Translate

fb

Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2021

Μουσικές "συσσωρεύσεις" στο έργο ενός ιδιαίτερου εικαστικού καλλιτέχνη...


Γεννημένος στη Νίκαια το Νοέμβριο του 1928, ο Armand Pierre Fernandez, σαν  δημιουργικός, ευρηματικός και ανήσυχος Σκορπιός, έδειξε από μικρός το ταλέντο του στη ζωγραφική και το σχέδιο.
Θαύμαζε τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, έτσι αποφάσισε να υπογράφει όπως και κείνος με το μικρό του όνομα: "Αrman", κατά το "Vincent" του ινδάλματός του.


Ο πατέρας του εμπορευόταν αντίκες και συλλεκτικά αντικείμενα, ήταν όμως συγχρόνως και ερασιτέχνης τσελίστας. Έτσι, ο καλλιτέχνης γαλουχήθηκε διαμορφώνοντας έντονη εκτίμηση για τη συλλεκτική τέχνη και την τέχνη της μουσικής, καλλιεργώντας και εμπλουτίζοντας με αυτόν τον τρόπο την προσωπική του αισθητική. 


Καθιερώθηκε από το ιδιαίτερο στυλ του -από τα πλέον αναγνωρίσιμα στο χώρο της τέχνης- με έμφαση περισσότερο στις έννοιες: "Μουσική", "Συσσωρεύσεις", και "Συναρμολογήσεις", συλλογές καθημερινών πολύχρηστων αντικειμένων τοποθετημένων ενιαία σε θήκες ή στοιβαγμένων σε σωρό, υπογραμμίζοντας όμως έναν κώδικα που ο θεατής καλείται να ερμηνεύσει.


Ως καλλιτέχνης ο Armand Fernandez συχνά χρησιμοποιεί αντικείμενα με ισχυρή "ταυτότητα", όπως μουσικά όργανα (κυρίως βιολιά, κιθάρες, σαξόφωνα ή τρομπέτες). Εκφράσεις του πνευματικού-διαλογιστικού χαρακτήρα τους, αναζητήσεις τις οποίες μοιράστηκε και με την πρώτη σύζυγό του, Éliane Radigue, συνθέτιδα, πιανίστρια και αρπίστρια.


Armand Fernandez: "Music Power"


1. Το παραπάνω έργο τιτλοφορείται "Music Power" και παρουσιάζει συσσωρευμένα καθ' ύψος βιολιά στοχεύοντας στην αποτύπωση της ομορφιάς του γλυκύτατου ήχου αυτών των τοξοτών οργάνων, τη γνωστοποίηση -σε όσους συστήνεται- της αγάπης του δημιουργού για τη μουσική και τολμώ να προσθέσω της πίστης του στη δύναμη του "εμείς"... "Ισχύς εν τη ενώσει"...

Armand Fernandez: "Eroica"
(πηγή: armanstudio)


2. Χάλκινα πνευστά "συσσωρεύονται" στο επιτοίχιο ανάγλυφό του που επιγράφεται: "Eroica".
Εκφράζεται -μέσω των λαμπρών, φωτεινών ηχοχρωμάτων που αναδύονται απ'αυτή την κατηγορία οργάνων- ο εγκωμιαστικός, μεγαλοπρεπής, επικός και δοξαστικός χαρακτήρας μιας μουσικής σύνθεσης. 


Beethoven: "Eroica Symphony No.3, Mov. I:





Armand Fernandez: "24th Caprice de Paganini"
(πηγή: armanstudio)


3. Απ΄τη σειρά έργων με "κομμένα σε φέτες" μέρη ενός συνόλου είναι το εμπνευσμένο από το δεξιοτεχνικότατο: "24ο Καπρίτσιο του Παγκανίνι", που του δίνει τον ίδιο τίτλο: "24th Caprice de Paganini".
To εικαστικό συναρμολογείται από κομμάτια ενός βιολιού, του οργάνου που ο "σατανάς" ιταλός βιρτουόζος Νικολό "βασάνισε σφοδρά" με τις απαιτητικές δημιουργίες και εκτελέσεις του.
Το συγκεκριμένο μουσικό Καπρίτσιο του Παγκανίνι χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά γρήγορες κλίμακες, διασταυρώσεις χορδών και αρπίσματα.


Niccolò Paganini - Caprice No. 24:





Armand Fernandez: "Chopin's Waterloo"
(πηγή: centre pompidou)

4. Στις καλλιτεχνικές τάσεις που συνυπάρχουν στο έργο του Arman, εκτός των "Συσσωρεύσεων" μέσω των οποίων εκφράζεται η ανάγκη του να κρατήσει διαφορετικά αντίγραφα του ίδιου αντικειμένου, διακρίνεται και κείνη της "Οργής". Εκφράζει την τάση του ανθρώπου για καταστροφή.

Χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της σειράς είναι το έργο που βλέπετε στην παραπάνω εικόνα.
Ο καλλιτέχνης "επιτέθηκε" ανελέητα με σφυρί σε ένα πιάνο με ουρά (σύμβολο αρμονίας, σύμπνοιας, ισορροπίας και πολιτισμού).
Τα διάσπαρτα κομμάτια του 
μουσικού οργάνου (πληκτρολόγιο, σφυράκια, χορδές, καπάκι...) τα επανασυναρμολόγησε και τα στερέωσε σε ταμπλώ σαν σε κολάζ, δίνοντας τον τίτλο: "Βατερλό του Σοπέν". Ο ειρωνικός χαρακτήρας του τίτλου ενισχύεται από την ένταση του φλογερού κόκκινου χρώματος που ο καλλιτέχνης επέλεξε για φόντο.
Το εικαστικό της "οργής" εκτίθεται στο Κέντρο Ζωρζ Πομπιντού στο Παρίσι.




2 σχόλια:

  1. Εκπληκτικός εικαστικός ο Αρμάν, Ελπίδα μου με πολύ εντυπωσιακή "μουσική" θεματολογία και αρκετά "σκληρή". Πώς μπόρεσε να σφυροκοπήσει ένα πιάνο; με πιάνει δέος και που το σκέπτομαι. Σίγουρα κάποιο παλιό όργανο σε απόσυρση, αλλά ανατριχιάζω...
    Η Ηρωική του Τιτάνα και το 24ο Πρελούντιο του Παγκανίνι συμπληρώνουν δυναμικά τις εικαστικές δημιουργίες του καλλιτέχνη. Ευχαριστούμε πολύ γλυκιά μου Ελπίδα για το εξαιρετικό αυτό άρθρο! Καλό βραδάκι! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άζη μου,καλησπερα!Ναι, πολύ πρωτοτυπος καλλιτεχνης με τη μουσική να κρατα δεσποζουσα θέση στη θεματική του!!Οντως πολύ σκληρη η επιθεση προς τοπιανο, ακομα κι οταν είναι "μουσικα" πεθαμενο, φιλη μου! Ομως, ως συλληψη εχει την ιδιαιτεροτητα και τους συμβολισμους της...
      Ευχαριστω παρα πολύ για την αντπόκριση και το σχόλιο, αγαημενη μου, καθως και γα τον έπαινο! Ευχομαι να εχεις μια ομορφη συνέχεια χωρίς απρόοπτα!!Σε φιλώ! ❤

      Διαγραφή