Translate

fb

Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

LORIN MAAZEL, το θαύμα!

 


"Νοιώθω να κατοικώ τον κόσμο της μουσικής από πάντα!"

Happy Birthday, LORIN MAAZEL!


Ενας από τους κορυφαίους μαέστρους του 20ου αιώνα, ο Λορίν Μάαζελ γεννήθηκε σαν σήμερα, 6 Μαρτίου 1930. 

Υπήρξε παιδί-θαύμα, βιρτουόζος του βιολιού, όργανο που άρχισε να διδάσκεται από τα πέντε του, ενώ στα εφτά του, ξεκίνησε σπουδές στη διεύθυνση ορχήστρας. 

Μεταξύ 9 και 15 ετών είχε ήδη διευθύνει τις μεγαλύτερες ορχήστρες της Αμερικής, μεταξύ αυτών και την Συμφωνική του NBC, για πρώτη φορά στα 11 του χρόνια, όταν μοιράστηκε το πόντιουμ της Συμφωνικής με δύο θρυλικούς μαέστρους, Στοκόφσκι και Τοσκανίνι. 
Τον είχε καλέσει ο Τοσκανίνι για να διευθύνει, με τα μέλη της Ορχήστρας φανερά ενοχλημένα από την ιδέα να ηγηθεί αυτής ένα δεκάχρονο αγόρι να τον υποδέχονται στην πρώτη πρόβα με γλειφιτζούρια στο στόμα τους...Όμως γρήγορα κέρδισε τον σεβασμό τους, όταν σταμάτησε την πρόβα για να επισημάνει μια λάθος εκτέλεση στα έγχορδα..


Δύο χρόνια αργότερα, στα 13 του, κρατούσε τη μπαγκέτα της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης...


twitter
Το ντεμπούτο του στη δ/νση ορχήστρας έκανε στα εννέα χρόνια του!

Ο μικρούλης Λορίν Μάαζελ διεύθυνε στο Interlochen, όπου φοιτούσε, την National High School Orchestra.

Ανεβασμένος στο πόντιουμ κρατώτας μια μπαγκέτα σχεδόν όμοια σε ύψος μ'αυτόν, διακρίνουμε στην έκφρασή του βαθιά μουσικότητα, ευαισθησία κι απόλυτη προσήλωση στο έργο του...


Ο Μάαζελ έκανε σπουδές στα μαθηματικά, αλλά και τις Γλώσσες και τη Φιλοσοφία, που και αυτές σχετίζεται με τη μουσική, καθώς συντελεί με το στοχασμό της στην πνευματική καλλιέργεια θέτοντας κοινούς στόχους με την Τέχνη του ήχου, την αναζήτηση  του εσωτερικού ρυθμού, της αρμονίας και κατ' επέκταση της αρετής.

Ευτυχώς όμως για μας, τον Μάαζελ κέρδισε τελικά η Μουσική...Ως καλλιτεχνική προσωπικότητα, έλαμψε στο βάθρο της Μουσικής. Ξεχωριστές οι ηχογραφήσεις του σε έργα Μότσαρτ, Μπετόβεν, Σιμπέλιους, Μάλερ, Ρ. Στράους κλπ.

Aξίζει επίσης να αναφερθεί πως ο Μάαζελ ήταν ο πρώτος Αμερικανός που προσκλήθηκε να διευθύνει στο ετήσιο φεστιβάλ του Bayreuth, το 1960.

Θα τον ακούσουμε στην 5η Συμφωνία του Σιμπέλιους, του οποίου ηχογράφησε το πλήρες των Συμφωνιών, προκαλώντας τεράστιες συγκινήσεις και φέρνοντας τον συνθέτη στο κέντρο του ρεπερτορίου στη δεκαετία του '60.
Επιλέγω από τις επτά, την Πέμπτη Συμφωνία καταρχήν για το νεωτερισμό του συνθέτη να συνδέσει τα δυο αρχικά μέρη σε ένα, με το τριμερές μέτρο να διευρύνεται σε ένα Largamente, η ζωηρότερη ιδέα να εισάγεται από τα έγχορδα και μετά απ' αυτή την ανεπαίσθητη διαχωριστική γραμμή να "φτερουγίζει" το σκέρτσο, αλλά και γιατί η πρεμιέρα της "Πέμπτης Σιμπέλιους" σημαδεύτηκε από τα 50στά γενέθλια του συνθέτη και μετά τη ζοφερή Τέταρτη σηματοδοτεί μια γιορτή στη ζωή, όπου θέση έχουν η χαρά και η αισιοδοξία!

 
"Ιδού το αίσθημα που πρέπει να σφραγίσει κάθε μου σύνθεση. Τη ζωή, αυτή αγαπώ απεριόριστα!", είχε δηλώσει ο φιλανδός δημιουργός κι ο Μάαζελ καταφέρνει να μεταφέρει στο έπακρο την επιθυμία του!

Sibelius: Symphony No.5 / Maazel 


Toν απολαμβάνουμε επίσης και από την ταυτόχρονη θέση βιολονίστα-μαέστρου στο 3ο κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Mότσαρτ Κ. 216 σε Σολ μείζονα, που ο Σαλτσβουργιανός συνέθεσε στα δεκαεννιά του. Τη συναυλία είχε παρακολουθήσει και ο Πάπας Βενέδικτος που εγκωμίασε το νεαρό συνθετη για τη δημιουργία του.

Ο Μάαζελ  κατευθύνει την  Ορχήστρα και ερμηνεύει το Allegroμε μια παρορμητική φρεσκάδα, κρατώντας μια λεπτή εκφραστική ισορροπία, όπως απαιτείται σε ένα έργο της κλασικής περιόδου!

MAAZEL: Mozart Violin Concerto K.216, Μοv.I:


Στα νιάτα του ο Μάαζελ είχε ασχοληθεί και με τη σύνθεση, ενδιαφέρον, που σπάνια έδειξε ως ενήλικας. Στις συνθέσεις του ανήκουν μια σειρά κονσέρτων για τσέλο ή φλάουτο και ορχήστρα, για τον Ροστροπόβιτς και το "χρυσό φλάουτο", Τζέιμς Γκάλγουεϊ αντίστοιχα, τη διετία 1994-95, ενώ το 1997 συνέθεσε ένα Κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα με τον ίδιο στο ρόλο του σολίστ.
Συνθέσεις ευγένειας και λυρισμού, με αρκετά δεξιοτεχνικά περάσματα, θυμίζουν σε ύφος μουσική για σαλόνι.
Παρόλες τις αρνητικές κριτικές, αξιοσημείωτη είναι η προσπάθειά του σύνθεσης μιας όπερας βασισμένης στο βιβλίο του Τζωρτζ Όργουελ: "1984". Παραγγέλθηκε από την Κρατική Όπερα της Βαυαρίας, με τον Μάαζελ να παραδέχεται πως "για μεγάλο διάστημα φίλοι, γνωστοί και συνεργάτες προσπαθούσαν να τον πείσουν, όμως εκείνος δείλιαζε καθώς ποτέ δεν είχε σκεφτεί να ασχοληθεί με την όπερα".

Lorin Maazel: "1984", Overture (based on the novel "1984" of George Orwell):



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου