![]() |
Βασιλιάς Σεβαστιανός της Πορτογαλίας(1554 - 1578) |
![]() |
Η γέννηση του Σεβαστιανού (μικρογραφία του 1544) |
Ο χριστιανός Dom Sebastian, αφήνει τον θείο του ως αντιβασιλέα και κείνος ξεκινά μια σταυροφορία κατά των Μαυριτανών της Αφρικής . Η συνοδεία του Σεμπαστιάν περιλαμβάνει τον ιδεαλιστή ποιητή Καμόες (που αργότερα αφιέρωσε στον ευεργέτη του βασιλιά το έργο του "Λουσιάδες") και τη Μαυριτανή πριγκίπισσα Ζαΐντα. Η γυναίκα είχε προσηλυτιστεί με βία στο Χριστιανισμό και κρατείτο στο μοναστήρι, απ'όπου προσπάθησε να δραπετεύσει. Όμως την αντιλήφθηκαν και η Ιερά Εξέταση την καταδίκασε σε θάνατο στην πυρά. Ο Σεμπαστιέν την έσωσε την τελευταία στιγμή και την επιστρέφει στον πατέρα της στο Μαρόκο. Ο πατέρας προσπαθεί να την πείσει να παντρευτεί τον Μαυριτανό αρχηγό Aμπαγιάλδος.
Στο πεδίο της μάχης ο Aμπαγιάλδος κατατροπώνει τις δυνάμεις του Σεβαστιανού, που τραυματίζεται. Ο πιστός υπασπιστής του, τραυματισμένος κι αυτός και πριν εκπνεύσει, τούς πείθει πως εκείνος είναι ο βασιλιάς, σώζοντας έτσι τη ζωή του βασιλιά.
Ο Καμόες και ο Σεμπαστιάν που έχουν διασωθεί, επιστρέφουν στη Λισαβόνα. Ανάμεσα στο πλήθος παρακολουθούν τη νεκρική πομπή για τον βασιλιά που πιστεύεται ότι είναι νεκρός. Ο Σεμπαστιάν αναγνωρίζεται από τον όχλο και φυλακίζεται ως απατεώνας. Μαζί του φυλακίζεται και η Ζαΐντα γιατί ομολογεί την αγάπη της για κείνον. Η ζωή τους θα τους χαριστεί μόνο αν ο Σεμπαστιάν υπογράψει την πώληση της Πορτογαλίας στην Ισπανία. Εκείνος υποκύπτει για να σωθεί η γυναίκα.
Η Ζαΐντα μη μπορώντας να αντέξει το βάρος αυτό, ανεβαίνει στον Πύργο Μπελέμ για να ριχτεί στα νερά του Τάγου. Όμως την προλαβαίνει ο Σεμπαστιάν και μαζί προσπαθούν να φτάσουν στον Καμόες που έχει έρθει με βάρκα να τους σώσει. Ανακαλύπτονται από τους φύλακες κι έτσι ο κρύος ποταμός δέχεται τα κορμιά τους. Η αυλαία κλείνει με τη φωνή του Καμόες να δοξάζει το όνομα και τη μνήμη του βασιλιά Σεμπαστιάν.
![]() |
Ο Ιεροεξεταστής διατάζει τη σύλληψη του Σεμπαστιάν (Εικονογράφηση για την 3η Πράξη της όπερας) |
Πρόκειται για μεγαλειώδη όπερα, με εντυπωσιακούς σχεδιασμούς, σκηνικά και εφέ, με φαντασμαγορικά μπαλέτα ενσωματωμένα, στοιχείο απαραίτητο στη γαλλική όπερα.
![]() |
Το λιμάνι της Λισαβώνας (Εικονογράφηση για την 1η Πράξη της όπερας) |
- Η εναρκτήρια εισαγωγή εντυπωσιάζει με το μέρος των κρουστών και το αναγεννησιακής αύρας μελωδισμό των πνευστών. Στην 1η Πράξη ο συνθέτης σκηνογραφεί το πολύβουο λιμάνι της Λισαβώνας με το στόλο που ετοιμάζεται να αποπλεύσει υπό τους ήχους ενός ρυθμικού εμβατηρίου με υπόστρωμα ένα "στοιχειωμένο" θέμα θρησκευτικής αίσθησης. Τολμηρές αρμονίες και πολύχρωμη ενορχήστρωση, επιτυγχάνει την απεικόνιση του "κακού" με την είσοδο του Ιεροεξεταστή...
- Από τις ωραιότερες μελωδικές σκηνές της όπερας είναι εκείνη στα μισά της 2ης Πράξης, όπου ο Σεμπαστιάν αφήνεται πληγωμένος καταμεσής της Μαροκινής ερήμου:
Δεν έχω τίποτα!
από τον Λουτσιάνο Παβαρότι:
- Ξεχωριστό και έντονης ζοφερότητας, μέρος είναι το χορωδιακό τη 3ης Πράξης. Eίναι η ώρα τη νεκρικής πομπής κι ακούγεται η ελεγειακή μελωδία, ίσως "η πιο βαθιά συγκινητική νεκρώσιμη ακολουθία στην ιστορία της όπερας...".
Υποβλητικά μοτίβα με διάσπαρτες τις φιγούρες αναστεναγμού, καμπανισμοί, μια σάλπιγγα και ρυθμικοί ήχοι από ένα στρατιωτικό τύμπανο συνοδεύουν διαμορφώνοντας την αίσθηση του δέους και κάθε συναίσθημα που απαιτεί η σκηνή. Του σεβασμού στο νεκρό αλλά και την επίδειξη μεγαλοπρέπειας σε έναν ένδοξα πεσόντα βασιλιά...
- Kαι το τρυφερό, και συγχρόνως έντασης και αποφασιστικότητας ντουέτο Ζαΐντας-Σεβαστιανού λίγο πριν το φινάλε και το θάνατό τους: