William Blake: "The Book of Thel", εκτύπωση ίδιου |
"Ξέρει ο Αητός τί κρύβει η γη;
Ή θα ρωτήσει τον Τυφλοπόντικα;
Η Σοφία θα γίνει αλυσίδα αργυρή;
Η Αγάπη θα μπει σε λύχνο χρυσό;"
(Το Γνωμικό της Θελ)
Ο γεννημένος σαν σήμερα, 28 Νοέμβρη του 1757, William Blake εκτός από ποιητής ήταν και εικαστικός καλλιτέχνης, χαράκτης, εικονογράφος και ζωγράφος.
Μια πολύπλευρη και εκκεντρική προσωπικότητα, που χαρακτηρίστηκε ως "Προφήτης" της βρετανικής Λογοτεχνίας.
Αν και στην εποχή του χλευάστηκε ως παράφρων και εκκεντρικός καλλιτέχνης("ένας τεχνίτης με άγριες ιδέες και την τάση να γράφει ακατανόητους στίχους..."), το συναρπαστικό του έργο τον κατέταξε στο πάνθεο των ποιητών και εικαστικών της ρομαντικής εποχής.
Το ελεύθερο πνεύμα του και η επιθυμία του να διαμαρτύρεται σε κάθε μορφή εξουσίας, τον οδήγησαν σε πειραματικούς δρόμους απ’ όπου ξεπήδησε η ριζοσπαστική, εκκεντρική τέχνη του, που οι "αγκυλώσεις" της εποχής δεν αναγνώρισαν, ούτε άντεξαν…
Ενα από τα προφητικά βιβλία του Μπλέικ, με το οποίο αποδεσμεύτηκε από το νεοκλασικισμό είναι το "Βιβλίο της Θελ", που έγραψε τη διετία 1788 -1790.
Πρόκειται για ποίημα στο μεγαλύτερο μέρος του ανομοιοκατάληκτο, το οποίο εικονογράφησε ο ίδιος ο Μπλέικ, όπως συνήθιζε, με τεχνική εκτύπωσης, πρωτότυπη και ιδιαίτερη, στην οποία χρησιμοποιούσε χάλκινες πλάκες, νερομπογιές και οξέα για σταθεροποίησή τους, που ο ίδιος ονόμασε "Φωτισμένες εκτυπώσεις".
Μια μέθοδος, που πολλές από τις λεπτομέρειές της δεν είναι γνωστές και ο ίδιος ισχυριζόταν πως του την αποκάλυψε το πνεύμα του αδερφού του σε όραμα!
"Το Γνωμικό της Θελ", πλάκα εκτύπωσης |
Η Θελ είναι ένα μικρό αγνό κορίτσι, που ζει με την οικογένειά της στην εξοχή, βοηθώντας στη βοσκή των κοπαδιών. Μια μέρα δεν πηγαίνει στη βοσκή γιατί κατακλύζεται από αδιόρατη ανησυχία... Περιπλανιέται προσπαθώντας να βρει την απάντηση στα ερωτήματα που τη βασανίζουν:
Γιατί η άνοιξη της ζωής αναπόφευκτα σβήνει;
Γιατί κάθε τι στην πλάση έχει τέλος;
Υπαρξιακά ερωτήματα για τη νεότητα, τη θνησιμότητα, τις εμπειρίες, την αιωνιότητα...
Η Θελ είναι η αγέννητη ψυχή που αρνείται να ζήσει στον υλικό κόσμο.
Το Βιβλίο της Θελ είναι η αλληγορία του πνεύματος που αναζητά διαρκώς, συγκεντρώνει εμπειρίες και αποφασίζει να παραμείνει για πάντα αγνό.
I. Από τους πολυβραβευμένους σύγχρονους κλασικούς συνθέτες είναι ο Βέλγος, Lucien Posman.
Είναι μουσουργός που έχει ασχοληθεί με πολλά μουσικά είδη (κονσέρτα, συμφωνίες, μουσική δωματίου…) όμως επειδή είναι και λάτρης της ποίησης του Μπλέικ, ένας σχετικά μεγάλος αριθμός των φωνητικών του έργων στηρίζεται σε κείμενα του σπουδαίου ποιητή.
Η Θελ είναι η αγέννητη ψυχή που αρνείται να ζήσει στον υλικό κόσμο.
Το Βιβλίο της Θελ είναι η αλληγορία του πνεύματος που αναζητά διαρκώς, συγκεντρώνει εμπειρίες και αποφασίζει να παραμείνει για πάντα αγνό.
"Α! Η Θελ είναι σαν τόξο δροσερό, σαν σύννεφο περαστικό,
Ανταύγεια, σκιά μες στον καθρέφτη του νερού,
Κάτι σαν όνειρο παιδιού και σαν χαμόγελο μωρού,
Φωνή περιστεριού, μέρα φευγάτη και μουσική αέρινη.
Α! Ήσυχα θα ξαπλωθώ και ήσυχα θ’ αναπαυτώ
Και ήσυχα θα κοιμηθώ τον ύπνο του θανάτου
και ήσυχα θ’ ακούσω τη φωνή
Εκείνου που σεργιάνισε στον κήπο το βραδάκι"
("Το Βιβλίο της Θελ", pteroen)
I. Από τους πολυβραβευμένους σύγχρονους κλασικούς συνθέτες είναι ο Βέλγος, Lucien Posman.
Είναι μουσουργός που έχει ασχοληθεί με πολλά μουσικά είδη (κονσέρτα, συμφωνίες, μουσική δωματίου…) όμως επειδή είναι και λάτρης της ποίησης του Μπλέικ, ένας σχετικά μεγάλος αριθμός των φωνητικών του έργων στηρίζεται σε κείμενα του σπουδαίου ποιητή.
Το 2001 εμπνεύστηκε από το "Βιβλίο της Θελ" κι έδωσε μια σύνθεση για 2 γυναικείες φωνές και μικρό ορχηστρικό σύνολο(φλάουτο, κλαρινέτο, γκλόκενσπιλ, μαρίμπα, βιολί, βιόλα, τσέλο και πιάνο).
Βασικός εκπρόσωπος του μεταμοντερνισμού, ο Πόσμαν με τον ασυνήθιστο συνδυασμό οργάνων που ξαφνιάζει, δημιουργεί περίεργα ηχοχρωματικά αποτελέσματα που ταιριάζουν στο ύφος του ποιητικού κειμένου του τιμώμενου εκκεντρικού καλλιτέχνη.
Βασικός εκπρόσωπος του μεταμοντερνισμού, ο Πόσμαν με τον ασυνήθιστο συνδυασμό οργάνων που ξαφνιάζει, δημιουργεί περίεργα ηχοχρωματικά αποτελέσματα που ταιριάζουν στο ύφος του ποιητικού κειμένου του τιμώμενου εκκεντρικού καλλιτέχνη.
Lucien Posman: "THE BOOK OF THEL", W. Blake
II. Μια καντάτα για 4 γυναικείες φωνές και πιάνο, που δραματοποιεί το αφηγηματικό ποίημα του William Blake, το "Βιβλίο της Θελ", συνέθεσε το 2008 ο βρετανός δημιουργός, Piers Maxim.
Η σύνθεση αναπτύσσεται σε πέντε ενότητες, αντίστοιχες μερικών από τις σκηνές του ποιήματος:
1. Εισαγωγή και Διαλογισμός της Θελ
2. Το κρίνο
3. Το μικρό σύννεφο
4. Το σκουλήκι και ο λόφος από πηλό
5. Ο άγνωστος τόπος
Η σύνθεση αναπτύσσεται σε πέντε ενότητες, αντίστοιχες μερικών από τις σκηνές του ποιήματος:
1. Εισαγωγή και Διαλογισμός της Θελ
2. Το κρίνο
3. Το μικρό σύννεφο
4. Το σκουλήκι και ο λόφος από πηλό
5. Ο άγνωστος τόπος
Η μουσική γλώσσα του Piers Maxim αναδύει στοχαστική μελαγχολία και με τις μεταβαλλόμενες αρμονίες δημιουργεί ατμόσφαιρα γαλλικής ιμπρεσιονιστικής σχολής.
Piers Maxim: "The Book of Thel":
Στο μπλογκ υπάρχουν πάρα πολλά κείμενα για τον Blake. Περιηγηθείτε!
Ένα σπουδαίο αφιέρωμα στον Βρετανό πολυσχιδή Μπλέικ αυτό, Ελπίδα μου. Μια μορφή που δεν είχε την αντίστοιχη αναγνώριση όταν ζούσε, όμως το έργο του διαχρονικό και έντονα υπαρξιακό μας καθηλώνει. Εξαιρετικές οι συνθέσεις των δύο, Βέλγου Lucien Posman και Άγγλου Piers Maxim, εμπνευσμένες από το τόσο υπαρξιακό ποίημα το "Βιβλίο της Θελ". Θα δείξω μια μικρή προτίμηση στην τετράφωνη σύνθεση με πιάνο του Μαξίμ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε πολύ για το τιμητικό αυτό αφιέρωμα, καλή μου φίλη, που με περισσή φροντίδα ετοίμασες για την γενέθλια μέρα του προφητικού Μπλέικ.
Καλό βράδυ, Ελπίδα μου αγαπημένη! 💗🌷💗
Άζη μου καλημερα και σ'ευχαριστω ολόθερμα για το θαυμάσιο σχόλιό σου! Δεν είναι τυχαίο που χαρακτήρισαν "προφήτη" τον Μπλέικ , καθως με το εργο του, ποιητικό και εικαστικό -πολύ μπροστά από την εποχή του- αναφέρθηκε σε ζητήματα που αργότερα θα ταλάνιζαν τους αναζητητές , είτε πολλα απ'αυτα ακόμη αποτελούν δυσνόητα μονοπάτια για τους περισσότερους.
ΔιαγραφήΣυμφωνω πως το εργο του ειναι διαχρονικό και έντονα υπαρξιακό, στοιχείο που συγκίνησε τους συγχρονους-κλασικους συνθετες που καταπιάστηκαν με τη δημιουργία του για να μεταφέρουν με τα δικά τους μέσα την προσωπική τους μουσική άποψη...
Η μικρη προτίμησή σου είναι σεβαστή και πράγματι η αίσθηση της μελαγχολίας πάνω σε σχεδόν ιμπρεσιονιστικά πρότυπα ειναι διάχυτη στη σύνθεση του Μαξίμ και δικαιολογεί την επιλογή-υποστήριξή σου, καλή μου φίλη!
Ευχαριστωντας σε και για τον έπαινο για το άρθρο μου , ευχομαι να έχεις μια ομορφη, γεμάτη χαρά και αρμονία, ημέρα!
Τα φιλιά μου! 🌺🎵🌺