Translate

fb

Πέμπτη 13 Απριλίου 2017

Χαίντελ και Τέλεμαν: "Πάθη κατά Brockes - Ο Μυστικός Δείπνος"

"Ο μυστικός Δείπνος", Δ. Θεοτοκόπουλος, Pinacoteca Bologna(1568)


Κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου ο Χριστός έπλυνε τα πόδια των μαθητών Του
και τους κοινώνησε το σώμα και το αίμα Του.

"Λάβετε φάγετε! Τούτο εστί το σώμα μου
Και λαβών το ποτήριον και ευχαριστήσας έδωκεν αυτούς λέγων
"Πίετε εξ αυτού πάντες. Τούτο γάρ εστι το αίμα μου το της καινής διαθήκης το περί πολλών εκχυνόμενον εις άφεσιν αμαρτιών." 
 (Μαρκ. 26)



Στο έργο του Θεοτοκόπουλου είναι εμφανής η διάθεσή του να αναπαραστήσει με φυσικό τρόπο την κίνηση των σωμάτων και τη θέση τους στο χώρο. Tα χαρακτηριστικά των προσώπων παραμορφώνονται, οι φιγούρες είναι λεπτές και επιμήκεις και ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί έντονο, ή όπως αναφέρεται συχνά, "οξύ" χρώμα.




"Πάθη κατά Brockes" (Brockes Passion)


Από τα δημοφιλέστερα κείμενα με αναφορές στη ζωή του Χριστού είναι του Γερμανού ποιητή Berthold Heinrich Brockes , που βασισμένος στα τέσσερα Ευαγγέλια, δημοσιευσε το 1712  την πορεία του Ιησού από τον μυστικό δείπνο μέχρι την Ανάσταση.
Ειναι η ποιητική συλλογή: "Ο Ιησούς μαρτύρησε και πέθανε για την αμαρτία του κόσμου", γνωστή ως "Πάθη κατά Brockes-Brockes Passion".
Μελοποιήθηκαν  από αρκετούς συνθέτες, με δυο να ξεχωρίζουν για τις δημιουργίες τους:
Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ και  Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν.

Ξεχωρίζουν για τη λεπτομερή επεξεργασία και την με ακρίβεια σύνδεση μουσικής-κειμένου, το συναισθηματικό βάθος και τις κατανυκτικότατες, συγκινητικές μελωδίες τους.


Σελίδα από τα "Πάθη" του Brockes




Λόγω της Ημέρας επικεντρωνόμαστε στα πρώτα μέρη των Παθών και το "Μυστικό Δείπνο".

Εισαγωγικά, Αριες και Ρετσιτατίβι σκιαγραφούν τις σκηνές του.

1. Το έργο του Χαίντελ αποδίδεται στη γερμανική μητρική γλώσσα του συνθέτη, άξιο λόγου αν αναλογιστούμεπως η πλειοψηφία φωνητικών του έργων είναι γραμμένα στην ιταλική ή αγγλική γλώσσα.
Ο Μπαχ θαύμασε τη συγκεκριμένη μεγαλειώδη σύνθεση και απ'αυτήν άντλησε υλικό για τη σύνθεση των δικών του "Παθών", κατά Ιωάννην και κατά Ματθαίον.


2. Ο Τέλεμαν δίνει μέσω της σύνθεσής του μια διαδοχή διαλογισμών με την απαιτούμενη δραματική ένταση, που αναπτύσσονται σε Sinfonia, και 2 μέρη. Το πρώτο είναι χωρισμένο σε 24 σκηνές και το δεύτερο σε 30.
Εντονης πνευματικότητας σύνθεση, συχνά ενισχυμένη  με οπερατικού χαρακτήρα εκφραστικά μέσα. Ρυθμικά, αρμονικά, αντιστικτικά και ενορχηστρωτικά στοιχεία δομούν ένα εξαίρετο έργο που τιμά την αξία του σπουδαίου λιμπρέτου.


Aπό την ενότητα του πρώτου μέρους, "Μυστικός Δείπνος", προτείνω να ακούσουμε:
Tις εισαγωγικές συμφωνίες, χορωδιακά, ρετσιτατίβι και άριες της Σκηνής ΚΑΙ από τους δυο δημιουργούς.

George Frideric Handel by Balthasar Denner.jpg1. Handel: "Brockes Passion, Part I,  1-9" / August Wenzinger


Συμφωνία
Εις άφεσιν αμαρτιών(2:35)
Όταν ο Ιησούς κάθισε στο τραπέζι(9:06)
Τούτο εστί το σώμα μου(9:44)
Θεός, οι ουρανιοι κύκλοι (11:05)
Και λαβών το ποτήριον(13:48)
Τούτο εστί το αίμα μου(14:09)
Ο Θεός, η πηγή της καλοσύνης(15:25)





File:Telemann6.jpg - Wikimedia Commons2. Telemann: "Brockes Passion, Part I, 1-9" / René Jacobs

Συμφωνία
Εις άφεσιν αμαρτιών(7:49)
Όταν ο Ιησούς κάθισε στο τραπέζι(9:33)
Τούτο εστί το σώμα μου(9:58)
Θεός, οι ουρανιοι κύκλοι (10:25)
Και λαβών το ποτήριον(11:53)
Τούτο εστί το αίμα μου(12:04)
Ο Θεός, η πηγή της καλοσύνης(13:25)





2 σχόλια:

  1. Τα "Πάθη κατά Brockes" του Χαίντελ είναι η πιο διάσημη μελοποίηση! Πολύ μακροσκελής, μια που περιέχει και τα 4 Ευαγγέλια αλλά μεγάλης ομορφιάς. Το έργο του Τέλεμαν δεν τον γνώριζα, Ελπίδα μου και το ακούω τώρα. Μου αρέσει που χρησιμοποιεί πολύ τον ήρεμο ήχο του όμποε. Εξαιρετικό και το εικαστικό του Θεοτοκόπουλου, βεβαίως με τα ζωντανά χρώματα για δείξει την ένταση των στιγμών.
    Πολύ ωραίο το αφιέρωμά σου, αγαπημένη μου για την σημερινή μέρα κι ευχαριστούμε. Καλό μεσημέρι! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εξαιρετικά λεπτομερής η ποιητικη συλλογη του Brockes γιάυτο και επιλεχτηκε από πληθωρα συνθετων προς μελοποίηση, Αζη μου!Ναι, περισσότερο δημοφιλης ειναι του Χαίντελ, ομως αξιοπρόσεκτη δημιουργία είναι και του Τελεμαν(οπως και ο Μπαχ χρησιμοποιησε μερη στα Κατα Ματθαιον και κατα Ιωαννην Παθη του σε παρόμοιο ύφος) για την λεπτεπίλεπτη ηχοχρωματικά προσέγγισή του. Καταφερνει να αναθέτει σε κάθε μουσικό όργανο πρωταγωνιστικό ρόλο και να συνδεει τη χροιά του με κάθε επεισόδιο.
      Χαίρομαι που σου αρεσε το κειμενο και οι επιλογες μου και σ'ευχαριστω για το υπεροχο σχόλιό σου, καθώς και για τον έπαινο!
      Καλο μεσημερακι με αγάπη! ❤

      Διαγραφή