"Το θέατρο ίσως δεν μπορεί ν' αλλάξει τον κόσμο. Μπορεί όμως ν' αλλάξει τους θεατές..."
Μπορεί να υπηρετώ τη Μουσική, όμως δεν αμφισβητώ την ανυπέρβλητη αξία του Θεάτρου, μιας τέχνης σύνθετης, της πιο άμεσης και αποτελεσματικής κι ίσως της πιο προκλητικής για τις αντιδράσεις των ανθρώπων, αφού το υλικό με το οποίο δημιουργεί είναι έμψυχο, κι ο άνθρωπος είναι ο πιο πειστικός φορέας νοημάτων, πιο πειστικός από τον ήχο ή την εικόνα.
Από όλες τις τέχνες το θέατρο είναι η πιο κοινωνική τέχνη...
Ηθοποιός και θεατής σε μια μαγική συνύπαρξη βιώνουν μια εσωτερική ελευθερία... συναίσθημα και νους δένονται, δημιουργώντας δυνατούς συντονισμούς εντός, οδηγώντας μεγαλειωδώς στο πέρασμα από το "εγώ" στο "εμείς" με τους πρωταγωνιστές (και της σκηνής και της πλατείας) να αλλάζουν σχεδόν συνείδηση μετέχοντας στο δρώμενο.
Αν αυτό δεν είναι μαγεία, τότε τι;
Θεατρικό είδος αποτελεί και η ΟΠΕΡΑ, είδος σκηνικής τέχνης όπου ένα θεατρικό κείμενο αποδίδεται από τους καλλιτέχνες τραγουδιστά, με συνοδεία ορχήστρας.
Στην Όπερα (λέξη που στα ιταλικά σημαίνει έργο), μπορεί να υπάρχουν πεζοί διάλογοι ή μέρη απαγγελίας με μουσική συνοδεία.
Η ξεχωριστή γοητεία της όπερας έγκειται στο άριστο πάντρεμα μουσικής και λόγου στο πλαίσιο ενός σκηνικού θεάματος.
Η Όπερα γεννήθηκε στην Ιταλία το 1600, μια περίοδο-ορόσημο στην Ιστορία της Μουσικής, όπου η Φλωρεντιανή Καμεράτα (μια συντροφιά διανοουμένων) στην προσπάθειά της να ανακόψει την παρακμή της τέχνης, αναβιώνει το αρχαίο ελληνικό δράμα και γεννιέται "ακουσίως" αυτό το μουσικό είδος, που έμελλε να γίνει το πλέον σημαντικότερο μια και ενσωματώνει όλα τα είδη τεχνών.
Πρώτη όπερα θεωρείται η "Δάφνη" του Τζάκοπο Πέρι, η οποία όμως δυστυχώς δεν σώζεται.
Του ίδιου όμως συνθέτη είναι και η πρώτη διασωθείσα όπερα, σε λιμπρέτο του ποιητή Οτάβιο Ρινουτσίνι και έμπνευση από το γνωστό μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, που καταγράφει ο Οβίδιος στις "Μεταμορφώσεις" του.
Έχει τίτλο "Euridice" και ο συνθέτης εδώ καινοτομεί κάνοντας χρήση του "ρετσιτατίβο", ένα είδος μελωδικής αφήγησης, προάγοντας την πλοκή του έργου, συμβάλλοντας στην εξέλιξή της και βοηθώντας το θεατή να κατανοήσει ευκολότερα το έργο και να συνδέσει το τμήμα που έπεται, με το προηγούμενο.
Η όπερα "Ευρυδίκη" παρουσιάστηκε στο Palazzo Pitti στη Φλωρεντία το 1600 με την ευκαιρία των γάμων του Ερρίκου Δ΄ με την Μαρία των Μεδίκων, κάτι που κάνει τους ερευνητές να παραλληλίζουν το βασιλικό ζεύγος με το μυθολογικό (Ορφέα-Ευρυδίκη).
Αξίζει να σημειώσουμε πως το βασικό ρόλο του μυθικού τραγουδιστή που η αγάπη του για τη γυναίκα του τον έκανε να μεταφερθεί στον Κάτω Κόσμο προκειμένου να πείσει μέσω της μαγείας της μουσικής του τον Πλούτωνα να επιτρέψει την επιστροφή της στη Γη, ενσάρκωσε ο ίδιος ο συνθέτης, Τζάκοπο Πέρι.
Ακούμε το θαυμαστό, χορωδιακό φινάλε, όπου υμνείται η δύναμη της αγάπης...
"Biond'arcier Che D'alto Monte"
Πολύ ωραία η ιδέα σου, Ελπίδα μου να συνδυάσεις την παγκόσμια μέρα θεάτρου με την πρώτη σωζώμενη όπερα, "Ευρυδίκη" του Πέρι. Βλέπουμε κι εδώ, σ' αυτό το είδος, ότι οι εμπνεύσεις είναι απ' την ελληνική αρχαιότητα και τους μύθους της. Η τραγωδία, καθαρά ελληνική εφεύρεση, και οι παραστάσεις στα θέατρα επηρρέασαν, όπως ήταν φυσικό και τους συνθέτες της Αναγέννησης. Οι θεατρικές παραστάσεις στην Αρχαία Ελλάδα ήταν το "σχολείο" των θεατών κι έτσι - νομίζω - πως πρέπει να βλέπουμε το θέατρο ακόμη και σήμερα. Πέρα από την "διασκέδαση", ο θεατρικός συγγραφέας και οι ρόλοι που ενσαρκώνονται, περνάνε μηνύματα στο κοινό τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια, γλυκιά μου φίλη για το εκλεκτό αυτό άρθρο σου, που πλαισιώνεται από ένα υπέροχο και δοξαστικό χορωδιακό φινάλε! ❤
Ευχαριστω για την ανταπόκριση , το εξαιρετο σχόλιο και τον έπαινο, καλή μου Άζη και χαίρομαι που σου άρεσε η αναφορά μου στην πρωτη όπερα, καθώς κι αυτη αποτελει μια σπουδαία μορφη θεατρου. Τα θέματα -τουλαχιστον για τις πρωτες περιόδους της όπερας- ηταν παντα επιλεγμένα από την ελληνικη Ιστορία και Μυθολογια, καθως η "Φλωρεντιανη Καμερατα" απο τα μελη της οποίας προέκυψε η όπερα προσπάθησαν να αναβιωσουν το αρχαιο ελληνικο δραμα. Πίστευαν -βλέπεις- πως αυτό αποτελει την κορωνίδα της τεχνης και μονο με την ύπαρξη του θα εξασφαλιζαν υψηλό επίπεδο και ακμή στην Ιταλια του 17ου αι.
ΔιαγραφήΕχεις δίκιο να χαρακτηρίζεις "σχολείο" τις θεατρικές παραστάσεις στην Αρχαία Ελλάδα κι έτσι πρεπει να αντιμετωπίζεται και σήμερα από όλους μας, καθως το θεατρο ειναι εκείνο που σίγουρα αλλάζει τον ρου στον τρόπο σκέψης των ανθρώπων, ακομα και των μικρων ηλικιων βοηθώντας τα παιδιά να γίνουν "έλλογα όντα"... Πραγματικά, θα ονόμαζα το θέατρο το "καθαρτηριό" μας, εκεινο που ανάλογα τη στιγμή, τη διάθεση μας, δέχεται το συναισθημά μας, τους προβληματισμούς και τα ερωτηματά μας κι απλόχερα μάς επιστρέφει τις πολύτιμες απαντησεις που χρειαζόμαστε!
Χαίρομαι που σου άρεσε και η μουσική μου επιλογη που συνοδευει την ναφορά μου αυτη, γλυκιά μου φίλη!!
Σ'ευχαριστω και πάλι κι ευχομαι όμορφη, ήρεμη νυχτα με την ευχή γρηγορα ν'ανοιξουν οι αίθουσεςκαι να βρεθουμε κοντα στις αγαπημενες μας παραστασεις, στο ίδιο ή σε διαφορετικό έργο, θεατές!! ❤ ❤