και των εχθρών αντίπαλον υμνήσωμεν πιστοί..."
Τη μνήμη του πολυμαθούς θεολόγου, περίφημου εκκλησιαστικού συγγραφέα και ευσεβούς Βυζαντινού μοναχού Ιωάννη Δαμασκηνού τιμά σήμερα, 4 Δεκέμβρη η Εκκλησία, Ορθόδοξη, Λουθηρανική και Αγγλικανική.
Γεννήθηκε σε εξέχουσα -πνευματικά, κοινωνικά και οικονομικά- οικογένεια της Δαμασκού, έδρα τότε του αραβικού χαλιφάτου, εξ ου και το προσωνύμιό του.
Ο Δαμασκηνός υπήρξε και εξαιρετικός υμνογράφος, ένας "μαΐστωρ της μουσικής", όπως χαρακτηρίζεται λόγω του πλούσιου μουσικού έργου του.
(russian icons) |
Η συμβολή του Αγίου Ιωάννου στην εικονομαχία, υπήρξε ανεκτίμητη και η παράδοση διασώζει πως αυτή η στάση του εξόργισε τον Λέοντα τον Ίσαυρο, ο οποίος διέταξε να στείλουν στον χαλίφη πλαστή επιστολή του Δαμασκηνού, όπου να παραδέχεται ότι αυτός προσέφερε την πόλη στους Βυζαντινούς. Ο χαλίφης θυμωμένος διέταξε να κόψουν το χέρι του Ιωάννη, όπως και έπραξαν. Ο Άγιος πήρε το κομμένο χέρι και πήγε να προσευχηθεί γονατιστός μπρος στην εικόνα της Παναγίας. Ο θρύλος μεταφέρει πως το χέρι του Αγίου, θεραπεύτηκε μόνο του, ως εκ θαύματος.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΜΠΝΕΥΣΗ:
Την ιστορία της ζωής του Ιωάννη του Δαμασκηνού αφηγείται στο 12 κεφαλαίων ομώνυμο ποίημά του ο Aλεξέι Τολστόι. Είναι ποίημα του 1859, απόσπασμα από το όγδοο κεφάλαιο του οποίου χρησιμοποίησε ο ρώσος συνθέτης, Σεργκέι Τανέγιεφ για την καντάτα του: "John of Damascus, Op.1 ", την οποία αφιέρωσε στη μνήμη του Νικολάι Ρουμπινστάιν, που ο πρόωρος θάνατός του toν έπληξε βαριά, καθώς τον αγαπούσε και τον σέβονταν.
Η "θρησκευτικής αφετηρίας" σύνθεση για μικτή χορωδία και ορχήστρα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα περίπτωση αν αναλογιστούμε τις δηλώσεις του συνθέτη περί αθεϊσμού και πως "η ιερή μουσική δεν το συγκινούσε επ'ουδενί".Η σύνθεση ήταν μια χρονοβόρα διαδικασία, καθώς προηγήθηκε μια μακρά, προπαρασκευαστική εργασία με αντιθετικά επιλεγμένα μουσικά θέματα.
Η καντάτα "Ιωάννης, ο Δαμασκηνός" ουσιαστικά θεωρείται η πρώτη μουσική δημιουργία του Τανέγιεφ και είναι αυτήν που ο ίδιος ο απαιτητικός συνθέτης όρισε ως "Op. 1".
Οι κριτικοί της εποχής έγραψαν:
"Πρόκειται για μια υπέροχη μουσική σύνθεση, στην οποία εντοπίζουμε λεπτά και έξυπνα σχεδιασμένα εφέ. Μια σύνθεση δουλεμένη στο σύνολό της με σοβαρότητα, έμπνευση και σεβασμό"...
Από τους ειδικούς τονίστηκε η εξαιρετική μαεστρία του συνθέτη στην αντίστιξη και την πολυφωνική τεχνική κι εκφράστηκαν αναλογίες με τον Μπαχ, και ότι η όλη διαδικασία έμοιαζε πολύ με αυτή του λεπτολόγου Μπετόβεν, που σημείωνε πρώτα όλα τα προτεινόμενα θέματα, τα επεξεργαζόταν ως μουσικό υλικό κι έπειτα κατέληγε στην επιλογή της μελωδίας και αρμονικής επεξεργασίας της.
Το όγδοο κεφάλαιο του ποιήματος του Τολστόι, που στηρίζεται η καντάτα είναι μέρος του τροπαρίου, που συνέθεσε ο Δαμασκηνός ως παρηγοριά για το θάνατο ενός αδελφού μοναχού.
στο ευλογημένο βασίλειό Σου"
(μετάφραση δική μου από τα αγγλικά)
Βασικό μουσικό θέμα της καντάτας αποτελεί η παλιά ρωσική μελωδία "Μετά των Αγίων ανάπαυσον" , περιορίζοντας την έκταση και διατηρώντας την αμιγή μελωδία, αποφεύγοντας κάθε χρωματισμό. Το άσμα εκφραστικό και κατανυκτικότατο, πρωτίστως αποτέλεσε για το συνθέτη σύμβολο ελπίδας, θάρρους, παρηγοριάς και ανακούφισης από τον πόνο. Η απαλή ηχηρότητα της μουσικής συνυπάρχει με τη γαλήνια αυστηρότητα της αντίστιξης.
Το Andante στη συνέχεια (12:50) είναι σύντομο, ειρηνικού, υποτονικού ύφους και περισσότερο αυστηρό αρμονικά, μέρος το οποίο τελειώνει με μια ξαφνική αλλαγή (14:42) στη δυναμική και την άρθρωση.
Στο δυναμικό τελευταίο μέρος σε μορφή ενεργητικής φούγκας η τρομπέτα παίζει σημαντικό ρόλο ως σηματοδότης του "τέλους του κόσμου". Μετά από ένα βροντερό ρολάρισμα από τα τύμπανα και δυνατές νύξεις των χάλκινων πνευστών (21:25), η μουσική διακόπτεται για να ηχήσει αμέσως μετά, ήρεμα και κατευναστικά. Στα τελευταία μέτρα οι φωνές, η μία μετά την άλλη, επαναλαμβάνουν τις τελευταίες λέξεις όλο και πιο αργά, ενώ βαθμιαία η ένταση ελαττώνεται σε ένα ντιμινουέντο υψηλής πνευματικότητας.
II. Andante sostenuto
III. Fugue. Allegro
Κατανυκτική και μεγαλοπρεπής η καντάτα του Τανέγιεφ, Ελπίδα μου. Αξιοπρόσεκτα είναι τα φωνητικά της που έχουν δύναμη και θρησκευτικότητα και μας ταξιδεύουν σε άλλους κόσμους είτε πιστεύουμε είτε όχι. Είναι έκδηλη η ιερότητα της σύνθεσης σε όλη την καντάτα. Ευχαριστούμε πολύ για την όμορφη αυτή αφιέρωση στην ημέρα γιορτής του Αγ. Δαμασκηνού. Χρόνια Πολλά στους/στις εορτάζουσες. Καλημέρα και καλό Σαββατοκύριακο αγαπημένη μου φίλη! ❤
ΑπάντησηΔιαγραφήΥψηλής πνευματικότητος αυτο το εργο ιερης μουσικής, αγαπημενη μου Αζη, καθως αποτελεί δημιουργία ενός δηλωμένου "άθεου". Ομως, ο Τανεγιεφ καταφερνει να μεταφερει την αποκοσμη, αποκρυφιστική αίσθηση του κειμένου του Τολστόι και κατ' επεκταση τα νοήματα περί θανάτου και το ύφος του λόγου και του πνευματος του θαυμαστού θεολόγου και υμνογραφου Δαμασκηνού. Με μαεστρία για να το πετυχει, διέρχεται μέσα απο την πολυφωνική τεχνική αντιστιξης που τόσο μελέτησε και θαυμασε στον κάντορα Μπαχ.
ΔιαγραφήΕγω ευχαριστω πολύ για την προσοχή σου και τα σχόλιά σου, γλυκιά μου φίλη!
Χρόνια Πολλά στους εορτάζοντες κι ευχομαι να εχετε και σεις ενα καλό Σαββατοκύριακο με χαρα και ηρεμία! ❤