Γεννήθηκε σαν σήμερα 2 Μαΐου 1729, ήταν γερμανικής καταγωγής και θεωρείται μια από τις ικανότερες αυτοκράτειρες, γι’αυτό και η Αικατερίνη Β΄ της Ρωσίας, είναι γνωστή ως «Αικατερίνη η Μεγάλη»
Γυναίκα υψηλής νοημοσύνης, πέραν των πολιτικών-διπλωματικών ικανοτήτων της έμεινε στην ιστορία για την έντονη ερωτική της ζωή... τις σεξουαλικές δεινότητες και την πληθώρα εραστών της… Ζούμποφ, Ποτέμκιν, Ορλόφ …
Εξάλλου, όπως έλεγαν τα κουτσομπολιά, η Μεγάλη Αικατερίνη πέθανε από κολπική αιμορραγία κατά τη διάρκεια σεξουαλικής επαφής...
Εκείνο όμως που ενδιαφέρει τους μουσικόφιλους είναι το ότι η Αυτοκράτειρα της Ρωσίας ήταν πάτρονας των τεχνών, λάτρης της Μουσικής, του Θεάτρου και οπαδός της Όπερας.
Όταν ανέβηκε στον θρόνο η Αικατερίνη, μουσική και όπερα άνθισαν στη Ρωσία, καθώς ιδρύθηκαν ορχήστρες και εγκαινιάστηκαν λυρικά θέατρα σε αρκετές πόλεις.
Αυτή η τσαρίνα κάλεσε στην αυλή της τον Ντομένικο Τσιμαρόζα, εκείνη την εποχή έναν από τους διασημότερους συνθέτες σε όλη την Ευρώπη.
Μάλιστα, έχοντας η ίδια λογοτεχνικές φιλοδοξίες ασχολήθηκε με την συγγραφή λιμπρέτων για όπερες και αναθέτει σε Ρώσους και ξένους συνθέτες να ασχοληθούν με τη μελοποίησή τους.
Ανάμεσα στα συγγραφικά έργα της ξεχωρίζουν εννέα οπερατικά λιμπρέτα, με πρώτο το αλληγορικό παραμύθι «Fevee», που μελοποίησε ο Βασίλι Πασχέβιτς και ανέβηκε στο θέατρο του Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη. O Πασχέβιτς υπήρκε διάσημος στην εποχή του συνθέτης, βιολιστής και δάσκαλος και από το 1756 ως το θάνατό του είχε την ευθύνη των μουσικών πεπραγμένων εντός της Αυλής.
Το μελόδραμα σε λιμπρέτο της φιλότεχνης Αυτοκράτειρας προκάλεσε το θαυμασμό του κοινού, αλλά και ανθρώπων της τέχνης, ανάμεσά τους και του Βολταίρου.
Η μουσική στηρίζεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα της εποχής και κυρίως την ιταλική όπερα μπούφα συνδυασμένη με μελωδίες της Ρωσικής παράδοσης.
Η μουσική στηρίζεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα της εποχής και κυρίως την ιταλική όπερα μπούφα συνδυασμένη με μελωδίες της Ρωσικής παράδοσης.
Στην εποχή της Μεγάλης Αικατερίνης, οι μπαλετικές και οπερατικές παραστάσεις ξεπέρασαν εκείνες των ευρωπαϊκών θεάτρων σε πολυτέλεια και λαμπρότητα.
Vasily Pashkevich - Suite from opera Fevey:
Από την ίδια όπερα μπορείτε να ακούσετε την "Άρια της Τsaritsa" σε λιμπρέτο της Μεγάλης Αικατερίνης εδώ.
Μεγάλη μορφή η Αυτοκράτειρα Αικατερίνη, Ελπίδα μου που ασχολήθηκε, εκτός από την πολιτική με τις τέχνες, τα γράμματα και τις επιστήμες, των οποίων υπήρξε προστάτιδα. Ευχαριστούμε για την υπενθύμιση και για το απόσπασμα από το οπερατικό παραμύθι Fevey πού ήταν από τα πρώτα του είδους. Καλό βράδυ, γλυκιά μου φίλη. <3
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, αγαπημενη μου Αζη, η Αικατερινη υπήρξε εμβληματική προσωπικότητα, με πλουσιο απολογισμό, εκτός της πολιτικής και της καλλιτεχνικής Ευρωπαϊκης σκηνής.Ακολουθωντας τις αρχες του Διαφωτισμου υποστηριξε και ενίσχυσε ο,τιδήποτε ειχε σχεση με Τεχνες και Γράμματα...Υψηλής νοημοσυνης προσωπικότητα, με πάμπολλες δεξιότητες, ανάμεσά τους και κεινη της συγγραφης λιμπρετων όπερας, στην οποια λόγω μουσικού μπλογκ, εστιάσαμε.Το αλληγορικό παραμύθι του Πασχέβιτς, που επέλαξα στο άρθρο μου στηριχτηκε στα ιταλικα προτυπα προκαλωντας το θαυμασμό όλων των ανθρώπων της τέχνης της εποχης.
ΔιαγραφήΠαρεπιμπτόντως ας αναφερθουμε και στον ιταλο συνθετη Τσιμαροζα η φήμη του οποιου εκτοξευτηκε οταν η φιλότεχνη Αικατερίνη του εταξε τεραστια οικονομικα οφέλη για να ερθει στην Αγία Πετρούπολη, όπου παρέμενε κάποια χρόνια λαμπρύνοντας το καλλιτεχνικό σαλόνι και τις εκδηλώσεις της ρωσίδας τσαρίνας.
Ευχαριστω πολύ και χαίρομαι που καταφερα να φωτισω περισσότερο τη φιλότεχνη φυση της Αικατερινης. Καλο Σαββατοκύριακο, καλή μου φίλη! ❤