δραματική σκηνή εξελίσσεται σ' ένα χωριό της Ηπείρου, τη Ρινιάσα, όπου έχει καταφύγει ένα μικρό απόσπασμα Σουλιωτών μετά την παράδοση του Σουλίου. Ύστερα από ξαφνική έφοδο Τουρκαλβανών, η Δέσπω Μπότσαρη, αφού μαθαίνει ότι ο σύζυγός της σκοτώθηκε στη μάχη, ορκίζεται εκδίκηση.
Μετά από σθεναρή αντίσταση και μη θέλοντας να πέσουν στα χέρια των Τούρκων, κλείνεται με τις δέκα κόρες, νύφες και εγγονές της στον πύργο του Δημουλά κι ανατινάζονται, προτιμώντας το θάνατο από τη σκλαβιά.
"Oι Σουλιώτισσες", Ary Scheffer |
Ο Καρρέρ χρησιμοποιεί μοτίβα από δημοτικά τραγούδια τα οποία γνώριζε καθώς μελετούσε και ενδιαφερόταν για την ελληνική μουσική παράδοση. Ως προς την ενορχήστρωση οι δημοτικοφανείς μελωδίες συνδυάζονται με ηχοχρώματα οργάνων της συμφωνικής ορχήστρας, που γειτνιάζουν στα λαϊκά όργανα, όπως κλαρινέτο, φλάουτο, όμποε σε ηχοχρωματική μίξη με τα τοξοτά έγχορδα.
Η γενναία Σουλιώτισσα σφίγγει την καρδιά της στον πόνο από το χαμό του άντρα της, προσεύχεται για την ψυχή του, κι αφού εγκωμιάσει τον ηρωισμό του, ορκίζεται εκδίκηση:
Είναι πραγματικά αξιοσημείωτη η έκφραση θρησκευτικών και πατριωτικών συναισθημάτων, που ενισχύεται με κυματοειδείς σχηματισμούς από τα ξύλινα πνευστά πάνω σε δημοτικοφανή μοτίβα.
Λίγο πριν ανατινάξουν τον πύργο του Δημουλά, οι ατρόμητες γυναίκες τραγουδούν όλες μαζί:
"Παρά σκλαβιά, τον θάνατο ο ήρως προτιμά" ...
Παύλου Καρρέρ: "Δέσπω, η ηρωίς του Σουλίου":
Πηγές: Α. Ξεπαπαδάκου: "Ο Παύλος Καρρέρ και το Μελοδραματικό του Έργο", Corfu Museum
Άλλο ένα σπουδαίο δημοτικό ποίημα που απαγγέλαμε στο σχολείο τέτοιες μέρες, Ελπίδα μου και που περιέχει τις δραματικές και συγκλονιστικές στιγμές της Δέσπως Μπότσαρη που προτίμησε τον θάνατο απ' την σκλαβιά και την ατίμωση. Και εξαιρετικά ηρωική η μελοποίηση του Καρέρ στο μελόδραμα που μας παρουσιάζεις, καλή μου Ελπίδα και που έχει συνθέσει τόσα έργα με ελληνικό περιεχόμενο. Πολύ ωραίος ο συνδυασμός σου για την ημέρα θεάτρου και τον εορτασμό της Επανάστασης του 1821. ❤
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι σελίδες της Ιστορίας μας αποτελούν ανεξάντλητη πηγη για την τεχνη, Αζη μου αγαπημενη, και δω, η αυτοθυσια της Δεσπως Μποτσαρη και των γυναικων της οικογενειάς της εδωσε το πολύτιμο έναυσμα στον Καρρερ, τον επτανησιο συνθετη που πολλάκις εμπνεύστηκε από τον Αγώνα του '21, αλλά και άλλες ιστορικές στιγμες του ελληνικού έθνους . Χαίρομαι που σου άρεσε η σκέψη μου να παρουσιάσω την όπερα σημερα που γιορταζουμε και την Ημερα Θεάτρου,καθως η "Δεσπω" εχει την ιδιαιτερότητα της "πρωτιας" στο ελληνικό τραγικό μελόδραμα.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ για την προσοχή σου, γλυκια μου φίλη!Καλο Σαββατόβραδο! ❤