(New York Public Library) |
"Χάριτες και Μούσες έχουν πασπαλίσει κάθε της συλλαβή με νέκταρ!"
Η φράση αναφέρεται στην Ιζαμπέλα Κολμπράν, τη διάσημη ισπανικής καταγωγής soprano sfogato των αρχών του 19ου αι., συνεργάτη και μετέπειτα σύζυγο του Τζοακίνο Ροσίνι.
Ντίβα, μούσα και συνθέτιδα!
"Colbran's portrait", Johann Baptist Reiter |
H φωνή της εξαιρετικής ομορφιάς, με εντυπωσιακή έκταση τριών οκτάβων, άψογης τεχνικής και εκπληκτικής ευελιξίας.
Η χροιά της περιγράφηκε ως "γλυκιά και ώριμη, με πλούσια τη μεσαία περιοχή, ικανή να συνταράξει και να δημιουργήσει συγκινητικό λυρισμό".
Δέκα κορυφαίοι οπερατικοί ρόλοι γράφτηκαν γι' αυτήν, ανάμεσά τους αρκετούς έγραψε και ο Ροσίνι.
Προτείνω να ακούσουμε μια άρια από την όπερα "Σεμίραμις" που έκανε πρεμιέρα σαν σήμερα, 2 Φεβρουαρίου 1823 στο Θέατρο La Fenice της Βενετίας.
Ήταν η τελευταία ιταλική όπερα του Ροσίνι πριν την αναχώρησή του για το Παρίσι, την οποία ολοκλήρωσε μέσα σε 30 μέρες.
Αναφέρεται στη βασίλισσα της Ασσυρίας, Σεμίραμι και άφησε εποχή γιατί σύμφωνα με τους κριτικούς ήταν μελόδραμα στο οποίο ο συνθέτης "αναδημιούργησε την μπαρόκ παράδοση του διακοσμητικού τραγουδιού με απαράμιλλη δεξιότητα!Η πιο όμορφη, ευφάνταστη, και πιθανώς η πιο ολοκληρωμένη όπερά του!"
Είναι και η τελευταία όπερα που ερμήνευσε η Κολμπράν πριν αποσυρθεί από το τραγούδι σε ηλικία 42 ετών.
Η διάσημη πριμαντόνα ήταν εθισμένη στα τυχερά παιχνίδια και σπατάλησε σχεδόν όλη την περιουσία που είχε φτιάξει με το ταλέντο της, στα χαρτιά. Παρότι χώρισε με τον Ροσίνι, εκείνος συνέχισε να τη στηρίζει οικονομικά, καθώς την ευγνωμονούσε πάντα αποδεχόμενος πως η Ιζαμπέλα υπήρξε η μεγαλύτερη διερμηνέας της μουσικής του.
Το λιμπρέτο της όπερας "Σεμίραμις" βασίζεται στην ομώνυμη τραγωδία του Βολταίρου.
Η Σεμίραμις, (εξελληνισμένο του ονόματος "Σαμουραμάτ=υψηλός ουρανός") μπορεί να βασίλευσε την αυτοκρατορία των Ασσυρίων μόλις πέντε χρόνια, όμως ενέπνευσε βαθύ σεβασμό μεταξύ των υπηκόων της. Η θρυλική βασίλισσα υπήρξε διορατική, όμως πέρα από το σπουδαίο πολιτικό, στρατιωτικό και πολιτιστικό έργο της γοήτευσε με την έκπαγλη ομορφιά και λαγνεία της.
Koστούμι για το ρόλο της Σεμιράμιδος |
Nα θυμίσουμε πως η όπερα "Σεμίραμις" ήταν η αγαπημένη του Όσκαρ Ουάιλντ , από την οποία προτιμούσε την καβατίνα που ερμήνευε η πρωταγωνίστρια: "Bel Raggio lusinghier".
Η καβατίνα ακούγεται στα μέσα της 1ης Πράξης. Η ερωτευμένη με τον Αρσακές, Σεμίραμις βρίσκεται στους Κρεμαστούς Κήπους του παλατιού της. Κοιτάζει τη σελήνη και εξομολογείται τον έρωτά της απαλά και τρυφερά: "Επιτέλους μια λαμπρή ακτίνα φωτίζει την ψυχή μου"...
Η καβατίνα ακούγεται στα μέσα της 1ης Πράξης. Η ερωτευμένη με τον Αρσακές, Σεμίραμις βρίσκεται στους Κρεμαστούς Κήπους του παλατιού της. Κοιτάζει τη σελήνη και εξομολογείται τον έρωτά της απαλά και τρυφερά: "Επιτέλους μια λαμπρή ακτίνα φωτίζει την ψυχή μου"...
Την απολαμβάνουμε από τη Μαρία Κάλλας:
Rossini: "Semiramide-Bel Raggio lusinghier" / M. Callas:
Προσωπικά προτιμώ τη συγκλονιστική σκηνή της Β' Πράξης. Η βασίλισσα Σεμίραμις καταρρέει από θλίψη και τύψεις, όταν μαθαίνει πως ο Αρσακές είναι ο γιος της! Τον παρακινεί να τη σκοτώσει.
Μαζί ερμηνεύουν το ανατριχιαστικό ντουέτο: "Giorno d'orrore - Μαύρη μέρα φρίκης"...
Το ακούμε από τις Joan Sutherland και Giulietta Simionato.
(Η Colbran γεννήθηκε σαν σήμερα, 2 Φεβρουαρίου 1785)
2 comments:
Azy Gouziou (Άζη Γουζίου)3 February 2021 at 06:33
Πολύ ωραία αφιέρωση στην Κολμπράν, Ελπίδα μου! Έτσι όπως περιγράφεται η φωνή της, μόνο η Κάλας μου έρχεται στο νου σαν παρόμοια κι πολύ σωστά πρόσθεσες την άρια της Σεμιράμιδος με την φωνή της. Τι κρίμα η Κολμπράν να πέσει θύμα της άσχημης αυτής έξης, της χαρτοπαιξίας και να σπαταλήσει όλο της το βιος στην πράσινη τσόχα.
Ευχαριστούμε πολύ, αγαπημένη μου φίλη για την έξοχη παρουσίαση! Φιλάκια! ❤
Replies
ELPIDA NOUSA3 February 2021 at 09:17
Azy μου, ευχαριστω πολύ για την αναγνωση και το ευστοχοτατο σχολιο σου!Ναι, μια Καλλας της εποχης της ηταν η Κολμπραν που μεσουρανησε στη Ναπολιτανικη σχολη και οχι μονο!Χρυσα γραμμενο το ονομά της στις σελιδες των πριμαντονων και στενα συνδεδεμενη με τον Ροσινι, που υπηρξε εκτος απο μουσα του και η μεγαλυτερη διερμηνεας των οπερων του!
Ναι, ο εθισμός της την κατεστρεψε οικονομικα, συνηθεια που απεκτησε απο τον πρωην εραστη της και ιμπρεσαριο στη Ναπολη, που εντός του Θεατρου λειτουργουσε και χαρτοπαικτικη λεσχη...
Ομως και η ενεργεια του Ροσινι να την υποστηριζει και να την βοηθα, δειχνει τη γενναιοδωρια ψυχης, την καλοσυνη και ευαισθησια αυτου του καλλιτεχνη..
Ευχαριστω και για τον επαινο!Πολλά φιλιά κι από μενα, γλυκια μου φιλη! ❤
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου