Translate

fb

Σάββατο 10 Μαρτίου 2018

Η "μάγισσα" αργή κίνηση στο Μοτσάρτιο κονσέρτο για πιάνο...

Ο Μότσαρτ την εποχή σύνθεσης του Κονσέρτου

 

Αυτή την ανοιξιάτικη μέρα, στις 10 του Μάρτη 1785 κάνει πρεμιέρα ένα κονσέρτο που κομίζει εαρινές ευωδιές, το αριστουργηματικό Κονσέρτο για πιάνο του Μότσαρτ Ν.21,  K. 467, σε Ντο μείζονα, τονικότητα που ενισχύει την ευχάριστη, αναζωογονητική αίσθηση. Κάποιοι μελετητές θεωρούν το άκουσμα της Ντο  ως έκφραση καθαρότητας, σιγουριάς, αυτοπεποίθησης, αλλά και ανάλαφρης αθωότητας. Μίξη μεγαλοπρέπειας - παιδικότητας.


Γράφτηκε μέσα σε διάστημα 4 εβδομάδων, ολοκληρώθηκε την παραμονή της πρώτης παρουσίασης κι αποτελεί ένα από τα Μοτσάρτια κομψοτεχνήματα, ένα λαμπρό παράδειγμα τεχνικής λαμπρότητας και μελωδικής εφευρετικότητας του συνθέτη.
Τιτλοφορείται και "Elvira Madigan", γιατί το αργό, 2ο μέρος του χρησιμοποιήθηκε ως μουσική επένδυση στην ομώνυμη σουηδική ταινία του '67 σε σενάριο και σκηνοθεσία του Bo Widerberg.

Αυτό το μέρος, το "Andante" προτείνω για ακρόαση στο ξεκίνημα της ημέρας...

Χειρόγραφη παρτιτούρα του "Andante" από το Piano Concerto No. 21

Το ήρεμο μουσικό θέμα της εισαγωγής εκτελούν τα μικρότερα τοξοτά έγχορδα, ενώ συνοδευτικά -παρέχοντας αρμονική βάση- παίζουν τα βαθύτερα τοξοτά.

Στην ορχήστρα χρησιμοποιούνται  σουρντίνες για να ακούγεται πάντα χαμηλά σε ένταση και με ονειρικό ηχόχρωμα, δημιουργώντας την κατάλληλη ατμόσφαιρα για το πιάνο που εισάγει την ίδια μελωδία συνοδευόμενο από το πιτσικάτο των εγχόρδων.

Το προτείνω σε μια εκπληκτική απόδοση από την Μιτσούκο Ουσίντα, ιδιαίτερα τρυφερή και συναισθηματική στην αργή κίνηση  τη χαρακτηρισμένη από τους μουσικολογους "μάγισσα", αλλά και κατά τον Ολιβιέ Μεσιάν(που πολλάκις είχε δηλώσει θαυμαστής του Σαλτσβουργιανού) μία "από τις ομορφότερες μελωδίες του Μότσαρτ και της μουσικής Ιστορίας!".

Μαλακό το παίξιμό της, εξαιρετικά ευγενές το άγγιγμα των πλήκτρων, εκφραστικότατη, "αδυσώπητα" αφοσιωμένη στην τέχνη της, η γιαπωνέζα ερμηνεύτρια!
Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς, καθώς η μουσική του Μότσαρτ όπως έχει επανειλημμένως πει σε συνεντεύξεις της, είναι η ουσία της ανθρώπινης ζωής!

"Ο Μότσαρτ σε συγχωρεί", λέει... "Είναι σαν να αισθανόταν τύψεις για πράγματα που έκανε στη ζωή του και με τη μουσική του θέλησε να αναζητήσει τη συγχώρεση..."

Μην ξεχνάμε και την επιλογή της να ηχογραφήσει Μότσαρτ και ως μαέστρος...

Η πεμπτουσία του Μότσαρτ! Λεπτεπίλεπτος και τρυφερός, σαν πολύτιμη δαντέλα σε παλιό φίνο εργόχειρο...

Mozart: Piano Concerto-Andante / Mitsuko Uchida:




Και για τους φίλους που θέλουν κάτι πιο κοντά στην εποχή μας ένα τραγούδι από τον Νιλ Ντάιαμοντ. 

Το "Song Sung Blue" είναι δημιουργία της δεκαετίας του'70 και η πιο πετυχημένη στη μακρόχρονη πορεία του καλλιτέχνη. 

Η μελωδία του είναι βασισμένη σε μέρος από το "Andante" από το κονσέρτο για πιάνο Νο. 21 του Mότσαρτ, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο Ντάιαμοντ άκουγε κλασική μουσική....

 Neil Diamond - Song Sung Blue:




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου