Translate

fb

Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

Βαν Γκογκ, οι πίνακές του ζωντανεύουν μουσικά...

Αυτοπροσωπογραφία

 "Εδώ και κάμποσες εβδομάδες αυτή η κολασμένη ζέστη μάς διαλύει, τα στάχυα έχουν μείνει τόσα δα, η γη είναι κατάξερη, τα πουλιά άφαντα, η ύπαιθρος έχει ερημώσει...
[...] 
Το μπλοκ ζωγραφικής είναι ανοιχτό και ακουμπισμένο στα γόνατά μου, όμως με αυτή τη χαυνωτική ατμόσφαιρα δεν έχω καθόλου έμπνευση.

Βλέπω ξάφνου μια λαμπερή κουκκίδα να κινείται...Εκείνος είναι. Βαδίζει χωρίς βιασύνη και δεν δείχνει να ενοχλείται από τον καυτό ήλιο. Φοράει το μπλε σακάκι του, άσπρο πουκάμισο και μαύρο παντελόνι, το καπέλο του, που τού σκιάζει το πρόσωπο και στον ώμο έχει περασμένη μια υφασμάτινη τσάντα. Ατενίζει τον κάμπο,  ξεδιπλώνει το καβαλέτο του και το στήνει στην άκρη του χωραφιού.
Βγάζει από την τσάντα του μερικά πινέλα, μια παλέτα, σωληνάρια με χρώματα.
[...]
Μου κάνει εντύπωση πόσο απότομες είναι οι κινήσεις του.Δεν χρωματίζει με λεπτές, προσεκτικές κινήσεις, αλλά με βίαιο τρόπο σαν να κρατάει καμτσίκι στο χέρι και να μαστιγώνει τον καμβά με θυμό, με κοφτές, ακανόνιστες κινήσεις...
[...]
Βγάζει το καπέλο του, σκουπίζει το κούτελό του απ'τον ιδρώτα...Δεν θυμίζει ζωγράφο, αλλά αρπακτικό πουλί που αντικρίζει τη λεία του.


(Ζαν-Μισέλ Γκενασιά: "Το βαλς των δέντρων και του ουρανού", εκδ. Πόλις, μτφ: Ειρ, Αποστολάκη, σελ. 82, 83, 84)



Amazon.com: The Potato Eaters by Vincent Van Gogh Art Print, 43 x ...
"Oι πατατοφάγοι"
Το παραπάνω λογοτεχνικό απόσπασμα αναφέρεται στον γεννημένο σαν σήμερα 30 Μαρτίου 1853, Βίνσεντ βαν Γκογκ, που μπορεί να μη γνώρισε επιτυχία κατά τη διάρκεια της ζωής του, όμως η φήμη του εκτοξεύτηκε αμέσως μετά το θάνατό του και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών, με καταλυτική την επίδρασή του σε μεταγενέστερα καλλιτεχνικά κινήματα.

Έκανε χρήση τεχνικών των ιμπρεσιονιστών, διαμορφώνοντας όμως ένα προσωπικό ύφος με ιδιαίτερους "στροβιλισμούς", καθώς με το πινέλο του προσδίδει κίνηση στα έργα του. Στις εικαστικές συνθέσεις του κυριαρχούν τα χρώματα του κίτρινου, πράσινου και μπλε.



"Ηλιοτρόπια στο βάζο"

To ότι η μουσική και γενικά οι ήχοι έπαιζαν σπουδαίο ρόλο στη ζωή του Βαν Γκογκ είναι γνωστό...Ο ζωγράφος συγκινείτο από τους ψαλμούς και τους θρησκευτικούς ύμνους ως τα απλά κελαηδίσματα πουλιών ή τον ήχο της βροχής, αλλά και τις όπερες του Βάγκνερ στις οποίες εντόπισε την απόλυτη μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης.
Ο Βίνσεντ ήταν βαθιά πεπεισμένος πως "μιμούμενος" με τα πινέλα του τη μουσική,  θα μπορούσε μέσω της ζωγραφικής του να αρθρώσει βαθιές αλήθειες και να επιδράσει  συναισθηματικά στους φιλότεχνους θεατές.
Αυτή την ικανότητα της τέχνης της Μουσικής να εμπνέει συναίσθημα θαύμαζε ο ζωγράφος, που συχνά ενσωμάτωνε  μουσικά θέματα,  τεχνικές ή ορολογίες στο έργο του,  όπως τη σειρά με τα "Ηλιοτρόπια στο βάζο", την οποία περιέγραψε ως "Συμφωνία σε μπλε και κίτρινο"...




Vincent Van Gogh 0014.jpg
"Η γέφυρα Λανγκλουά στην Αρλ"
Ο Κουβανός συνθέτης, Άλντο Ραφαέλ Φόρτε, βασικός εκπρόσωπος της σύγχρονης κλασικής μουσικής, όπως φαίνεται από το πλήθος του έργου του, αρέσκεται στο να βρίσκει ερεθίσματα στις ζωγραφικές πινελιές!

Ετσι, σήμερα ακούμε μια σύνθεσή του, εμπνευσμένη από ζωγραφικά έργα του τιμώμενου Βαν Γκογκ.

Ο Βαν Γκογκ μαζί με τον Νταλί είναι από τους ζωγράφους που ο συνθέτης θαυμάζει περισσότερο.


Στον Βαν Γκογκ έχει αφιερώσει δυο κύκλους συνθέσεών του:



Αρχείο:Van Gogh - La Berceuse (Augustine Roulin).jpeg - Βικιπαίδεια
"Nανούρισμα ή Augustine Roulin"
1. "Πορτραίτα του Βαν Γκογκ"
και
2. Οι καμβάδες του Βίνσεντ"

Θα ακούσουμε το πρώτο που είναι και το δημοφιλέστερο.

Ο κουβανός δημιουργός έχει ως οπτικά ερεθίσματα 5 από τα εικαστικά του Ολλανδού μάστορα:

"Πατατοφάγοι",
"Νανούρισμα"(πορτρέτο της Augustine Roulin, λικνίζοντας βρεφική  κούνια),
"Καθισμένος Ζουάβος",
"Η γέφυρα Λανγκλουά στην Αρλ" και 
"Αυτοπροσωπογραφία".

"Kαθισμένος Ζουάβος"


Αρχείο:Vincent van Gogh - Self-Portrait - Google Art Project.jpg ...
"Αυτοπροσωπογραφία"
Πρόκειται για μουσική σύνθεση εντυπωσιακά πρωτότυπη, που ικανοποιεί την επιθυμία του συνθέτη να "αναπαραστήσει" την εικόνα, εμπνεόμενος απ' αυτή.
Eπίσης, θεωρώ την καλλιτεχνική ιδέα αξιοθαύμαστη σύλληψη όσον αφορά τη συνένωση-αλληλεπίδραση των τεχνών.
Τα μέρη συνδέονται με ένα μοτίβο που εκπροσωπεί τον Βαν Γκογκ και το οποίο υφίσταται μετασχηματισμούς -μελωδικούς και αρμονικούς- καθώς περνά σε καθεμιά από τις κινήσεις. 

Η δύναμη της τέχνης ως ενιαία έκφραση αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά, υπογραμμίζοντας πως η  "αισθητική της μιας είναι ίδια με αυτήν της άλλης -τελικά- με το υλικό μόνο να διαφέρει", όπως σωστά είχε πει κι ο Σούμαν.
Το μουσικό έργο γίνεται αντιληπτό σαν "ζωντανός" πίνακας...

Αποτελεί θαύμα, τουλάχιστον για μένα, η ανακάλυψη αναλογιών και αντιστοιχιών ανάμεσα στα σύμβολα, την εκφραστική γλώσσα και τους κώδικες επικοινωνίας μεταξύ Μουσικής και Εικαστικής τέχνης.


Aldo Rafael Forte: "Van Gogh Portraits":


4 σχόλια:

  1. Υπεροχο αρθρο..Βαν Γκογκ με δικη του εντελως τεχνοτροπια που πολλοι προσπαθησαν να τον μιμηθουν..ομως ειναι ενας και μοναδικος!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ, Λίνα! Ο Βαν Γκογκ είναι από τους ζωγράφους, που πέραν του αδιαμφισβήτητου ταλέντου του εκτιμώ και για την βαθιά ευαισθησία του για τον άνθρωπο που μοχθεί, αλλά και για την αγάπη του στη μελέτη...
      Καλημέρα κι ευχαριστώ για την επίσκεψη!

      Διαγραφή
  2. Εξαιρετικά τιμάς, Ελπίδα μου σήμερα την γενέθλιο μέρα του διάσημου (μετά θάνατον) Ολλανδού Βαν Γκογκ που η ζωγραφική του επηρέασε τόσους ομότεχνούς του μετά από αυτόν. Και πόσο ωραία επενδύει ο Κουβανός συνθέτης πέντε απ' τους πίνακές του. Η μουσική για τους "Πατατοφάγους" είναι τόσο σκοτεινή όσο κι ο πίνακας, εντελώς διαφορετικός απ' τους άλλους με τα έντονα χρώματα. Λες κι αυτός ο πίνακας προοιώνιζε το θλιβερό τέλος του ζωγράφου μέσα στην φτώχεια.
    Το "Νανούρισμα" με το πορτραίτο της γυναίκας που ίσως λέει παραμύθια στα εγγόνια της από άλλους τόπους και ανθρώπους. Διακρίνω μια ανατολίτικη χροιά στην μουσική.
    O χρωματιστός "Καθιστός Ζουάβος" σαν να αναπολεί κάτι απ' την στρατιωτική ζωή του. Μάχες, παρελάσεις, νίκες με το τύμπανο να δίνει τον στρατιωτικό παλμό.
    "Η γέφυρα Λανγκλουά στην Αρλ" αναδύει την ηρεμία του ποταμού, την καθημερινή ζωή της γέφυρας και το γαλήνιο μουσικό ηχόχρωμα παραπέμπει σε κάποια νοσταλγία.
    Tελευταία η "Αυτοπροσωπογραφία" του ζωγράφου, με ανοιχτά χρώματα και με την μουσική να κυριαρχείται από χάλκινα δίνει έναν τόνο αναταραχής και αντιπαλότητας που καταλήγει στην ηρεμία του τέλους του μετά το τραγικό συμβάν της αυτοκτονίας του.

    Ευχαριστούμε πολύ, γλυκιά μου φίλη για το μουσικο-εικαστικό αφιέρωμα σ' έναν ζωγράφο που πόνεσε τόσο πολύ στην ζωή του και οι συνθήκες του στέρησαν την ζωή σε νεαρή ηλικία. Καλό βράδυ! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστω πάρα πολύ, αγαπημένη μου Αζη για την προσοχη σου, το λεπτομερεστατο σχόλιο και τον κόπο σου να μοιραστεις μαζι μας τις ευστοχες παρατηρησεις-αναλυσεις σου χωριστα σε καθε ένα από τα μερη της συνθεσης του Άλντο Φορτε για τον Βαν Γκογκ, με τις οποίες συμφωνω! Το θεωρω ιδιαίτερο έργο ηχητικης απεικονισης 5 πινακων που αγαπω πολύ, με τον δημιουργό του να καταφέρνει να αποτυπώσει εκτος από τα εξωτερικά χαρακτηριστικά και την εσωτερική κατάσταση του σε συνδυασμό με την οραματική του σκέψη.
      Ο Ολλανδος ζωγραφος ειναι από τους πολύ αγαπημενους μου για την μοναδική τεχνοτροπία και εικαστική ευαισθησια του και πάντα τον τιμω! Η μουσική και οι ηχοι γενικά τον επηρέασαν αρκετά όσον αφορά την έκφραση και ισως κανείς θα μπορουσε να θεωρησει την περιπτωση του μορφή συναισθησίας.
      Ευχαριστω και για τα καλά σου λόγια για τη δουλειά μου!Ευχομαι να εχουμε μια ομορφη, ασφαλη μερα, αγαπημενη μου φιλη! ❤

      Διαγραφή