Translate

fb

Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016

Έλβις Πρίσλεϋ: τραγούδια με πατήματα σε "κλασικές" μελωδίες...

 


"Ο Έλβις δεν άλλαξε απλώς τη μουσική" έγραψε το 1976 ο  δημοφιλής Αμερικανός κριτικός μουσικής , συγγραφέας, ραδιοπαραγωγος,  Ντέιβ Μαρς. "Αλλαξε την ίδια την ιστορία, κι έγινε ο ίδιος ιστορία. Δεν υπήρχε ανάλογο προηγούμενο ...Δεν είναι "φαινόμενο" ούτε "τρέλα", δεν είναι "καλλιτέχνης" ούτε "τραγουδιστής". Είναι το "τέλειο σύμβολο, ένα θεμελιώδες μυστήριο"...


Οι πιο "σκληροπυρηνικοί" αυτής της διαδικτυακής παρέας, μη με μαλώσετε, που σας έχω συνηθίσει σε αναφορές "σοβαρής" μουσικής, αλλά δεν σας κρύβω πως σήμερα την έμπνευση για την καλημέρα μού δίνει ο βασιλιάς του ροκ εν ρολ, Έλβις Πρίσλευ


Μια από τις μεγάλες επιτυχίες του "king", που γεννήθηκε σαν σήμερα 8 Ιανουαρίου 1935 στο Μισισίπι ήταν και το "Can't Help Falling in Love", μια μπαλάντα που ακούγεται στην τεράστιας εμπορικής επιτυχίας ταινία "Blue Hawaii" του 1961.

Η μελωδία της βασίζεται στο πασίγνωστο τρυφερό και ρομαντικό "Plaisir d'amour", την πιο γνωστή σύνθεση του Jean-Paul-Égide Martini, μουσικό του 18ου αι., που μεγαλούργησε στην κοσμική και εκκλησιαστική μουσική, αγαπημένο της βασιλικής αυλής και του Ναπολέοντα τόσο, που του ανατέθηκε να συνθέσει τη μουσική για το γάμο του.



"Η χαρά του έρωτα" γράφτηκε το 1784 πάνω σε ένα ποίημα του Jean-Pierre Claris de Florian.
Το 1859 διασκευάστηκε από το Μπερλιόζ για ορχήστρα.

"Plaisir d'amour - Η χαρά της αγάπης"

"Μονάχα μια στιγμή
η χαρά της αγάπης διαρκεί,
μα της αγάπης η θλίψη
κρατά μια ολόκληρη ζωή…"


Το ακούμε από τον Tito Schipa, έναν από τους διασημότερους τενόρους του 20ου αιώνα, για τον οποίο ο Beniamino Gigli, γνωρίζοντας την τέχνη που ο Schipa κατείχε, είχε δηλώσει: "Όλοι οι τενόροι πρέπει να του βγάζουν το καπέλο!":


Και φυσικά, ας το δούμε και ακούσουμε για να συγκρίνει και το αυτί, από τον αυτουργό αυτής της ανάρτησης, Ελβις, στη σκηνή από την ταινία "Blue Hawaii" :


Σίγουρα, φίλοι μου, τα βιώματά μας, η μουσική μας παιδεία, η προσωπική μας αισθητική, μάς οδηγεί κοντύτερα σε κάποιο συγκεκριμένο είδος μουσικής, ή ερμηνευτή.
Και μπορεί η αδυναμία μου να είναι η κλασική, όμως -αντικειμενικά κρίνοντας- ουδείς τολμά να αμφισβητήσει πως ο Έλβις αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πολιτιστικές μορφές του 20ου αιώνα και διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της μουσικής.
Δεν είναι τυχαίο πως κατέχει την υψηλότατη 3η θέση ανάμεσα στους καλλιτέχνες που έκαναν τις περισσότερες πωλήσεις δίσκων καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας τους, 147 εκατ. δίσκους! Θεωρείται δε, ένα "φαινόμενο", ο πιο εμπορικός τραγουδιστής όλων των εποχών, καθώς μέχρι σήμερα οι πωλήσεις των δίσκων του  ξεπερνούν τα 600 εκατομμύρια.
Ο τίτλος λοιπόν, του "βασιλιά" έχει αποδοθεί "δικαίως". Το επιβεβαιώνει  το ότι παρότι  έχουν περάσει χρόνια, η αγάπη του κόσμου, η φήμη και το άστρο του παραμένουν άσβεστα!


Αποτέλεσμα εικόνας για viva las vegas movie elvis presley posterΜια επίσης ταινία που έκανε πάταγο όταν προβλήθηκε στα σινεμά ήταν η "Viva Las Vegas", μια μουσική κωμωδία της δεκαετίας του '60, με τον Πρίσλευ να υποδύεται έναν ερωτευμένο ραλίστα.


Στην ταινία αυτή, μεταφέρει σε ποπ εκδοχή το υπέροχο "Liebestraume-Όνειρο Αγάπης, Ν.3" του Φραντς Λιστ.

Πρόκειται για ένα σύνολο 3 πιανιστικών συνθέσεων, που αρχικά παρουσιάστηκαν ως μελοποιημένα ποιήματα (των Uhland  και Freiligrath) για σοπράνο και πιάνο.

Απεικονίζουν τις τρεις μορφές αγάπης: την ιερή-θρησκευτική, την ερωτική και  το περίφημο και τρομερά δεξιοτεχνικό τρίτο Νυχτερινό αφορά την άνευ όρων ώριμη αγάπη, που ο Πρίσλευ τραγούδησε με τον τίτλο: "Today, Tomorrow And Forever" για την πανέμορφη συμπρωταγωνίστριά του, Ann-Margret.

 Liszt : "Liebestraum Νο. 3"/Claudio Arrau:


Μια εμβληματική προσωπικότητα ο "King-Elvis", με την τρυφερή και συγχρόνως επιβλητική του φωνή, αλλά και με τη χαρισματική σκηνική του παρουσία, πυροδότησε την άνευ προηγουμένου επανάσταση στα μουσικά δρώμενα της εποχής του!

Elvis Presley: "Today, Tomorrow and Forever":



Aπό τα δημοφιλέστερα τραγούδια του λυρικού ρεπερτορίου παγκοσμίως και σύμβολο της Νάπολης είναι το: "O sole mio - Ο ήλιος μου".
Είναι δημιουργία του ναπολιτάνου συνθέτη, Εντουάρντο ντι Κάπουα με ημερομηνία σύνθεσης το 1898.
"Ο Sole mio" από την πρώτη έκδοση
Η iστορία που συνοδεύει την έμπνευση του ντι Κάπουα κάνει λόγο για έναν πλανόδιο πωλητή χαλιών Περσικής καταγωγής, που ο συνθέτης συνάντησε κατά τη διάρκεια περιοδείας του στη Ρωσία. Ήταν μiα μέρα συννεφιασμένη και μουντή στην Οδησσό της Μαύρης Θάλασσας...Ο ντι Κάπουα άκουσε τον πέρση πωλητή να τραγουδά. Τόσο αηδονίσια και λαμπερή ήταν η φωνή του που άξαφνα ο βαρύς από μαύρα νέφη, ουρανός, καθάρισε! Τα σύννεφα απομακρύνθηκαν μονομιάς και στη θέση τους εμφανίστηκε ένας λαμπερός, αστραφτερός ήλιος!
Στο μυαλό του ντι Κάπουα ήρθε το ποίημα του επίσης Ναπολιτάνου, Τζιοβάννι Καπούρο, που τού είχε στείλει προς μελοποίηση...Έκατσε ευθύς στο πιάνο και κι έπλασε τη νοσταλγική μελωδία για την όμορφη Νάπολι και τον αστραφτερό ήλιο της! 

Πρωτακούστηκε το 1898 σε μουσικό Φεστιβάλ της Νάπολι, αποτυγχάνοντας όμως να κερδίσει το πρώτο βραβείο. Έτσι οι δημιουργοί του, συνθέτης και στιχουργός  πούλησαν έναντι μηδαμινού ποσού τα δικαιώματα σε εκδοτικό οίκο, που εξέδωσε την παρτιτούρα του. Το τραγούδι έγινε τόσο αγαπητό, που οι περισσότεροι το νομίζουν παραδοσιακό Ναπολιτάνικο...

"O sole mio"

" Τι ωραία που'ναι μια ηλιόλουστη μέρα
ο καθαρός αέρας μετά την καταιγίδα
Από το φρέσκο αέρα αρχίζει η γιορτή
Τι ωραία που'ναι μια ηλιόλουστη μέρα

Μα δεν υπάρχει ωραιότερος ήλιος 
από τον ήλιο στο πρόσωπό σου!
ήλιε, ω ήλιε μου
είναι το πρόσωπό σου… 

Υπάρχει φως στα τζάμια του παραθύρου σου
μια πλύστρα τραγουδά και καυχιέται 
κι ενώ στίβει, απλώνει και τραγουδάει
υπάρχει φως στα τζάμια του παραθύρου σου.

Όταν νυχτώνει κι ο ήλιος βασιλεύει
σχεδόν με πιάνει μια μελαγχολία
θα παρέμενα στο παράθυρό σου
όταν η νυχτώνει και ο ήλιος βασιλεύει.

Μα δεν υπάρχει ωραιότερος ήλιος 
από τον ήλιο στο πρόσωπό σου!
ήλιε, ω ήλιε μου
είναι το πρόσωπό σου"



Θα το ακούσουμε από τον Ναπολιτάνο αστέρα, Ενρίκο Καρούζο:

Enrico Caruso - "O Sole Mio":


O νεαρός Έλβις Πρίσλευ υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία, όταν άκουσε στο ραδιόφωνο το τραγούδι με αγγλικούς στίχους και τον τίτλο "There's No Tomorrow"  εκτελεσμένο από τον δημοφιλή τότε, Tony Martin.
Η μελωδία τον ενθουσίασε και ζήτησε από την δισκογραφική του εταιρεία να το ηχογραφήσει και κείνος. Γράφτηκαν νέοι στίχοι και η Ναπολιτάνικη μελωδία τιτλοφορήθηκε για την εκδοχή του Έλβις ως: "There's No Tomorrow", που έκανε πάταγο!

Elvis Presley - It's Now or Never:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου