Ο Μικελάντζελο Μερίζι, γνωστός ως Καραβάτζιο υπήρξε μια από τις πιο ρηξικέλευθες και αντιφατικές μορφές της ιταλικής τέχνης. Γεννημένος στο Μιλάνο στις 29 Σεπτεμβρίου 1571, αλλά μεγαλωμένος στην πόλη Καραβάτζο, απ' όπου πήρε και το προσωνύμιό του, ανέτρεψε τα καλλιτεχνικά δεδομένα της εποχής του με μια ζωγραφική που έφερνε τον θεϊκό κόσμο στο επίπεδο του ανθρώπινου. Με δραματικές αντιθέσεις φωτός και σκιάς, απόλυτο ρεαλισμό και έντονο συναισθηματισμό, ο Καραβάτζιο εισήγαγε ένα νέο ύφος που επηρέασε βαθιά τη μπαρόκ τέχνη και καθόρισε την πορεία της ευρωπαϊκής ζωγραφικής.
Η Φύση φοβήθηκε μήπως την ξεπεράσουν οι εικόνες που δημιουργούσες…
Ο Θάνατος φλεγόταν από αγανάκτηση, επειδή εκείνους που θέριζε με το δρεπάνι του,
εσύ τούς επανέφερες στη ζωή"
Η παραπάνω φράση ανήκει στον ιταλό ποιητή, Τζιαμπατίστα Μαρίνο και αναφέρεται στον Καραβάτζιο. Φράση που λειτουργεί σαν αναγνώριση της δύναμης της τέχνης του ζωγράφου να υπερβαίνει τη φθορά.
![]() |
Καραβάτζιο: 1. "Ενταφιασμός του Χριστού", 2. "Θάνατος της Παρθένου" |
Ο Καραβάτζιο προσέγγισε το θέμα του θανάτου με ασύγκριτη ωμότητα αλλά και ανθρωπιά. Οι μορφές του υποφέρουν, αποδέχονται, εκφράζουν τρόμο ή γαλήνη, πάντοτε με έντονη θεατρικότητα και ρεαλισμό. Το σκοτάδι και το φως, οι δύο κύριοι εκφραστικοί του άξονες, λειτουργούν ως μεταφυσικοί σχολιαστές πάνω στη φθορά του σώματος, το οποίο φωτίζεται για να αποκαλυφθεί η τραγική ομορφιά της ανθρώπινης φύσης.
![]() |
Καραβάτζιο: 1. "Αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Βαπτιστή", 2. "Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη¨" |
Σε αυτό το πλαίσιο, επτά πίνακες του Καραβάτζιο ξεχωρίζουν για τη δύναμη με την οποία αποτυπώνουν το μυστήριο του θανάτου, τη σωματική του αλήθεια, την πνευματική του σιωπή.
- Στον "Ενταφιασμό του Χριστού", η απώλεια αποτυπώνεται στο βάρος του νεκρού σώματος, στη θλίψη που συνδέει το ανθρώπινο με το θείο.
- Στον "Θάνατο της Παρθένου", η Θεοτόκος εμφανίζεται νεκρή, χωρίς εξιδανίκευση, σε μια από τις πιο ανθρώπινες στιγμές της αγιογραφίας. Η νεκρή μορφή που φωτίζεται από το κόκκινο φόρεμα, ακροβατεί ανάμεσα στο θείο και την πρόκληση.
- Στον "Αποκεφαλισμό του Ιωάννη του Βαπτιστή"(το μοναδικό ενυπόγραφο έργο του Καραβάτζιο), ο θάνατος συντελείται μέσα στη σιωπή, χωρίς έξαρση, μόνο με το κενό που αφήνει πίσω του.
- Στην "Ιουδήθ που αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη", η πράξη του θανάτου αποδίδεται με ωμότητα και συνειδητότητα, ηθική αμφισημία και ανθρώπινη σκληρότητα.
- Στο "Δαβίδ με την κεφαλή του Γολιάθ", ο νεαρός ήρωας κοιτά με οίκτο τον αποκεφαλισμένο εχθρό του, που φέρει τα χαρακτηριστικά του ίδιου του Καραβάτζιο. Ενας στοχασμός πάνω στην ενοχή και την αυτοτιμωρία.
- Στον "Διαλογισμό του Αγίου Ιερώνυμου", ο θάνατος είναι παρών στη νεκροκεφαλή, αλλά και στην ατμόσφαιρα του στοχασμού, της πνευματικής προετοιμασίας.
- Τέλος, στο "Διαλογισμό του Αγίου Φραγκίσκου", η μετάβαση δεν παρουσιάζεται σαν τρόμος αλλά ως βαθιά εσωτερική στροφή προς το θείο.
Τα παραπάνω ζωγραφικά έργα αποτέλεσαν την έμπνευση για το μουσικό έργο "Lachrimae Caravaggio-Τα δάκρυα του Καραβάτζιο" του Jordi Savall, ένα σύνολο επτά μουσικών "στροφών" που λειτουργούν ως ηχητικοί στοχασμοί πάνω στη ζωγραφική του τιμώμενου ιταλού ζωγράφου. Γράφτηκε για να συνοδεύσει επετειακή εικαστική έκθεση με έργα του Καραβάτζιο στη Βαρκελώνη.
![]() |
Καραβάτζιο: 1. "Δαυίδ με την κεφαλή του Γολιάθ", 2. "Διαλογισμός Αγ. Ιερώνυμου", 3. "Διαλογισμός Αγ, Φραγκίσκου" |
Προτείνω να ακούσουμε το στοιχειωτικό "Cantus Caravaggio - Το τραγούδι του Καραβάτζιο", ένα κομμάτι που διατρέχει ολόκληρο το άλμπουμ. Λειτουργεί σαν εισαγωγική προσευχή, με το φλάουτο τραβέρσο να δημιουργεί μια ανατριχιαστική, σχεδόν υπερβατική ατμόσφαιρα. Η μουσική είναι βαθιά εσωτερική. Ο ήχος της βιόλα ντα γκάμπα τονίζει μια θρηνητική ηρεμία, χωρίς ίχνος μελοδραματισμού. Οι νότες αναπνέουν μέσα σε μεγάλες παύσεις, σαν να αιωρούνται στο σκοτάδι των πινάκων. Το Cantus Caravaggio δεν απεικονίζει, ούτε περιγράφει. Στοχάζεται. Μ' έναν στοχασμό στον οποίο δεν βρίσκουμε την απόγνωση, αλλά τη βαθιά συγκίνηση της μνήμης...
Jordi Savall: "Cantus Caravaggio"
Στο μπλογκ υπάρχουν και άλλα κείμενα για τον Καραβάτζιο. Περιηγηθείτε!
Δύσκολο θέμα ο θάνατος, Ελπίδα μου. Υπάρχει στην ζωή μας, γνωρίζουμε ότι θα έλθει κάποια στιγμή αλλά γίνεται δύσκολα αποδεκτός. Φυσικά, ακόμη δυσκολότερα αντιμετωπίζεται όταν έρθει μέσα από "δολοφονικές" πράξεις που συνταράσσει όσους γίνονται γνώστες αυτών. Ο Καραβάτζιο, με ρεαλιστικό τρόπο απεικονίζει το μυστήριο του θανάτου μέσα από διαλογιστικές εικόνες αλλά και την ωμή πραγματικότητα. Ο δε θρήνος του Σαβάλ, εμπνευσμένος από το έργο του ζωγράφου, κινείται εξαιρετικά στην ηχητική απόδοση των εικαστικών. Ευχαριστούμε πολύ, αγαπημένη μου φίλη για την αφιέρωση στην γενέθλια μέρα του Ιταλού ζωγράφου. ❤ 🎼💌🌹
ΑπάντησηΔιαγραφή