"Η Παναγία στον Κήπο με τα ρόδα", Στέφαν Λόχνερ |
Είναι μια σύνθεση για την περίοδο των Εορτών και πιθανότατα γράφτηκε για μια οικογενειακή γιορτή τα Χριστούγεννα του 1921, που αποδεικνύει την επιδεξιότητα του Άρνολντ Σαίνμπεργκ στην αντίστιξη.
Πρόκειται για το "Weihnachtsmusik -Μουσική για τα Χριστούγεννα", όπου ο αυστριακός ηγέτης της 12φθογγικής σχολής επεξεργάζεται παραδοσιακές μελωδίες ("Es ist ein Ros entsprungen" και "Stille Nacht") και αναπτύσσει ένα έργο στη μορφή πρελουδίου για δύο βιολιά, βιολοντσέλο, πιάνο και μικρό όργανο.
Το "Es ist ein Ros entsprungen" είναι ένας δημοφιλέστατος Χριστουγεννιάτικος ύμνος γερμανικής προέλευσης, όπου το "ρόδο" του κειμένου αποτελεί συμβολική αναφορά στην Παναγία .
στα σκοτεινά μεσάνυχτα."
"Η Παναγία στον Κήπο με τα ρόδα", Μάρτιν Σόνγκαουερ |
Ο Σαίνμπεργκ οργανώνει άψογα το θεματικό του υλικό. Έτσι, η σύνθεση ξεκινά με μια διαυγή μελωδικά παρουσίαση του παλαιότερου ύμνου κι ακολουθούν πρωτότυπα μοτίβα με νύξεις από παραδοσιακά Χριστουγεννιάτικα άσματα, όπως το αγγλικό "Joy to the World " οι στίχοι του οποίου γράφτηκαν το 1719 από τον Isaac Watts βασισμένοι στον Ψαλμό 98. Έπεται ένα δευτερεύον μοτίβο από την "Άγια Νύχτα", που εμφανίζεται επεξεργαζόμενο πολυφωνικά δίνοντας κάποια σημεία που η μετατροπική, αρμονική έκρηξή τους ηχεί παράδοξα στο διάλογο των εγχόρδων με τα πληκτροφόρα και με υφή που δημιουργούν αλληλομιμούμενες φωνές. Μετά από ένα ευφάνταστο πάντρεμα των δυο ύμνων με μια επεξεργασία που τούς κάνει σχεδόν αγνώριστους οδηγούμαστε στην κατακλείδα, όπου η αρχική τονικότητα και μοτίβο επανέρχονται με τη σύνθεση να κλείνει μεν ήσυχα, αφήνοντας όμως μια αίσθηση που δονεί. Την αίσθηση των χαρακτηριστικών εναλλαγών λυρικών διαθέσεων, που διασπούν την ηχητική επιφάνεια σε αντιθετικού χαρακτήρα, μέρη.
Arnold Schönberg: "Winter scene" (schoenberg) |
Αρχικά όλο αυτό μάλλον ξεκίνησε εν είδει άσκησης αντίστιξης για τους μαθητές του Σαίνμπεγκ: Βέμπερν και Μπεργκ, κάτι που και ο Μπαχ συνήθιζε με τους δικούς του μαθητές.
Μια μεταγραφή δηλαδή, που εξελίχτηκε εξαιρετικά σε μια όμορφη Χριστουγεννιάτικη σύνθεση που ξαφνιάζει ευχάριστα ιδιαίτερα εκείνους, που αμετανόητοι δηλώνουν πως δεν κατανοούν τη μουσική του Σαίνμπεργκ γιατί τη θεωρούν ανυπόφορη και μάζα κακοφωνιών. Κι όμως, αυτό το έργο -ακούστε το και θα συμφωνήσετε μαζί μου- αποτελεί ύψιστου κάλλους και στο πλαίσιο τη τονικότητας, δείγμα των δημιουργιών του.
Μια σύνθεση για συγκεκριμένη εορταστική περίσταση, που αποδεικνύει τον ειλικρινή και σοβαρό τρόπο με τον οποίο πάντα προσέγγιζε τα θέματά του ο μέγας Σαίνμπεργκ και την ικανότητά του να συνδυάζει το θρησκευτικό συναίσθημα με τον πειθαρχημένο τρόπο μουσικής σκέψης, κινούμενο στα χνάρια του Μπαχ.
Tης ίδιας εποχής περίπου με τη μουσική σύνθεση είναι και το παραπάνω εικαστικό έργο του συνθέτη με θέμα "Χειμωνιάτικη σκηνή", που κοσμεί τη δημοσίευση.
Φιλοτεχνήθηκε ένα Δεκεμβριάτικο μεσημέρι που ο καλλιτέχνης είχε πονοκέφαλο. Ως γνωστόν ο Σαίνμπεργκ υπήρξε και ζωγράφος. Το συγκεκριμένο εικαστικό χαρίστηκε σε ένα συμμαθητή του συνθέτη, μετά από επαίνους του πρώτου για την εικαστική δημιουργία.
Arnold Schönberg: "Weihnachtsmusik":
Πράγματι, Ελπίδα μου η σύνθεση αυτή του Σαίνμπεργκ κινείται σε διαφορετικό μήκος κύματος από τα άλλα έργα του, αν και σε σημεία έχει νύξεις του δωδεκαφθογγισμού, που ακούγονται τόσο ευχάριστα. Πολύ ωραίο έργο, με άψογους συνδυασμούς των παραδοσιακών Χριστουγεννιάτικων τραγουδιών με την αντιστικτική πένα του συνθέτη. Ωραιότατα τα εικαστικά με τις Παναγίες των Ρόδων αλλά και ο χιονισμένος δρόμος του συνθέτη. Έξοχο άρθρο καλή μου Ελπίδα και σ' ευχαριστούμε πολύ. Καλησπέρα! ❤
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα, Αζη μου! Την άλλη πλευρα του Σαινμπεργκ, μάς φανερωνει αυτή η σύνθεση, η πιο κοντά στο παραδοσιακο τονικό σύστημα, άρα και πιο προσιτή στα μη μυημένα στο "διαφωνο" του 12φθογγισμού, ώτα.
ΔιαγραφήΕιναι εντυπωσιακός ο τρόπος που ο συνθετης χειρίζεται τις αντιστικτικές τεχνικές κάνοντας σε καποια μερη παντελως αγνωριστα τα μοτίβα από τα δυο παραδοσιακά Χριστουγεννιάτικα τραγούδια!Χαίρομαι που σού άρεσαν και οι εικαστικές επιλογές μου, όπως εγκάρδιε ευχαριστίες και για τον έπαινο για το άρθρο μου, αγαπημένη μου φίλη! ❤
Δεν το γνώριζα (και θα υπόγραφα ότι δεν είναι Arnold Schoenberg). Πολλές γνώσεις τις οφείλουμε σε σένα αγαπητή φίλη Ελπίδα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕτσι ακριβως, Θαναση!Παντελως διαφορετικο από το σύνηθες ύφος του συνθέτη. Χαίρομαι που στο γνωρισα!Καλημέρα και Χρόνια Πολλά!
ΔιαγραφήΜου άρεσε πολύ και δεν είδα κάποια "μάζα κακοφωνιών". Αντίθετα, άκουσα με την αντίστιξη που χρησιμοποιεί ο Arnold Schoenberg, ένα γιορταστικό έργο, που δεν φαίνεται ότι είναι ένα "κοκτέιλ" άλλων ύμνων. Σ' ευχαριστώ, Ελπίδα μου, που τόσα ωραία έμαθα και μαθαίνω από τις τόσο εμπεριστατωμένες σου αναφορές σε συνθέτες και έργα τους, διανθισμένες πάντα με σχετικούς πίνακες και φωτ/φίες! Να είσαι καλά κι ευτυχισμένη! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήKαλημερα και Χρονια Πολλά, Βενετια μου! Εκανα λογο για "ανυπόφορη μουσική ως μάζα κακοφωνιων" γιατί ο Σαινμπεργκ ως πρωτεργατης του 12φθογγου συστηματος εχει ακολουθησει μια αρμονια και συνηχησεις, συχνα "παραδοξες¨" για μη μυημενους. Ηθελα λοιπον να καθησυχασω τις πρωτες σκεψεις εκεινων των φιλων που θα εβλεπαν το ονομά του και θα προσπερνουσαν.
ΔιαγραφήΧαιρομαι παρα πολύ για την ανταποκριση και την ακροαση, Βενετια μου , καθως και για τις ευστοχοτατε παρατηρησεις σου πανω στο αρθρο μου!
Καλη χρονια με υγεία και αγαπη κι ευχομαι να μας φερει όσα μάς στερησε η προηγουμενη! Σ ε φιλω!