Lucius Cornelius Sulla-Γλυπτοθήκη Μονάχου |
Πρόκειται για το Ρωμαίο ύπατο και δικτάτορα
Λεύκιο Κορνήλιο Σύλλα,
Φιλόδοξος, επιθυμούσε διακαώς την εξουσία, έπαιρνε μεγάλα ρίσκα, δεν δίστασε να κινηθεί ακόμα και κατά της Ρώμης!
"Ο Σύλλας με τη δάδα στο χέρι εισέρχεται στη Ρώμη" |
Τολμηρός και μέσα στην ακολασία, χαρακτηριστικά, που μαρτυρά η σχέση του με ελληνίδα εταίρα, η οποία τον συντηρούσε κιόλας, καθότι "ξεπεσμένος πατρίκιος"!
Ο Πλούταρχος, τον αναφέρει στους βίους του.
Γνωστός ιδιαίτερα για το μέτρο των προγραφών με το οποίο εξόντωσε τους πολιτικούς του αντιπάλους.
Από τους θεούς του Ρωμαϊκού Πανθέου έτρεφε φανερή αγάπη στη Φορτούνα, τη γνωστή θεά της τύχης!
Πίστευε πως ήταν ο απόλυτος προστατευόμενός της! Μάλιστα ήθελε να τον φωνάζουν "Φέλιξ", δηλαδή "τυχερός"!
Αδυναμία είχε και στο ωραίο φύλλο, αν σκεφτούμε πως παντρεύτηκε πέντε φορές και αν αναλογιστούμε πως χήρος από την τελευταία του γυναίκα και σε προχωρημένη ηλικία παντρεύτηκε μια νεαρή ρωμαία αριστοκράτισσα, μόνο και μόνο γιατί του είπε πως τον σκούντησε γιατί ήθελε να πάρει με αυτόν τον τρόπο λίγη απ΄ την καλή του τύχη!!
Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί σας λέω όλα αυτά τα άσχετα και άχρηστα και δεν επικεντρώνομαι σε ιστορικά γεγονότα με πρωταγωνιστή το Σύλλα;
Αυτά τα αφήνω για τους ιστορικούς μελετητές κι αφού η μουσική έδωσε την αφορμή, έρχομαι σ'αυτήν!
Ο Ρωμαίος "λέων, ανάκατος με αλεπού" και η δράση του εμπνέει τρεις μεγάλους μουσουργούς:
ΜΟΤΣΑΡΤ - ΧΑΙΝΤΕΛ και Γ.Κ. ΜΠΑΧ
Ο λιμπρετίστας του Μότσαρτ πλάθει μια φανταστική ιστορία, ορμώμενος από τη λατρεία που έδειχνε στο γυναικείο φύλλο ο Λεύκιος Σύλλας.
Έτσι στην όπερα, που έχει τίτλο "Lucio Silla" βάζει το Λεύκιο να επιθυμεί απεγνωσμένα τη νεαρή Γιούνια, που όμως είναι αρραβωνιασμένη με τον εξόριστο πολιτικό Σεσίλιο.
Μάλιστα για να μπορέσει να την κερδίσει, ο Σύλλας διαδίδει το ψέμα πως ο Σεσίλιο είναι νεκρός.
Μετά από πολλές ίντριγκες, δολοπλοκίες, απειλές, τιμωρίες, φυλακίσεις, επικείμενες θανατώσεις μα και ευτράπελα ο Μότσαρτ στο λιμπρέτο του βάζει τον Σύλλα να αποχωρεί από τη διεκδίκηση της Γιούνια και να παραχωρεί την ελευθερία στο ζευγάρι να είναι μαζί.
Δηλώνει, επίσης, (που είναι και το μόνο ίσως αληθινό στοιχείο από την πορεία του Σύλλα)ότι ο ίδιος θα παραιτηθεί από την ηγεσία της Ρώμης (αυτό έγινε προς το τέλος της ζωής του, το 81 π.Χ. : παραχώρησε το αξίωμα του Δικτάτορα, αφήνοντας το λαό να προχωρήσει σε εκλογές)και αφήνει την αθωότητα , την αγνότητα και την αρετή να θριαμβεύσει γιατί πλέον έχει καταλάβει πως έχουν μεγαλύτερη σημασία από την δύναμη και τη δόξα!
Η Μουσική πάλι ταυτισμένη με το μεγαλείο της ψυχής !
Ο Μότσαρτ, που έγραψε την όπερά του σε ηλικία δεκαπέντε χρονών για τις καρναβαλικές εκδηλώσεις του Μιλάνου δίνει το ρόλο του πρωταγωνιστή Σύλλα σε φωνή τενόρου, αλλά το ιδιαίτερο είναι η φωνή που δίνεται στον ευαίσθητο, ερωτευμένο Σεσίλιο.
Ο ρόλος ερμηνεύεται από καστράτο ή σοπρανίστα μια ιδιαίτερη, αντρική φωνή με ασυνήθιστη έκταση σε υψηλές περιοχές.
Μια πολύ συγκινητική άρια είναι εκείνη του Σεσίλιο από τη σκηνή που οραματίζεται τη συνάντηση με την αγαπημένη του...Ενθουσιασμένος με την προοπτική της συνάντησης τραγουδά για την αγάπη του:
Επιλέγω να ακούσουμε την άρια από το συμπατριώτη μας, Άρη Χριστοφέλλη, ένα λυρικό ερμηνευτή, ιδανικό σε ρόλο καστράτι.
Δικαίως η άρτια τεχνική και φωνητική του ευελιξία του έχει δώσει το χαρακτηρισμό του "ακροβάτη φωνής"!
Ο Άρης Χριστοφέλλης, που γεννήθηκε σαν σήμερα 5 Φεβρουαρίου 1960 είναι απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών και το ρεπερτόριό του εκτείνεται από την Αναγέννηση ως τη Σύγχρονη περίοδο.
Είναι ο πρώτος κόντρα-τενόρος στην σύγχρονη εποχή που ερμήνευσε ξανά και ανέδειξε το ρεπερτόριο των καστράτων-σοπράνο του 18ου αιώνα.
http://www.luciuscorneliussylla.fr/consul.htm
http://www.vam.ac.uk/users/node/7004
Hara Nastou 5 February 2015 at 23:49
Άλλη μια εξαίσια μουσική διαδρομή με κλασικούς μουσουργούς σε ιστορικά μονοπάτια!! Υπέροχη η τρυφερή στιγμή με τον "ακροβάτη της φωνής" Άρη Χριστοφέλλη!! Ευχαριστούμε, Ελπίδα!!
Replies
ELPIDA NOUSA 6 February 2015 at 08:01
Τα ιστορικά μονοπάτια είναι ωραία να τα περπατάς με συνοδεία όμορφης μουσικής...Αποκτούν "άλλη" ατμόσφαιρα, Χαρούλα μου!
Ο Πλούταρχος, τον αναφέρει στους βίους του.
Γνωστός ιδιαίτερα για το μέτρο των προγραφών με το οποίο εξόντωσε τους πολιτικούς του αντιπάλους.
"Τότε ο Σύλλας άρχισε τις σφαγές και έγιναν στην πόλη πολλοί φόνοι χωρίς περιορισμό. Πολλοί άνθρωποι χωρίς να είναι αντίπαλοι του έχασαν τη ζωή τους, επειδή είχαν μόνο προσωπικές διαφορές με τους φίλους του... Σ' όποιον έδινε άσυλο και διέσωζε ένα προγραμμένο, τον τιμωρούσε με θάνατο για τη φιλανθρωπία του, ανεξάρτητα από το εάν ήταν αδελφός, παιδί ή γονιός του προγραμμένου. Το πιο άδικο όμως απ' όλα (ήταν): από τα παιδιά και τα εγγόνια των προγραμμένων αφαίρεσε τα πολιτικά δικαιώματα και κατάσχεσε τις περιουσίες τους"
(Πλούταρχος, Σύλλας, 31)
(Πλούταρχος, Σύλλας, 31)
Όμως ήταν φιλότεχνος! Αγαπούσε τη μουσική και εκτιμούσε τους ηθοποιούς. Μάλιστα είχε αδυναμία στο Μακρόβιο, έναν ηθοποιό που υποδυόταν συνήθως γυναικείους ρόλους!
Από τους θεούς του Ρωμαϊκού Πανθέου έτρεφε φανερή αγάπη στη Φορτούνα, τη γνωστή θεά της τύχης!
Πίστευε πως ήταν ο απόλυτος προστατευόμενός της! Μάλιστα ήθελε να τον φωνάζουν "Φέλιξ", δηλαδή "τυχερός"!
Αδυναμία είχε και στο ωραίο φύλλο, αν σκεφτούμε πως παντρεύτηκε πέντε φορές και αν αναλογιστούμε πως χήρος από την τελευταία του γυναίκα και σε προχωρημένη ηλικία παντρεύτηκε μια νεαρή ρωμαία αριστοκράτισσα, μόνο και μόνο γιατί του είπε πως τον σκούντησε γιατί ήθελε να πάρει με αυτόν τον τρόπο λίγη απ΄ την καλή του τύχη!!
Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί σας λέω όλα αυτά τα άσχετα και άχρηστα και δεν επικεντρώνομαι σε ιστορικά γεγονότα με πρωταγωνιστή το Σύλλα;
Αυτά τα αφήνω για τους ιστορικούς μελετητές κι αφού η μουσική έδωσε την αφορμή, έρχομαι σ'αυτήν!
Ο Ρωμαίος "λέων, ανάκατος με αλεπού" και η δράση του εμπνέει τρεις μεγάλους μουσουργούς:
ΜΟΤΣΑΡΤ - ΧΑΙΝΤΕΛ και Γ.Κ. ΜΠΑΧ
Ο λιμπρετίστας του Μότσαρτ πλάθει μια φανταστική ιστορία, ορμώμενος από τη λατρεία που έδειχνε στο γυναικείο φύλλο ο Λεύκιος Σύλλας.
Έτσι στην όπερα, που έχει τίτλο "Lucio Silla" βάζει το Λεύκιο να επιθυμεί απεγνωσμένα τη νεαρή Γιούνια, που όμως είναι αρραβωνιασμένη με τον εξόριστο πολιτικό Σεσίλιο.
Μάλιστα για να μπορέσει να την κερδίσει, ο Σύλλας διαδίδει το ψέμα πως ο Σεσίλιο είναι νεκρός.
Μετά από πολλές ίντριγκες, δολοπλοκίες, απειλές, τιμωρίες, φυλακίσεις, επικείμενες θανατώσεις μα και ευτράπελα ο Μότσαρτ στο λιμπρέτο του βάζει τον Σύλλα να αποχωρεί από τη διεκδίκηση της Γιούνια και να παραχωρεί την ελευθερία στο ζευγάρι να είναι μαζί.
Δηλώνει, επίσης, (που είναι και το μόνο ίσως αληθινό στοιχείο από την πορεία του Σύλλα)ότι ο ίδιος θα παραιτηθεί από την ηγεσία της Ρώμης (αυτό έγινε προς το τέλος της ζωής του, το 81 π.Χ. : παραχώρησε το αξίωμα του Δικτάτορα, αφήνοντας το λαό να προχωρήσει σε εκλογές)και αφήνει την αθωότητα , την αγνότητα και την αρετή να θριαμβεύσει γιατί πλέον έχει καταλάβει πως έχουν μεγαλύτερη σημασία από την δύναμη και τη δόξα!
Η Μουσική πάλι ταυτισμένη με το μεγαλείο της ψυχής !
"Lucio Silla-Ouverture":
Ο Μότσαρτ, που έγραψε την όπερά του σε ηλικία δεκαπέντε χρονών για τις καρναβαλικές εκδηλώσεις του Μιλάνου δίνει το ρόλο του πρωταγωνιστή Σύλλα σε φωνή τενόρου, αλλά το ιδιαίτερο είναι η φωνή που δίνεται στον ευαίσθητο, ερωτευμένο Σεσίλιο.
Ο ρόλος ερμηνεύεται από καστράτο ή σοπρανίστα μια ιδιαίτερη, αντρική φωνή με ασυνήθιστη έκταση σε υψηλές περιοχές.
"Κοστούμια για την όπερα του διάσημου σχεδιαστή Paul Brown"/V&A Museum-London |
Μια πολύ συγκινητική άρια είναι εκείνη του Σεσίλιο από τη σκηνή που οραματίζεται τη συνάντηση με την αγαπημένη του...Ενθουσιασμένος με την προοπτική της συνάντησης τραγουδά για την αγάπη του:
"Il tenero momento-Η τρυφερή στιγμή"
Ο ρόλος του ερωτευμένου εξόριστου Σεσίλιο έχει ερμηνευτεί από μεγάλες φωνές, ανάμεσά τους η Fiorenza Cossotto, Cecilia Bartoli, Susan Graham...
Δικαίως η άρτια τεχνική και φωνητική του ευελιξία του έχει δώσει το χαρακτηρισμό του "ακροβάτη φωνής"!
Ο Άρης Χριστοφέλλης, που γεννήθηκε σαν σήμερα 5 Φεβρουαρίου 1960 είναι απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών και το ρεπερτόριό του εκτείνεται από την Αναγέννηση ως τη Σύγχρονη περίοδο.
Είναι ο πρώτος κόντρα-τενόρος στην σύγχρονη εποχή που ερμήνευσε ξανά και ανέδειξε το ρεπερτόριο των καστράτων-σοπράνο του 18ου αιώνα.
http://www.luciuscorneliussylla.fr/consul.htm
http://www.vam.ac.uk/users/node/7004
Άλλη μια εξαίσια μουσική διαδρομή με κλασικούς μουσουργούς σε ιστορικά μονοπάτια!! Υπέροχη η τρυφερή στιγμή με τον "ακροβάτη της φωνής" Άρη Χριστοφέλλη!! Ευχαριστούμε, Ελπίδα!!
Replies
ELPIDA NOUSA 6 February 2015 at 08:01
Τα ιστορικά μονοπάτια είναι ωραία να τα περπατάς με συνοδεία όμορφης μουσικής...Αποκτούν "άλλη" ατμόσφαιρα, Χαρούλα μου!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου