Translate

fb

Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021

e e cummings: "κουβαλώ την καρδιά σου"...



 "Άντρας αγκαλιάζει γυναίκα", e.e.cummings
(pinterest)




Αμερικανός ποιητής, πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας, o e.e. cummings γεννήθηκε σαν σήμερα, 14 Οκτώβρη1894.
Η ποίησή του χαρακτηρίζεται για το "πειραματικό, άβαν γκαρντ ύφος", ασυνήθιστο και συγχρόνως ανεπιτήδευτο λόγο της.

e.e.cummings,
αυτοπροσωπογραφία
Η παράδοξη στίξη του και τυπογραφία υπογραμμίζουν το ιδιαίτερα ασυνήθιστο στυλ του.

Είναι περισσότερο γνωστός για τον αντισυμβατικό τρόπο σύνταξης των φράσεών του, και παρατηρείται έντονα σε κάποια ποιήματά του πως δεν υπάρχει τίτλος ενώ δεν χρησιμοποιεί κεφαλαία. Έτσι, ακόμη και το όνομά του, e.e.cummings, το έγραφε με πεζά.


Ο κορυφαίος μοντερνιστής ποιητής ανάμεσα στα έργα του άφησε και συγκλονιστικά ερωτικά ποιήματα, που με τρόπο ιδιαίτερo και μοναδικό αποτυπώνουν όλες τις εκφάνσεις του έρωτα...τρυφερές... αγνές... άσεμνες ή πιο ηδυπαθείς...
Στην ποίησή του απαντάται ο απελπισμένος, ο παράνομος, ο βαθύς, ο ιδανικός έρωτας...
Οι φράσεις αταξινόμητες ξεδιπλώνουν μικρά δοκίμια του έρωτα, με την ποιητική φιλοσοφική σκέψη του ποιητή να μάς υπενθυμίζει πως αυτό το γλυκό και συνάμα ταραχής συναίσθημα αποτελεί τον κινητήριο μοχλό στη ζωή μας.



To όλο γοητεία και μεθυστικό άρωμα ποίημά του: "i carry your heart-κουβαλώ την καρδιά σου μαζί μου", είναι ένα μικρό λεκτικό τελετουργικό, ένα αποκαλυπτικό εγκώμιο στο βαθύ συναίσθημα...Αναδύει πάθος, λυρισμό, συγκίνηση, μα κυρίως την αλήθεια της ψυχής του ποιητή, το απόλυτο ξεγύμνωμά της...

"Κουβαλώ την καρδιά σου μαζί μου (την κουβαλώ στην
καρδιά μου) δεν είμαι ούτε στιγμή χωρίς αυτήν (όπου
πηγαίνω εκεί πας, καλή μου· και ό,τι
καμώνεται από μονάχα εμένα είναι δικό σου κάμωμα, ακριβή μου)
φοβάμαι
μοίρα καμιά (γιατί εσύ είσαι η μοίρα μου, γλυκιά μου) θέλω
κόσμο κανένα (γιατί ωραία είσαι κόσμε μου, αληθινή μου)
και είσαι εσύ ό,τι ένα φεγγάρι εννόησε ποτέ
και ό,τι ένας ήλιος ποτέ θα τραγουδήσει εσύ είσαι

να το βαθύτερο όλων μυστικό που ουδείς γνωρίζει
(να η ρίζα από την ρίζα και ο ανθός απ' τον ανθό
κι ο ουρανός από τον ουρανό του δέντρου που λέγεται ζωή· που φύεται
ψηλότερο απ' όσο μπορεί να ελπίζει η ψυχή ή το μυαλό να κρύψει)
και να το θαύμα εκείνο που κρατάει τα άστρα χωριστά

κουβαλώ την καρδιά σου (την κουβαλώ στην καρδιά μου)



Πολυπράγμων, με μια ιδιαίτερη άποψη για τον τρόπο έκφρασης, ποιητικά και εικαστικά, ο e.e.cummings, συγκινεί πολλούς.

To παραπάνω εικαστικό τιτλοφορείται: "Άντρας αγκαλιάζει γυναίκα" και είναι του ίδιου του ποιητή που υπήρξε και ταλαντούχος ζωγράφος. 

Ιδιαίτερος και πολυτάλαντος καλλιτέχνης ο κάμινγκς κι αυτό το ποίημά του αγγίζει βαθιά την ψυχή μου! Η ποιητική του φωνή ακούγεται ψιθυριστή, βελούδινη να διεκδικεί το άγγιγμα, την ανατριχίλα, τη βαριά αναπνοή απ' την ερωτική λαχτάρα. Κουβαλάει την επιθυμία και την ταραχή παγανιστικών Ερωτιδέων, καταγράφοντας τον αναστεναγμό του εραστή...


Καλημέρα με 4 από τις αρκετές μουσικές ρυθμίσεις του ποιήματος από χορωδιακά σύνολα.
Χορωδιακές εμπνεύσεις που δίνουν στην ποιητική δημιουργία την ουράνια διάσταση που τής αρμόζει.


1.Laura Farnell : i carry your heart




2. David Dickau: i carry your heart



3. Toby Young: i carry your heart


4. Eric Whitacre: i carry your heart




Για τον κάμινγκς μπορείτε να διαβάσετε και παλαιότερο κείμενο εδώ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου