(Με αφορμή τη γενέθλια επέτειο του Κόρσακωφ, 18 Μαρτίου 1844)
"Mlada", 1892 (από: mariinsky) |
Μπορεί ο Ρίμσκυ-Κόρσακωφ να καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια, όμως η γιαγιά του ήταν γυναίκα του λαού κι από χωριό. Απ' αυτήν και τη μητέρα του έμαθε να αγαπάει την παραδοσιακή μουσική του τόπου του. Λάτρεψε όμως τη θάλασσα και το Γκλίνκα...Μέλος των "Πέντε", πασχίζει για την ανάδειξη της ρωσικής μουσικής και των δημιουργών της.
Αν και "ερασιτέχνης" συνθέτης (ήταν αξιωματικός του ναυτικού) άφησε τη σφραγίδα του στην εξέλιξη της Ρωσικής Μουσικής Σχολής, ιδιαίτερα ως λαμπρός ενορχηστρωτής.
Τιμητικά, λόγω της γενέθλιας επετείου του "παραμυθεύουμε" σήμερα ακούγοντας ένα έργο του που δεν κοινοποιείται συχνά...
Η όπερά του, "Μlada" είναι μια μυθολογική όπερα-μπαλέτο, όπου εμφανίζονται λογής φιγούρες: σλάβες πριγκίπισσες, ανατολίτες, ειδωλολάτρες ιερείς, η θεά του Κάτω Κόσμου, πνεύματα, σκιέςκαι κακιές μάγισσες...Μια ακόμη όπερα που μαρτυρά το ενδιαφέρον του Κόρσακωφ για τις παγανιστικές τελετές και τις παραδόσεις των λαών.
Η "Μλάντα" αποτελεί ένα πολύχρωμο κράμα ρομαντικής μουσικής με περιπλανώμενες ψυχές, ένα σλάβικο Σάββατο μαγισσών με ένα όραμα της ξελογιάστρας Κλεοπάτρας. Οι επιρροές από "Ρούσλαν και Λουντμίλα", όπως και τη "Νύχτα στο Φαλακρό βουνό" είναι εμφανείς. Όμως εκείνο που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η σχέση του με το Βάγκνερ.
Ο Κόρσακωφ θαύμαζε τον Βάγκνερ! Αν και ανεπιθύμητος ο γερμανός στην Ομάδα των Πέντε, ο Κόρσακωφ είχε παρακολουθήσει από πλανόδιο θίασο τον "Κύκλο του Δαχτυλιδιού" στην Αγία Πετρούπολη και μελετώντας την παρτιτούρα είχε μείνει έκπληκτος με την εκφραστική δύναμη και τον χειρισμό της ορχήστρας! Ετσι, ενορχήστρωσε τη "Μλάντα" σε Βαγκνερικό πνεύμα.
Σε αυτή τη συναρπαστική όπερα-μπαλέτο, η μουσική ζωγραφίζει πλούσιες σε χρώμα και εξωτισμό, εικόνες! Εξαιρετικά ελκυστικές οι φράσεις και τα μοτίβα, αντίστοιχα των Βαγκνερικών λάιτμοτίβς, διαμορφώνουν την θαυμαστή, ηχητική εμπειρία.
Πέρα από την ενορχήστρωση και τη δομή του έργου, υπάρχουν και μουσικοαναλυτές, που υποστηρίζουν την ύπαρξη μελωδικών παραλληλισμών, όπως μεταξύ του πρελούδιου του "Χρυσού του Ρήνου" και την εισαγωγή της 3ης πράξης της "Μλάντα".
O συνθέτης |
Ο βασιλιάς της Ρήτρας δηλητηριάζει την Μλάντα, αρραβωνιαστικιά του Γιαρομίρ, προκειμένου να τον παντρέψει με την κόρη του Βοϊσλάβα και να ενωθούν τα βασίλειά τους. Η πριγκίπισσα ζητά από τη Μορένα, θεά του σκότους(με στοιχεία παρόμοια με της Ρουσάλκα των σλαβικών λαών) να βοηθήσει ώστε ο Γιαρομίρ να λησμονήσει την πρώην αγαπημένη του. Το πετυχαίνει, και στη συνέχεια επιχειρεί να τον γοητεύσει. Όμως ο Γιαρομίρ βλέπει συχνά στα όνειρά του τη δολοφονία της Μλάντα. Είναι το πνεύμα της που με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να τον βάλει σε σκέψεις...Κατά τη διάρκεια της Γιορτής του Μεσοκαλόκαιρου στο όρος Tριγκλάβ, όπου συγκεντρώνονται οι νεκροί με τις Μάγισσες, η Βοϊσλάβα προσπαθεί να αποπλανήσει τον χαμένο ανάμεσα σε παρελθόν και παρόν, νέο, απ' όπου τον προστατεύει το πνεύμα της Μλάντα, συμπεριλαμβάνοντας και το φάντασμα της σαγηνευτικής Κλεοπάτρας.
Κλεοπάτρα (Mariinsky Theatre, 1892) |
Ο ρόλος του τίτλου είναι βουβός (η Μλάντα έχει δολοφονηθεί πριν την έναρξη της όπερας-μπαλέτου) κι ανατίθεται σε μπαλαρίνα. Η σκηνή στο όρος Τριγκλάβ (Πράξη 3η, σκηνή ΙV) που εμφανίζεται η σκιά της Αιγύπτιας βασίλισσας Κλεοπάτρας είναι άφθαστου αισθησιασμού.
Ο Κόρσακοφ δήλωσε πως εμπνεύστηκε μουσικά τη σκηνή όταν βρισκόταν στο Παρίσι για την Παγκόσμια Έκθεση του 1889. Εκεί άκουσε μια ουγγρική ορχήστρα που εκτελούσε φολκλορικές μελωδίες με ξύλινα πνευστά, όμοια με τις αρχαίες φλογέρες των Ρως, τις καμωμένες από σημύδα που οι θρύλοι έλεγαν πως παίζονταν απ' τη θεά της Αγάπης. Αυτοί οι ήχοι τού έδωσαν την ιδέα να χρησιμοποιήσει κάτι παρόμοιο στον εξωτικό, αισθησιακό χορό της Κλεοπάτρας συνοδεία ιδιόφωνων κρουστών που χτυπούν ρυθμικά οστινάτι, τυμπάνων και γκονγκ .
Rimsky-Korsakov: Mlada, Act III- Scene 4: "Cleopatra's dance":
Η όπερα-μπαλέτο ολοκληρωμένη:
Αριστούργημα η όπερα-μπαλέτο του Κόρσακωφ "Μλάντα", Ελπίδα μου. Γεμάτη πάθος, μυστήρια, σκιές, δολοπλοκίες και θάνατο όπου στο τέλος η αγάπη θριαμβεύει έστω και στο υπερπέραν. Η σκηνή με την σκιά της Κλεοπάτρας είναι απείρου κάλλους, ηχητικού και οπτικού. Ευχαριστούμε πολύ, αγαπημένη μου για το εξαιρετικό σου άρθρο αφιερωμένο στην γέννηση του συνθέτη, τα εικαστικά που συμπεριλαμβάνεις και γενικά τον κόπο σου! ❤
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτα πλαίσια του εντονου ενθουσιασμού του και ενδιαφεροντος του Κόρσακωφ για τις παγανιστικές τελετές και τις παραδόσεις των λαών εντασσεται αυτη η πραγματικά αριστουργηματικη οπερα του με την υποβλητικη, μυστηριακή ατμοσφαιρα, τη γεματη αισθησιασμό και ερωτικη , μυστικιστικη διαθεση, αγαπημενη μου Αζη!Ειναι κρίμα που δεν παιζεται συχνα, αλλά ούτε και την ακούμε τόσο συχνα επισης. Βεβαια σ'αυτο συντελεί και το απαιτητικό σκηνικο , τα εφε, περα από την φωνητικη δεξιοτεχνια.
ΔιαγραφήΟ χορος της Κλεοπάτρας ειναι το αγαπημενο μερος μου , από τα πλέον αξιοπρόσεκτα και χαίρομαι που σου αρεσε και σενα!
Καλημερα κι ευχαριστω για την προσοχη σου, στα ηχητικά και εικαστικά μερη της αναρτησης, γλυκιά μου φιλη, καθως και τον έπαινο και την υποστηριξη!!Σε φιλω γλυκά! ❤