Translate

fb

Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018

Φεγγαρόφωτο πάνω απ’τη λίμνη της Λουκέρνης...


"Moonlight on Lake Lucerne", Joseph Mallord William Turner

Έφυγε σαν σήμερα 19 Δεκεμβρίου 1851 και υπήρξε ένας από τους δημοφιλέστερους για τις τοπιογραφίες του, άγγλος ρομαντικός ζωγράφος!


Αυτοπροσωπογραφία
Πρόκειται για τον Ουίλλιαμ Τέρνερ,  που θαυμάστηκε ιδιαίτερα για τα θαλασσινά και τα τοπία με λίμνες, τα οποία απεικόνισε σ' όλες τους τις όψεις, άλλοτε ήρεμα κι άλλοτε τρικυμιώδη, με τα στοιχεία τους να διαλύονται στη χρωματική δίνη φωτός-σκιάς και χρωμάτων.

Ένθερμος υποστηρικτής του υπήρξε ο Τζων Ράσκιν, ζωγράφος ο ίδιος, συγγραφέας και κριτικός τέχνης, ο οποίος εκθείασε τον Τέρνερ και υποστήριξε πως η τεχνοτροπία του έθεσε τις βάσεις του ιμπρεσιονισμού, θέσεις που ανέπτυξε στο βιβλίο που εξέδωσε το 1843 με τίτλο: "Modern Painters".

Ο Τέρνερ δίνει έμφαση στην αναπαράσταση του φωτός γι'αυτό και δημιουργεί υπό ασυνήθιστες οπτικές γωνίες.
Οι ακουαρέλες που κάνει ταξιδεύοντας, κυρίως στην Ελβετία, τον φέρνουν αντιμέτωπο και με την τρομακτική διάσταση του τοπίου: χαράδρες, καταιγίδες, θύελλες μες στο νερό. Όλα αυτά τα ζωγραφίζει αποφεύγοντας τον λυρισμό, θέλοντας να δείξει με έναν τρόπο ότι η διάνοια κυριαρχεί στο συναίσθημα.

Στο εικαστικό του "Moonlight on Lake Lucerne" μεταφέρει μια γαλήνια, ειρηνική σκηνή της Ελβετικής Λίμνης, κατά το σούρουπο, στα νερά της οποίας αντανακλώνται οι ψηλές  κορφές των γύρω οροσειρών.
Επίκεντρο του Τέρνερ σε αυτό το έργο αποτελεί το φως του φεγγαριού που διαχέεται στην γαλήνια πλάση και το αντιφέγγισμά του στην υδάτινη επιφάνεια. Ο ζωγράφος έχει την ικανότητα να οδηγεί το μάτι του θεατή, να το παρασύρει, με το βλέμμα να γλιστρά ακολουθώντας τις σεληνόφως πάνω στην επιφάνεια του νερού.


"Φεγγαρόφωτο πάνω απ’τη λίμνη της Λουκέρνης"
, τιτλοφόρησε ο ποιητής και κριτικός, Λούντβιχ Ρέλσταμπ το πρώτο μέρος της Σονάτας  Ν.14 για πιάνο του Μπετόβεν, τη γνωστή κι αγαπημένη "Υπό το Σεληνόφως".
Θυμίζουμε πως το πιανιστικό αριστούργημα αφιερώθηκε από τον Μπετόβεν στη νεαρή μαθήτριά του,  Τζουλιέττα Τζικάρντι, με την οποία λέγεται πως ήταν ερωτοχτυπημένος.

Το υποβλητικό "Adagio Sostenuto" είναι ίσως το μέρος που χαρακτηρίζει εντονότερα το ύφος της σονάτας, ένα μουσικό ποίημα, που ο μαθητής του Μπετόβεν, Carl Czerny χαρακτήρισε σαν "μια νυχτερινή σκηνή, που απ’το βάθος ακούγεται μια φωνή σπαρακτική".

Η αιθέρια λεπτότητα του ήχου μοιάζει κομψή ονειροπόληση, σχεδόν ποιητική φαντασία, που δένει με την τοπιογραφία του ρομαντικού Τέρνερ, την λεπτεπίλεπτη ευγένεια, που αναβλύζει από τις εικαστικές του αντανακλάσεις στη λίμνη της Λουκέρνης, τη  λουσμένη στο φως της σελήνης…

Σας καληνυχτίζω με αυτή την  μουσικο-εικαστική "μαγεία στο σεληνόφως"...
Μάγος των πλήκτρων ο  Εμιλ Γκίλελς:

Beethoven: Sonata No.14 Moonlight Μov. 1 Adagio Sostenuto / Emil Gilels 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου