![]() |
| Paul Klee: "Fuga in Red", 1921 |
Μια μέρα στο Dessau, κάποιος μαθητής του είδε τον Πάουλ Κλέε να στέκει ακίνητος στο πεζοδρόμιο, αφηρημένος, ενώ μια μπάντα περνούσε στον δρόμο. Δεν ζωγράφιζε, δεν σημείωνε, απλώς χτυπούσε ελαφρά το πόδι του στο έδαφος, σαν να μετρούσε κάτι αόρατο. Όταν τον ρώτησαν τι κάνει, απάντησε με απόλυτη σοβαρότητα πως μελετούσε τον συντονισμό, τη ρυθμική σχέση ανάμεσα στη μουσική που ακουγόταν και στο σκυρόδεμα κάτω από τα πόδια του. Ήταν μια στιγμή αποκαλυπτική. Για τον Κλέε, ο κόσμος δεν ήταν ποτέ σιωπηλός, ήταν πάντα ένα πεδίο ρυθμών.
Γεννημένος στις 18 Δεκεμβρίου 1879 στη Βέρνη, γιος μουσικών, ο Κλέε μεγάλωσε μέσα στον ήχο. Υπήρξε βιολιστής, σπούδασε φωνητική, πιάνο και ήδη από τα έντεκα του χρόνια συμμετείχε στο τμήμα βιολιού του Μουσικού Συλλόγου της Βέρνης. Όλα έδειχναν πως τον περίμενε μια μουσική σταδιοδρομία. Έγραφε ακόμη και ποιήματα, σαν να αναζητούσε μια μορφή έκφρασης που θα ένωνε τις τέχνες.Στην εφηβεία του πήρε την απόφαση να στραφεί στις εικαστικές τέχνες, πιστεύοντας ότι η σύγχρονη μουσική είχε εισέλθει σε μια περίοδο παρακμής, ανίκανη να φτάσει το απόλυτο μεγαλείο των συνθετών προηγούμενων εποχών. Κι ενώ θα περίμενε κανείς ότι ένας καλλιτέχνης πρωτοπόρος και σύγχρονος, όπως ο Κλέε, θα αναζητούσε έμπνευση και συσχετισμούς στους μουσικούς της εποχής του, όπως οι εκπρόσωποι της δωδεκάφθογγης τεχνικής, εκείνος τους απέρριψε. Ναι, απέρριψε τη μουσική των Σαίνμπεργκ, Μπεργκ και Βέμπερν, ακόμη και τη συμφωνική μεγαλοπρέπεια των Βάγκνερ, Μπρούκνερ και Μάλερ. Δεν ήταν από άγνοια, αλλά επειδή θεωρούσε ότι είχε χαθεί η καθολική γλώσσα που μπορεί να αγγίξει εξίσου τον ειδικό και τον απλό ακροατή.
Για τον Κλέε, ο Μπαχ και ο Μότσαρτ κατείχαν το κλειδί των μυστικών της δημιουργίας, τάξη χωρίς ακαμψία, νόμος χωρίς καταπίεση, ελευθερία εντός μορφής.
Αυτό που δεν μπορούσε πια να βρει στη μουσική, το αναζήτησε και το δημιούργησε στη ζωγραφική. Το έργο του Κλέε λειτουργεί όπως η μουσική, ως ένας παράλληλος και αυτόνομος κόσμος που, με μυστηριώδη τρόπο, ακουμπά τον πραγματικό. Δεν απεικονίζει, συντονίζεται. Ο Kλέε δεν μιλά στις αισθήσεις με εικόνες, αλλά με ρυθμούς, παύσεις, επαναλήψεις, μια γλώσσα που ξεπερνά τη γραμμική αφήγηση και αγγίζει άμεσα τον ψυχισμό του θεατή. Γι’ αυτό και συχνά χαρακτηρίζεται ως η "μουσική δωματίου των σύγχρονων εικαστικών", εσωτερική, λεπτοδουλεμένη, απαιτητική αλλά ταυτόχρονα βαθιά ανθρώπινη.
Μέσα απ' αυτή τη σύνθεση, οραματίστηκε μια τέχνη του μέλλοντος όπου τα μουσικά επιτεύγματα των αγαπημένων του, Μπαχ και Μότσαρτ, θα μπορούσαν να μεταφραστούν σε οπτικούς όρους, μεταφέροντας τη ρυθμική, πολυφωνική και αντιστικτική τους ουσία σε ένα νέο μέσο έκφρασης.
Παρατηρώντας το εικαστικό του Κλεε, το μυαλό μας οδηγείται αμέσως στο μνημειώδες έργο, στον "κολοσσό" του Μπαχ, επιστέγασμα όλης του της δημιουργίας του: "Η Τέχνη της Φούγκας".
Πρόκειται για μια συλλογή από φούγκες και κανόνες που συνέθεσε ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ τη δεκαετία του 1740, με στόχο να αναδείξει μια πληθώρα αντιστικτικών τεχνικών πάνω στο ίδιο μουσικό θέμα. Τα επιμέρους έργα οργανώνονται σε διαφορετικές ομάδες, και η πολυπλοκότητά τους αυξάνεται βαθμιαία, παρουσιάζοντας το θέμα σε απλές, διπλές και τριπλές φούγκες. Η τελευταία φούγκα έμεινε ημιτελής, αλλά εικάζεται ότι θα είχε τη μορφή τετραπλής φούγκας.
Όπως ο Klee στην "Φούγκα σε κόκκινο", έτσι και ο Μπαχ μετατρέπει την αυστηρή δομή σε πνευματική και αισθητική εμπειρία, δημιουργώντας μια αίσθηση απόλυτης τάξης και αρμονίας που αγγίζει τον ακροατή...



Συγχαρητήρια για την εξαιρετική αυτή ανάρτηση, Ελπίδα μου αφιερωμένη στην γέννηση του πολυτάλαντου Πωλ Κλέε. Είναι γεγονός ότι η μουσική διαμόρφωσε βαθιά την αισθητική του. Κι επειδή η φούγκα, ως μουσική φόρμα, χαρακτηρίζεται από πολυφωνία και επαναλήψεις, στην ακουαρέλα του "Φούγκα σε κόκκινο" αυτές οι αρχές μεταφράζονται σε ρυθμικές χρωματικές ενότητες και επαναλαμβανόμενα σχήματα. Ο πίνακας είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσπάθειας του Κλέε να συνδέσει μουσική και ζωγραφική. Αποφεύγοντας την ρεαλιστική απεικόνιση, δημιουργεί μια οπτική εμπειρία που θυμίζει ακρόαση. Έτσι, το έργο λειτουργεί σαν γέφυρα ανάμεσα στις τέχνες, δείχνοντας πώς η ζωγραφική μπορεί να αποδώσει ρυθμό, αρμονία και πολυφωνία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα και καλή δύναμη, αγαπημένη μου φίλη! 💗🎼🎨💗
Άζη μου αγαπημενη, ευχαριστώ απο καρδιας για τον επαινο, αλλά και το διεισδυτικο σου σχόλιο. Η παρατήρησή σου για την πολυφωνία και τις επαναλήψεις στη φούγκα και την αντίστοιχη μεταγραφή τους σε χρωματικές και ρυθμικές ενότητες στην "Φούγκα σε κόκκινο" είναι ακριβής και καθιστά πλήρως αντιληπτή τη βαθιά μουσική ρίζα του έργου. Ο Κλέε, ως μουσικός και ζωγράφος, δεν αποτυπώνει απλώς τη μουσική, συντονίζεται μ' αυτήν, δημιουργώντας μια οπτική εμπειρία που λειτουργεί σαν ακρόαση.Είναι συγκινητικό να βλέπουμε πώς η ζωγραφική του Κλέε γίνεται γέφυρα ανάμεσα στις τέχνες, όπου η εικόνα μπορεί να αποδώσει ρυθμό, αρμονία και πνευματική πολυφωνία, την ίδια ουσία δηλαδη που θαυμάζουμε σε μια φούγκα του Μπαχ. Η δική σου ματιά ως μουσικός φωτίζει ακόμα περισσότερο αυτή την διαλεκτική μεταξύ ήχου και χρώματος, αναδεικνύοντας τη φιλοσοφικη διάσταση της τέχνης του Κλέε. Ευχαριστώντας σε και πάλι για τη στοχαστική και τόσο εμπνευσμένη σου προσέγγιση, αντευχομαι μια ομορφη, φωτεινη μερα!
Διαγραφή💝🎵🎨🎵💝
Ελπίδα μου γλυκιά ,όποιος ασχολείται με τις τέχνες έχει και κάποια - έστω μικρής κλίμακας - μορφή ενσυναίσθησης που αντιλαμβάνεται τις γέφυρες που υπάρχουν μεταξύ τους. Το ξέρεις κι εσύ πολύ καλά πως η τέχνη είναι πολυπρόσωπη. Φιλιά πολλά 🥰😘❤️💞
Διαγραφή